پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


چرا؟ چیه؟ چطوری؟


چرا؟ چیه؟ چطوری؟
تا به حال برایتان پیش آمده که فرزندتان پشت سرهم از شما سؤال کند؟
این طور مواقع چه کار می‌کنید؟ با بی‌توجهی یک جواب سر بالا می‌دهید تا به کار خودتان برسید یا سعی می‌کنید جواب درست و حسابی به فرزندتان بدهید؟
شما به عنوان والدین، وظیفه دارید سؤالات فرزندتان را با دقت و به طور صحیح پاسخ دهید. فرزند شما با این سؤالات محیط اطراف خود را می‌شناسد و اگر اطلاعات نادرست و غیرواقعی‌ به او داده شود، ممکن است در آینده در درک ساده‌ترین اصول علمی دچار مشکل شود و نتواند تصویر درستی از محیط اطرافش داشته باشد.
خیلی طبیعی است که شما پاسخ تمام سؤالات فرزندتان را ندانید. در این طور مواقع بهتر است با محبت به چشمان فرزندتان نگاه کنید و با لبخند بگویید: «اتفاقا سؤال خیلی خوبی کردی؛ اگر چند ساعت به من فرصت بدهی، جواب سؤالت را پیدا می‌کنم». گاهی وقت‌ها یک جواب ساده و مختصر اما درست می‌تواند حس کنجکاوی فرزندتان را ارضا کرده و او را به شناخت محیط اطرافش علاقه‌مندتر کند.
بچه‌ها به حیوانات علاقه دارند و به آنها توجه می‌کنند و دلشان می‌خواهد درباره آنها اطلاعات به دست بیاورند. در اینجا می‌توانید چند نمونه از سؤالاتی که بچه‌ها می‌کنند را با یک جواب ساده و مختصر بخوانید.
● زنبورها چطوری کندو می‌سازند؟
ساختن کندو یا همان موم عسل به عهده زنبورهای کارگر است. آنها ۵ هفته عمر می‌کنند و از روز دهم عمرشان در شکمشان یک غده به وجود می‌آید. آنها مقدار زیادی عسل می‌خورند و این غده، شکر عسل را به موم تبدیل می‌کند.
وقتی موم از بدنشان خارج می‌شود، آنها دوباره این موم را می‌جوند و با آن لانه‌ای با حفره‌های منظم ۶ ضلعی می‌سازند. بعد همه دور کندو جمع می‌شوند تا دمای آن حدود ۳۵درجه سانتی‌گراد باقی بماند. این دما نه آن‌قدر گرم است که موم کندو ذوب شود نه آن‌قدر سرد است که موم کندو شکننده شود. آنها در سوراخ‌های کندو برای فصل زمستان- که گلی وجود ندارد- عسل ذخیره می‌کنند.
● آفتاب پرست چطوری رنگش را عوض می‌کند؟
زیر لایه بیرونی پوست آفتاب‌پرست، سلول‌های مخصوصی با رنگدانه‌های خاص وجود دارد. قسمت بالایی این سلول‌ها، رنگدانه زرد یا قرمز دارد. قسمت پایین‌شان رنگدانه آبی یا سفید دارد.
با تغییر دما یا نور، پیامی از مغز آفتاب‌پرست به این سلول‌های رنگی فرستاده و باعث می‌شود آنها بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، ترکیب رنگ جدیدی ایجاد می‌شود و رنگ پوست تغییر می‌کند. آفتاب‌پرست‌ها در دمای سرد، تیره می‌شوند تا گرمای بیشتری جذب کنند و وقتی نور زیاد می‌شود، روشن و شفاف می‌شوند تا بتوانند گرما را از خودشان دفع کنند.
● پرنده‌ای که روی شاخه درخت خوابش می‌برد، چرا از روی درخت نمی‌افتد؟
با شنیدن این سؤال شاید تعجب کنید که چرا تا به حال به این موضوع فکر نکرده‌اید اما خب، این ویژگی ذهن خلاق فرزندتان، شما را هم به محیط اطراف حساس‌تر می‌کند. از این به بعد، دیگر موقع رد شدن از کنار پرنده‌هایی که به ظاهر ساکن و خوابیده هستند، آن‌قدرها هم بی‌اعتنا رد نخواهید شد؛ چراکه می‌دانید با یک پدیده جالب علمی در دنیای جانورشناسی روبه‌رو هستید.
پاسخ ساده این سؤال این است که وقتی پرنده‌ها روی شاخه درخت می نشینند، پنجه‌هایشان به طور خودکار توسط یک زردپی قفل می‌شود و این قفل خودکار باعث می‌شود آنها هنگام خواب هم از روی شاخه نیفتند.
● پروانه‌ها چطوری پرواز می‌کنند؟
پروانه‌ها با استفاده از گرمای خورشید پرواز می‌کنند. اگر هوا خنک باشد، آنها نمی‌توانند پرواز کنند. روی بال‌هایشان پرزهای کوچک و نازکی هست که دمای محیط و جهت باد را با آنها حس می‌کنند.
آنها روی مسیری به شکل خود پروانه یا عدد ۸ انگلیسی پرواز می‌کنند و دمای هوا را می‌سنجند. اگر دمای هوا کمتر از ۲۷ درجه سانتی‌گراد شود، برای خودشان پناهگاه پیدا می‌کنند و یک‌جا می‌نشینند؛ به همین خاطر است که پروانه‌ها هنگام شب- که خورشید در آسمان نیست- پرواز نمی‌کنند.
● کرم شب‌تاب چطوری روشن می‌شود؟
اگر فرزندتان در یک کتاب قصه یا یک کارتون تلویزیونی یک کرم شب‌تاب دیده باشد، خیلی طبیعی است که این سؤال را بکند.
شما در پاسخ به این سؤال، می‌توانید بگویید در بدن کرم‌های شب‌تاب ماده‌ای هست که وقتی با هوا ترکیب می‌شود نور تولید می‌کند.
کرم‌ها هوا را به داخل بدنشان می‌کشند تا نور تولید شود و هر وقت بخواهند دیگر هوا را وارد بدنشان نمی‌کنند تا نور تولید نشود. احتمالا این کار را برای پیدا کردن جفت انجام می‌دهند.
● کدام حیوان بیشتر از همه می‌خوابد؟
خفاش قهوه‌ای، پرنده پستانداری است که ۲۰ ساعت در روز می‌خوابد. خفاش‌ها چیزی حدود ۹۰درصد عمرشان را خواب هستند.
آنها با این کار انرژی‌شان را ذخیره می‌کنند تا موقع شکار انرژی داشته باشند. «کوالا»ها هم اگر غذای خوب خورده باشند و سیر باشند حدود ۲۰ ساعت در روز می‌خوابند.
این موضوع درمورد یک حیوان دیگر هم صدق می‌کند؛ حیوانی که اسمش روی خودش است؛ تنبل.
حالا اگر گفتی کدام حیوان کمتر از همه می‌خوابد؟ زرافه‌ها. آنها فقط چرت‌های کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای می‌زنند که جمعش در طول روز کمتر از ۲ ساعت است.
ساناز فرهنگی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید