چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تاریخ سازان هفته هشتم


تاریخ سازان هفته هشتم
در هفته هشتم لیگ برتر چند رکورد قابل توجه به نام مربیان به ثبت رسید و در واقع این هفته ۵ مربی ۵ رکورد در تاریخ لیگ ثبت کردند. وینگو بگوویچ رکورددار بیشترین حضور یک مربی خارجی در تاریخ لیگ شد، جهانپور برای سومین بار از یک تیم اخراج شد، میثاقیان پرامتیازترین مربی راه آهن درلیگ برتر شد و افشین قطبی نیز در کسب امتیاز رکورد جالبی برای پرسپولیس به جای گذاشت.
● وینکو رکورد رایکوف را شکست!
وینکو بگوویچ در بازی مقابل پگاه، یکصد و سی وسومین حضور خود را به عنوان مربی در لیگ ایران تجربه کرد و بدین ترتیب رکورد تاریخی زدراکو رایکوف سرمربی سابق استقلال و سپاهان را پس از ۳۰ سال فرو ریخت. رایکوف طی سال های ۴۹-۵۶ به عنوان مربی ۱۳۲ بار حضور در لیگ را تجربه و ۶۶ برد و ۲۸ شکست نیز به دست آورد. بگوویچ نیز اولین بار در فصل ۷۸ هدایت فولاد را بر عهده گرفت و در ۱۰۰ بازی این تیم را رهبری کرد. وینگو که هفته قبل ۶۹ ساله شد، فصل ۸۲ نیز با پرسپولیس در ۲۶ بازی لیگ حضور داشت و در این فصل نیز تاکنون در ۷ بازی سرمربی پاس همدان بوده است. بگوویچ در ۱۳۳ بازی، ۴۶ برد و ۴۵ شکست داشته است.
● میثاقیان پرامتیازترین مربی راه آهن در لیگ برتر
اکبر میثاقیان که فصل قبل به زور راه آهن را در لیگ برتر حفظ کرد، با کسب دهمین امتیاز این فصل برترین مربی راه آهن از نظر کسب امتیاز در لیگ برتر شد . راه آهن که سومین فصل حضورش در لیگ برتر را تجربه می کند در ۲ فصل قبل فیروز کریمی، سیروس تابانی و عباس رضوی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود داشته است که کریمی با کسب ۲۴ امتیاز پرامتیازترین مربی این تیم بود، اما میثاقیان در این هفته ۲۵ امتیازی شد. میثاقیان همچنین دومین مربی برتر راه آهن طی ۷ فصل حضور این تیم در لیگ نیز می باشد.
● قطبی با بهترین میانگین
افشین قطبی سرمربی پرسپولیس در ۸ بازی این فصل موفق به کسب ۶ برد و ۲ تساوی و ۲۰ امتیاز شده و در واقع او از ۲۴ امتیاز ممکن ۸۳ درصد آنها را کسب کرده است که این بهترین میانگین کسب امتیاز توسط مربیان پرسپولیس در تاریخ لیگ محسوب می شود. قطبی در صورت پیروزی در دربی می تواند این میانگین را افزایش دهد. البته ناگفته پیداست که این میانگین در صورت افزایش بازیهای این مربی به تدریج کاهش می یابد و اگر کسب ۷۵ امتیاز از این فصل که هدف قطبی است را مد نظر قرار دهیم، در آن صورت میانگین او ۷۳ درصد خواهد شد.
● سومین اخراج جهانپور
در هفته هشتم، لیگ برتر اولین قربانی خود را گرفت و مجید جهانپور پس از ۸ بازی و کسب ۴ امتیاز اولین مربی اخراجی این فصل لقب گرفت. جهانپور که تاکنون ۳ بار در سال های ۸۱ و ۷۸ و ۸۵ تیم پگاه (استقلال رشت سابق) را به سطح اول لیگ آورده است، بلافاصله در فصل بعد اخراج شده است! در فصل ۷۹ در هفته چهارم و با ۴ امتیاز برکنار شد، در فصل ۸۲ در هفته پانزدهم و در حالی که ۱۸ امتیاز داشت و در این فصل نیز پس از ۸ بازی و کسب ۴ امتیاز برای سومین بار از سکان رهبری این تیم کنار رفت. جهانپور با ۳ بار اخراج از یک تیم یک رکورد عجیب را در تاریخ لیگ ثبت کرده است.
● پرسپولیس با خودش مساوی شد
سرخپوشان پایتخت در هفته هشتم موفق به کسب بیستمین امتیاز خود در لیگ برتر شدند که این بهترین عملکرد پرسپولیس طی ۸ هفته در ادوار لیگ برتر است. البته پرسپولیس در فصل ۷۹ نیز پس از هفته هشتم با ۶ برد و ۲ تساوی ۲۰ امتیازی بود که در این فصل تاکنون با رکورد خود در آن فصل برابری کرده است. پرسپولیس در فصل های ۶۸ و ۵۲ نیز تا هفته هشتم دارای عملکردی مشابه بوده است.
● اولین غنایی لیگ برتر
نام غنا در این هفته وارد کتاب لیگ برتر شد. مارتین محمد منساه بازیکن ذوب آهن اولین غنایی بود که بازی در لیگ برتر ایران را تجربه کرد. در ادوار گذشته لیگ برتر بازیکنان آفریقایی از مالی، نیجریه، کامرون، سنگال و توگو بازی در لیگ برتر را تجربه کرده بودند. منساه همچنین بیستمین بازیکن خارجی تاریخ ذوب آهن نیز بود و این باشگاه ازنظر استفاده از بازیکن خارجی در لیگ رکورددار است.
● بازگشت اولروم پس از ۸۷۶ دقیقه
دنی اولروم آقای گل فصل گذشته لیگ برتر در این هفته اولین گل خود در فصل جدید را به ثمر رساند . این اولین گل دنی پس از ۹ بازی و ۸۷۶ دقیقه بود . آخرین گل اولروم در هفته ۲۸ فصل قبل و در دقیقه ۶۱ مقابل صباباتری به ثمر رسیده بود. ۷ بازی بدون گل زده، بیشترین تعداد بازی است که یک گلزن پس از عنوان آقای گلی در فصل بعدی موفق به گلزنی نشده است که دنی اولروم این رکورد را به نام خود کرد.
● رکورددار اخراج دروازه بانان
ارشاد یوسفی دروازه بان شیرین فراز در بازی مقابل نفت، برای چهارمین بار با کارت قرمز مواجه شد تا رکورددار بیشترین اخراج یک دروازه بان در تاریخ لیگ شود. یوسفی قبلا ۳ بار در تیم های ابومسلم، شموشک و سایپا کارت قرمز دریافت کرده بود و در طول دوران حرفه ای خود فقط در سپاهان اخراج نشده است.
● دهمین گل سپهر
سپهر حیدری با گلزنی مقابل ذوب آهن آمار گل های خود را در لیگ برتر به ۱۰ رساند و پنجمین مدافع گلزن برتر این لیگ شد. حیدری ۸ گل در ذوب آهن و ۲ گل نیز برای پرسپولیس به ثمر رسانده است. علی انصاریان، سهراب بختیاری زاده، یحیی گل محمدی و ابراهیم تقی پور به ترتیب برترین مدافعان گلزن تاریخ لیگ برتر هستند که سپهر حیدری می تواند تا رده سوم نیز بالا رود.
● جاکیته دروازه بان جدید لیگ برتر!
وقتی تیمی ۳ تعویض خود را انجام داده و با اخراج دروازه بانش مواجه می شود، مجبور است یکی از بازیکنان خود را با پوشاندن پیراهن دروازه بانی به درون دروازه بفرستد. در بازی شیرین فراز پس از اخراج ارشاد یوسفی،بدرا آلوجاکیته مدافع اهل مالی این تیم درون دروازه قرار گرفت و ۱۴ دقیقه از دروازه این تیم محافظت کرد که این بیشترین دقایق حضور یک بازیکن غیر تخصصی در پست دروازه بان است. در فصل ۸۰ پس از اخراج دروازه بان تراکتورسازی مقابل فولاد، کاظم محمودی درون دروازه قرار گرفت و یک گل نیز از یحیی گل محمدی دریافت کرد.
● سومین مربی برتر ملوان
محمد احمدزاده سرمربی ملوان با بردی که مقابل برق شیراز به دست آورد، مجموع امتیازات کارنامه خود در ملوان را به ۷۳ رساند و بدین ترتیب سومین مربی برتر تاریخ ملوان در لیگ شد. البته بد نیست بدانید که ملوان طی ۲۰ دوره حضور در لیگ فقط ۴ سرمربی داشته است! احمدزاده تا رسیدن به رتبه دوم مربیان ملوان در لیگ ۳۷ امتیاز لازم دارد که با توجه به روند صعودی این تیم بعید نیست که در پایان فصل به این جایگاه دست یابد. احمدزاده در هفته های قبل صدمین حضور و صدمین امتیاز لیگ برتری خود را کسب کرده و این سومین رکورد او در این فصل است.
اصغر زارعی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید