جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مدیریت بدن با ورزش


مدیریت بدن با ورزش
آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال یک دلیل قانع‌کننده برای ورزش کردن، می‌گردند؟ خوب، ما در اینجا ۷ دلیل برایتان می‌آوریم تا شما مطمئن شوید از همین امروز برای شروع ورزش باید تصمیم جدی بگیرید.
اگر کسی بخواهد به شما راهی نشان دهد برای اینکه خوش‌اندام‌تر، سالم‌تر باشید و عمری طولانی‌تر داشته باشید، آیا شما آن راه را رد می‌کنید؟ شک نکنید که آن راه همان ورزش و تمرین منظم و مداوم است. تمرین، به تناسب اندام، کنترل وزن و دور کردن خطر بسیاری از بیماری‌هابه شما کمک می‌کند.
کشف فعالیت‌هایی که از آن لذت ببرید و تبدیل آن به بخشی از برنامه روزانه شما، کلید زندگی سالم و عمر طولانی‌تان است.
● بیماری را از خود دور کنید
تحقیقات ثابت کرده‌اند تمرین و ورزش در هر سنی مفید است. در اصل هر قدر شما بیشتر تمرین کنید، بیشتر فایده می‌برید. آکادمی ملی علوم، با افراد توصیه می‌کند تا آنجا که می‌توانند تلاش کنند تا در هر روز یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند؛ این یک ساعت می‌تواند از چندین مرحله شامل فعالیت‌های کوچک تشکیل شود، فعالیت‌هایی مثل باغبانی، تمیز کردن خانه، پیاده‌روی و حتی خرید کردن که در طول روز انجام می‌شوند.
ورزش می‌تواند شما را در مقابل بیماری‌های بسیاری و از جمله بیماری‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود، مصون نگه‌دارد.
▪ بیماری قلبی
فعالیت منظم، عضله قلب شما را قوی می‌کند، فشار خون را کاهش می‌دهد، کلسترول خوب (HDL) را افزایش و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. جریان خون را منظم و به عملکرد بهتر قلب‌تان کمک می‌کند. محققان بر این عقیده‌اند که فعالیت بدنی کم از هیچ فعالیتی نداشتن بسی بهتر است؛ بنابراین بهانه نیاورید و از همین امروز و از ورزش‌های سبک و در مدت زمانی کوتاه شروع کنید.
▪ سکته مغزی
در تجزیه و تحلیل ۲۳ مطالعه، محققان دریافتند فعال بودن خطر ابتلا به سکته مغزی و مرگ بر اثر آن را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله Stroke، شرکت‌کنندگان در این تحقیق که فعالیت متوسط داشتند، نسبت به افرادی که فعالیت کمتری داشتند، ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.
▪ دیابت نوع دوم
با توجه به این‌که این بیماری تا مرز هشدار دهنده‌ای افزایش یافته است، بهتر است تا آن‌جا که می‌توان راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن را جدی گرفت. فعالیت بدنی می‌تواند تأثیر به‌سزایی در کنترل سطح کلسترول، فشار خون و قند خون داشته باشد و همه این موارد برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است. در یک مطالعه منتشر شده، محققان مدرسه بهداشت عمومی هاروارد دریافتند یک ساعت پیاده‌روی سریع در روز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا ۳۴ درصد کاهش دهد.
▪ چاقی
مشکلاتی مثل اضافه وزن و چاقی از طریق تمرین و همراه با یک رژیم غذایی سالم قابل درمان و حتی پیشگیری هستند. ورزش، به کاهش چربی بدن و افزایش توده عضلانی کمک می‌کند، بنابراین توانایی بدن شما را برای سوزاندن کالری‌ها افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که کنترل چاقی ضروری است، زیرا عامل اصلی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است. کاهش شاخص توده بدنی (BMI) یک راه مطمئن برای کاهش خطر مرگ زودرس و بهره بردن از یک زندگی سالم‌تر است.
▪ کمردرد
کمردرد، دردی است که بسیاری از افراد به دلایل اکتسابی یا ژنتیکی از آن رنج می‌برند و همه به نوعی به دنبال راه‌های مختلف درمان آن‌ می‌گردند. شاید بتوان گفت یکی از بهترین راه‌های درمان و پیشگیری از کمردرد، تمرین و ورزش است. شما می‌توانید از طریق برنامه تناسب اندام که شامل تقویت عضلات و انعطاف‌پذیری آنها است، درد کمرتان را کاهش دهید.
▪ پوکی استخوان
تمرین‌های استقامتی– وزنی (مثل پیاده‌روی، دویدن، بالارفتن از پلکان، رقص یا بلندکردن وزنه‌های مناسب)، ساختمان استخوان‌ها را قوی و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند؛ بیماری‌ای که در بیشتر زنان پس از یائسگی دیده می‌شود. برای کسب حداکثر نتیجه، رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D را با تمرین‌های استقامتی– وزنی ترکیب کنید. براساس اطلاعات منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا، زنانی که در هفته ۴ ساعت و یا بیشتر پیاده‌روی کرده‌اند، ۴۱ درصد کمتر از زنانی که کمتر از یک ساعت در هفته پیاده‌روی داشته‌اند دچار شکستگی استخوان لگن شده‌اند.
● فواید روانشناسانه
افزایش خودباوری یکی از مهمترین فواید فعالیت بدنی منظم است. وقتی تمرین می‌کنید، بدن شما مواد شیمیایی به نام آندروفین را آزاد می‌کند که می‌تواند خلق و خوی شما را بهتر کند. احساسی پر از انرژی مثبت که به دنبال دویدن و ورزش در شما به وجود می‌آید و همه از آن به عنوان نشاط و شادی یاد می‌کنند. ورزش منظم می‌تواند کمک کند شما بر استرس‌ها و درگیری‌های فائق آیید و با تمرکز بیشتری تصمیم بگیرید.
● تمرین و رژیم غذایی سالم
ورزش به تنهایی به کنترل وزن شما کمک می‌کند، اما اگر تمرین‌های منظم با یک برنامه و رژیم غذایی مناسب وزن شما همراه باشد، اثر آن بسیار بیشتر و بهتر خواهد بود. در یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا محققان دریافتند که افرادی که به طور منظم تمرین کرده اند و یک رژیم غذایی نسبتا کم کالری و سالم را داشته اند وزن از دست داده اند و وضعیت قلبی و تنفسی آنها بدون توجه به مدت و یا شدت تمرینات آنها افزایش یافت . یک مطالعه دیگر منتشر شده در جاما نشان داد که هرگز آنقدر برای بدست آوردن فایده از فعالیت بدنی دیر نشده است . زنان غیرفعال ۶۵ ساله و بالاتر که شروع به پیاده روی ۱ مایل ( حدود ۲ کیلومتر ) در روز کردند میزان مرگ و میر آنها ناشی از کلیه علل تا ۵۰ درصد کاهش یافت .
● مقاومت مقاومت
اگر تمرین اینقدر برای ما خوب است پس چرا مردم آن را انجام نمی دهند ؟
براساس بررسی ها حدود ۶۴ درصد مردان و ۷۴ درصد زنان آمریکا برای باقی ماندن در یک فعالیت به طور منظم و روزانه شکست می خورند. کالج پزشکی ورزشی آمریکا توصیه می کند که ترکیبی از تمرین هوازی ( نوعی که تنفس شما را سخت تر می کند مانند پیاده روی یا آهسته دویدن ) برای حالت های قلبی و عروقی تمرین قدرتی ( مانند بلندکردن وزنه ها یا ورزشهای سوئدی ) برای سفتی عضله و کشش را برای افزایش دادن دامنه حرکتی تان انجام دهید . برای انجام هر سه نوع این حرکات تلاش کنید اما به خاطر داشته باشید که هرنوع تمرین بهتر از هیچی است .
در اینجا چندین راه وجود دارد که شما فعالیت بدنی را وارد زندگی خودتان کنید :
▪ یکسری کارها را از راه قدیمی آن انجام دهید – از جا بلند شوید و کانال تلویزیون را عوض کنید .
▪ پله ها را به جای آسانسور انتخاب کنید .
▪ هروقت که توانستید سریع راه بروید .
▪ استفاده از ماشین را به حداقل برسانید . فواصلی در حدود ۱ مایل ( حدود ۲ کیلومتر ) را پیاده روی کنید.
▪ تنیس یا هر نوع بازی یا ورزش دیگری را که از آن لذت می برید انتخاب کنید .
▪ به یک باشگاه ورزشی ملحق شوید .
در آینده شما به خاطر تمرین کردنتان متحیر خواهید شد . این فواید بهداشتی حیرت انگیز را در ذهنتان حفظ کنید و به خاطر داشته باشید که – هر مقدار کم آن نیز به شما کمک می کند .
شانس یک زندگی سالم تر و طولانی تر را از دست ندهید
حمید رضا عزیزی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید