جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جرب Scabies


آلودگی انگلی پوستی است كه ایجاد خطوط قهوه‌ای متمایز و یك راش خارش‌دار می‌كند.
سن: بیشتر از همه در كودكان و بالغین جوان دیده میشود.
نحوه زندگی: زندگی در شرایط بیش از حد شلوغ، یك عامل خطر است.
جنس، ژنتیك: عوامل خطر مهمی نیستند.
بیماری انگلی پوستی جرب توسط حشره‌ای ایجاد میشود كه در لایه خارجی پوست نقب زده و داخل آن تخم‌گذاری می‌كند. برای چندین هفته، هیچ علامتی وجود ندارد، اما به محض اینكه لاروها از تخم خارج شوند و تبدیل به حشره بالغ گردند، پوست نسبت به مدفوع آنها حساس شده و خارشی شدید به وجود می‌آید.
جرب می‌تواند همه افراد با هر سنی را مبتلا سازد، اما در كودكان و بالغین جوان بیشتر دیده میشود. این بیماری به شدت مسری بوده و در نتیجه تماس بدنی نزدیك به ویژه در شرایطی كه افراد به صورت گروهی زندگی می‌كنند، منتقل میشود. این بیماری می‌تواند در تماس جنسی یا با دست دادن طولانی انتقال یابد.
علایم بیماری:
علایم جرب در عرض ۴-۶ هفته پس از آلودگی ظاهر می‌شوند و عبارتند از:
- ضایعه‌ای متشكل از نقاط برآمده به رنگ
قرمز مایل به صورتی كه تا یك سانتی‌متر قطر دارند.
- خارش منتشر، كه به ویژه در شبها شدیدتر است.
- خطوط قهوه‌ای روشن (نقب‌ها) كه اغلب بین انگشتان دست و پا ایجاد میشوند. در نوزادان، گاهی اوقات در كف دستها و پاها ظاهر می‌گردند.
خارش ممكن است قبل از ظاهر شدن راش به وجود آید و نیز تا سه هفته پس از ناپدید شدن راشها باقی بماند.
كارهایی كه باید انجام شوند:
پزشك احتمالاً قادر خواهد بود كه جرب را از روی ظاهر راش، تشخیص دهد. جهت تایید تشخیص، ممكن است یك تراشه پوست از ناحیه مبتلا را جهت بررسی در زیر میكروسكوپ بردارد. جرب معمولاً توسط لوسیونی كه به تمام بدن از گردن به پائین مالیده شده و ۸-۲۴ ساعت بعد شسته میشود، درمان می‌گردد.
ممكن است یك كورتیكواستروئید موضعی جهت تسكین خارش، تجویز شود. برای جلوگیری از عفونت مجدد، همه افرادی كه در تماس نزدیك با شما هستند باید به طور همزمان درمان شوند و لباسها و رختخوابها به طور كامل شسته شوند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید