شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


ضعف ین ژاپن و سر و صدای امریکایی­ها


ضعف ین ژاپن و سر و صدای امریکایی­ها
صادرات خودروهای ژاپنی به امریکا در شش ماهه نخست سال جاری میلادی ۷/۱۳ درصد افزایش نشان می­دهد که این موضوع انتقادات شدید خودروسازان امریکایی را در خصوص ضعف پول ژاپن و به قول خودشان "برتری ناعادلانه ژاپنی­ها" درپی داشته است.
به گزارش دیترویت­نیوز، واردات خودروهای ژاپنی به امریکا تا پایان ژوئن ۲۰۰۷ به بیش از ۱۳۵ هزار دستگاه رسید، این در حالی است که فروش خودروهای ژاپنی ساخته شده در امریکا تنها ۲ درصد رشد داشته است. یکی از علت­های افزایش واردات از ژاپن، ساخته نشدن برخی خودروهای پرطرفدار مانند پریوس (خودروی هیبریدی تویوتا) است.
ضعف ین ژاپن نسبت به دلار آمریکا باعث شده است که صادرات ژاپنی­ها در بازار آمریکا ارزان باشد و صادرات آمریکایی­ها در بازار ژاپن گران تمام شود. خودروسازان امریکایی می­گویند این "نابرابری" معادل پرداخت ۴ تا ۱۰ هزار دلار یارانه به خودروهای ژاپنی است.
از طرفی دولتمردان ژاپنی هر گونه دستکاری در نرخ ارزش ین را انکار می­کنند و خودروسازان این کشور خود را متعهد به ساخت خودرو در امریکا می­دانند. این در حالی است که شرکت­های هوندا و تویوتا در حال ساخت خطوط جدیدی در امریکا هستند.
در این­باره خانم مارتا واس سخنگوی تویوتا می­گوید: هیچ کس به اندازه ما در امریکا رشد فروش نداشته است. تویوتا تا سال ۲۰۱۰ ظرفیت تولیدش را (در امریکا) به ۶۰۰ هزار دستگاه می­رساند. ما هیچ­گاه تصمیم­­هایمان را بر اساس نوسانات ارزی اتخاذ نمی­کنیم.
نظر سخنگوی هوندا نیز همین است. با وجود این­که بیش از ۷۶ درصد فروش محصولات هوندا در امریکا از تولیدات امریکای شمالی بوده، این شرکت در حال ساخت کارخانه­ای در امریکاست که سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می­کند.
دوسوم از کسری ۸۸ میلیارد دلاری تبادلات تجاری امریکا با ژاپن مربوط به خودروست (آمار سال ۲۰۰۶)؛ به­طوری­که سال گذشته ۴/۲ میلیون دستگاه خودرو به امریکا وارد شد. قانونگذاران و تحلیلگران بازار خودرو بر این باورند که با توجه به روند صعودی تقاضای خودروهای ژاپنی در امریکا، امسال واردات به بالاترین سطح خود در ۲۰ سال اخیر خواهد رسید.
کاهش سهم بازار خودروسازان دیترویت از بازار کشور خود به میزان ۵۰ درصد، خشم خودروسازان و نمایندگان کنگره امریکا را نسبت به مسائل ارزی پشت پرده برانگیخته است. آنها ادعا می­کنند که بانک مرکزی ژاپن از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار صرف کاهش قدرت ین و افزایش قدرت اقتصادی این کشور از طریق صادرات کرده است.
کنگره امریکا هم اکنون در حال رایزنی و گفت­وگو با طرف­های ژاپنی، چینی و کره­ای در خصوص با مسائل ارزی است. استیون کالینز رئیس کمیته مشاوران اقتصادی امریکا می­گوید: نرخ ین امروز به­طور مصنوعی ضعیف شده است و خودروسازان ژاپنی با وجود کاهش فروش داخلی خود، ظرفیت تولیدات داخلی­شان را افزایش می­دهند، با این امید که بازاری برای فروش این تولیدات خواهند یافت.
در این میان موضع سازمان خزانه­داری امریکا متفاوت است. مسوولان این سازمان اعتقاد ندارند که ژاپنی­ها نرخ ین را دستکاری می­کنند. علاوه بر این، جرج بوش رئیس جمهور امریکا نیز در دیدار ماه آوریل خود با نخست­وزیر ژاپن به این موضوع اشاره نکرد.
● قطب صادرات خودروهای کوچک
وجود خودروهای ارزان­قیمت، کم­مصرف و چندمنظوره از ویژگی­های منحصر به ­فرد بازار به­سرعت رو به رشد خودروی هند است و خودروسازان جهانی اعم از جدید و قدیم، به سمت بازارهای هند یورش می­برند تا با احداث خطوط تولید خودروهای کوچک، هندوستان را به "قطب صادرات خودروهای کوچک آسیا" بدل کنند.
به گزارش بیزنس ویک، در حال حاضر شرکت هیوندای کلیه خطوط تولید محصول مشهور خود آتوس پرایم (Atos Prime) را به بندر جنوبی هند (Chennai) منتقل کرده است و در نظر دارد خط تولید Getz را که یکی از خودروهای کوچک پرطرفدار هند محسوب می شود نیز به زودی منتقل کند.
هیوندای (هند) یک­سوم محصولات تولیدی­اش در هند را به ۶۷ کشور _از همسایه نزدیکش سریلانکا گرفته تا مکزیک_ صادر می­کند. این شرکت قصد دارد با دوبرابر کردن تولید سالانه خود، تیراژ تولیدش را به ۶۰۰ هزار دستگاه در سال برساند که اغلب این محصولات، هاچ­بک­هایی با قیمت تقریبی ۷۰۰۰ دلار است.
"چشم­انداز ما بسیار شفاف است. ما به هند به عنوان قطب صادرات می­نگریم به این معنی که تمام خودروهای کوچک ما در این کشور تولید خواهد شد." اینها را مدیرعامل شرکت هیوندای هند می­گوید.
از طرفی شرکت سوزوکی ژاپن که سهامدار عمده ماروتی (بزرگترین خودروساز هند) است، امسال ۲ میلیارد دلار در این کشور سرمایه­گذاری کرده است و در نظر دارد تا سال ۲۰۱۰ تعداد ۲۰۰ هزار دستگاه صادرات داشته باشد.
از سوی دیگر شرکت کاملا هندی تاتاموتورز با پیگیریی برنامه خودروی ۲۵۰۰ دلاری خود را می­خواهد استانداردهای جدیدی را در صنعت خودوری دنیا نهادینه کند. این شرکت نمایشگاه­های متعددی در سطح افریقا برگزار می­کند و هم­اکنون با شرکت ایتالیایی فیات قراردادی امضا کرده است که بتواند از شبکه فروش امریکای لاتین فیات استفاده کند.
اما تازه­واردانی چون رنو با عرضه محصولات هاچ­بک و سدان لوگان پا به عرصه­ای گذاشته­اند که سال­ها در قبضه ماروتی، هیوندای و تاتا بوده است.
● فیاتی­ها جشن می­گیرند
با احداث خط تولید محصول جدیدی با نام فیات ۵۰۰ در تاریخ ۴ ژولای ۲۰۰۷، حدود ۱۰۰ هزار ایتالیایی در شهر تورین به جشن و پایکوبی پرداختند.
به گزارش اکونومیست، فیات به منظور ترتیب دادن این جشن بیش از ۷۰۰۰ نفر شامل ۴۰۰۰ فروشنده خودرو، ۱۰۰۰ خبرنگار و ۱۰۰ تحلیلگر مالی را از ۶۳ کشور دنیا در تورین جمع کرد و محصول جدیدش Fiat ۵۰۰ را در میدان­های اصلی ۳۰ شهر ایتالیا در معرض دید عموم قرار داد.
این محصول که ایتالیایی­ها به آن Cinquecento می­گویند، برای­ آنها یادآور حماسه­های جنگ جهانی است و قیمتی بین ۱۴ تا ۱۹ هزار دلار خواهد داشت که برای خودرویی در اندازه کوچک مبلغ زیادی است. اگرچه ایتالیایی­ها رابطه عاطفی خوبی با این محصول برقرار کرده­اند اما برخی از ناظران در مورد استقبال دیگر کشورها از فیات ۵۰۰ با وجود رقبایی چون رنو و فولکس­ ابراز تردید می کنند. (البته در این مقایسه خودروی گران­قیمت مینی (Mini) ب­ام­و را کنار بگذارید!)
مارچیونه مدیرعامل ۵۲ ساله ایتالیایی- کانادایی فیات که در سال ۲۰۰۴ به این سمت منصوب شد، عقیده دارد که احداث خط فیات ۵۰۰ نه فقط به معنی ایجاد خط تولید یک محصول جدید است بلکه در واقع احیای مجدد این شرکت ایتالیایی را در بر دارد که در سال ۲۰۰۲ در آستانه ورشکستگی قرار داشت.
گفتنی است که فیات در فاصله سال­های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ حدود ۸ میلیارد یورو زیان داشت که محصولات خوش­نامی چون آلفارومئو، فراری، لانچیا و ماسیراتی را نیز دربرمی­گرفت. در نهایت فیات توانست با ضمانت ۳ میلیارد یورویی بانک دوباره قد علم کند.
در سال ۲۰۰۴ مارچیونه مدیریت این شرکت را در دست گرفت و به منظور کاهش هزینه­های کلان، ابتدا دست به تعدیل نیروی انسانی فیات زد، کاری که در ایتالیا به سادگی انجام شدنی نیست. در واقع مارچیونه علاوه بر اقدامات اثربخش­اش، خوش­شانس هم بود. وی در ادامه سیاست کاهش هزینه­ها سعی کرد با دیگر خودروسازان متحد شود و از قطعات مشترک برای توسعه محصولات خود استفاده کند. به عنوان مثال Fiat ۵۰۰ که قرار است سال آینده به بازار بیاید، قطعات مشترک زیادی با فیات­پاندا و فوردکا دارد.
منجی فیات همچنین توانست در سال ۲۰۰۵ بابت بدقولی جنرال­موتورز که ادعا کرده بود صنعت خودروسازی فیات را خواهد خرید، مبلغ ۵۵/۱ میلیارد یورو را از این شرکت به عنوان غرامت بگیرد.
روند رو به رشد فیات که از سال ۲۰۰۴ شروع شد، هم اکنون سهم این شرکت را از بازار اروپا به ۵/۸ درصد رسانده است. تحلیلگران معتقدند این محصول جدید (Fiat ۵۰۰) باز هم به ارتقای فیات کمک خواهد کرد؛ آن­گونه که با قرار گرفتن در بخش بسیار خاصی از بازار (Niche) سالانه ۱۲۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد.
فیات امیدوار است با استقامت و پیشرفت در این جاده کامیابی بتواند تا سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۰ مدل جدید به بازار معرفی کند.
● پورشه خودروی هیبریدی می­سازد
اولین خودروی هیبریدی پورشه تا سه سال دیگر به بازار خواهد آمد.
مدیرعامل این خودروساز آلمانی با بیان مطلب فوق گفت: این اقدام در پاسخ به بیانیه گروهی از انجمن­های محیط زیستی است که پورشه را به عنوان "نابودکننده آب­و هوا" سرزنش می­کنند.
سران خودروسازی پورشه با این اقدام و تولید خودروی دوستدار محیط زیست، سعی می­کنند پاسخی شایسته به منتقدان بدهند. گفتنی است پورشه در هفته­های اخیر نیز سرمایه­گذاری زیادی بر روی تولید مدل­های کم­مصرف کرده است.
● ولوو مجوز فروش در هند را گرفت
شرکت خودروسازی ولوو که در حال­حاضر از متعلقات فورد امریکا محسوب می­شود، پس از یک­سال تاخیر توانست تأییدیه فروش در هند را از مقامات این کشوربه دست آورد. بنابراین ولوو از سه ماهه چهارم ۲۰۰۷ می­تواند سدان تجملی خود S۸۰ و خودروی ورزشی XC۹۰ را در هند بفروشد. این محصولات به طور کاملا از پیش ساخته شده وارد بازار هند می­شوند و از طریق سه نمایندگی در شهرهای دهلی، مومبای (بمبئی سابق) و چندیگر به فروش می­رسند.
● افت فروش ولوو در امریکا
شرکت ولوو که خودروهای سنگین و تجاری­اش معروفتر از خودروهای سواری­ آن است، با کاهش فروش کامیون­های خود در امریکا مواجه شده است.
به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، دومین کامیون­ساز بزرگ دنیا در ۱۸ ماه گذشته ۵۴ درصد از فروش خود در بازار امریکا را از دست داده است. علت این مسئله، وضع قوانین سخت مقابله با آلایندگی در آمریکاست.
درآمد خالص ولوو در سه ماهه دوم ۲۰۰۷ به ۶۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.
● ۶ میلیارد دلار سرمایه­گذاری جی­ام در دوو
جنرال­موتورز، بزرگترین خودروساز امریکا طی چهار سال آینده به منظور توسعه محصولات و افزایش فروش جهانی خود ۶ میلیارد دلار در شرکت جی­ام دوو سرمایه­گذاری می­کند.
مایکل گریمالدی مدیرعامل جی­ام دوو با بیان این مطلب گفت: ۳/۳ میلیارد دلار از این مبلغ در سال­های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ صرف توسعه محصولات و گسترش کارخانه­ها خواهد شد.
جنرال­موتورز که در حال از دست دادن تقاضاهای داخل امریکاست، سعی می­کند از وابستگی خود به این تقاضا بکاهد و هم­اکنون ۶۰ درصد از کل فروش این شرکت در خارج از بازار داخلی انجام می­شود.
ریک واگونر مدیرعامل جی­ام انتظار دارد که فروش خارجی این شرکت روند افزایشی داشته باشد و به این منظور پایگاه­های تولیدی خارج از مرزهای کشورش را تقویت می­کند.
یادآوری می­شود که جنرال­موتورز امریکا در سال ۲۰۰۱ با خرید سهام دوو، کنترل این شرکت کره­ای را در اختیار گرفت.
● افزایش فروش خودروهای فرانسوی
فروش خودروهای فرانسوی پس از پنج ماه کاهش در ماه جولای سال جاری میلادی، با ۲۱ درصد افزایش به بیش از ۱۸۳ هزار دستگاه رسیده است.
اتحادیه تولیدکنندگان خودروی فرانسه با بیان این مطلب اعلام کرد، سهم این خودروها در بازارهای داخلی به ۷/۴۸ درصد و در بازارهای خارجی ۳/۵۱ درصد بوده است.
گفتنی است در ماه ژولای، فروش وسایل نقلیه برند رنو ۱۹ درصد، محصولات پژو ۱۸ درصد و خودروهای برند سیتروئن ۲۷ درصد افزایش داشته است.
پژو اعلام کرد این افزایش فروش بیشتر به دلیل محبوبیت مدل ۲۰۷ این شرکت بوده و در ماه جولای خودروی مذکور لقب پرفروش­ترین اتومبیل در بازار فرانسه را از آن خود کرده است.
● ۱۲ پله صعود برای برند هیوندای
برند هیوندای با ارزش ۵/۴ میلیارد دلار همچنان مدارج ترقی را طی می­کند.
خودرونیوز به نقل از منابعی چون اینتربرند و بیزنس­ویک اعلام کرد، برند هیوندای در رده­بندی بهترین برندهای دنیا در سال ۲۰۰۷ رتبه ۷۲ را به خود اختصاص داده است. در این رده­بندی، هیوندای در رقابت با دیگر خودروسازان رتبه هشتم را داشته و بالاتر از شرکت هایی چون نیسان، پورشه و لکسوس قرار گرفته است.
هیوندای نسبت به آمار سال ۲۰۰۵ که در رده ۸۴ قرار داشت، با ۱۲ پله صعود، پیشرفت چشمگیری داشته است. به گفته معاونت استراتژی برند هیوندای، مدیریت برند آنها در بهبود مداوم کیفیت محصولات و تنوع مدل نهفته است.
با افزایش چشمگیر کیفیت محصولات هیوندای در سال­های اخیر، مقبولیت عمومی این خودروساز در جهان جهش فوق­العاده­ای داشته است.
● ادغام خودروسازان در چین
دو خودروساز بزرگ دولتی چین در هم ادغام شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت­های خودروسازی شانگهای و نانجینگ رسما موافقت خود را برای ادغام در یکدیگر و تاسیس بزرگترین تولید کننده خودرو در چین اعلام کردند.
ادغام این دو شرکت و تشکیل بزرگترین خودروساز چین، نقش مهمی در آینده صنعت خودروی این کشور در بازارهای بین المللی خواهد داشت . اگرچه انتشار این خبر تا حدودی شرکت­های بزرگ بین­المللی را نیز دچار نگرانی کرده است اما تشکیل یک قطب بزرگ خودروسازی در چین، راه را برای انعقاد قراردادهای بزرگ تولید خودرو با شرکت­های خارجی هموار خواهد کرد .
چین هم اکنون پس از امریکا دومین بازار بزرگ خودروی جهان را در اختیار دارد.
● بزرگترین صادرکننده قطعه به آمریکا
چین برای نخستین بار با پیشی گرفتن بر آلمان، به بزرگترین صادرکننده قطعات خودرو به امریکا تبدیل شده است.
چین طی سه ماه نخست امسال بیش از ۹۳۶/۱ میلیارد دلار قطعات خودرو به امریکا صادر کرده است که نسبت به سال قبل ۲۷ درصد رشد نشان می دهد. صادرات قطعات خودروی آلمان به امریکا در این مدت به کمتر از ۹۳۴/۱ میلیارد دلار رسیده است.
چین در این مدت بیش از ۱۲۳/۶ میلیارد دلار قطعات و لوازم یدکی خودرو به بازارهای جهانی صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴/۳۲ درصد رشد داشته است. به نظر می رسد چین از تولید و صادرات کالاهایی مثل منسوجات، اسباب­بازی و کفش به سوی تولید و صادرات کالاهای صنعتی پیش می رود.
امریکا و ژاپن مهمترین بازار قطعات و لوازم یدکی تولیدی چین به شمار می روند .
● سوئیسی­ها هم گازسوز می­خرند!
فروش خودروهای گازسوز در سوئیس در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ نسبت به دوره مشابه سال گذشته دو برابر شده است.
سال گذشته ۶۲۰ دستگاه خودروی گازسوز فروخته شد که این رقم امسال به ۱۱۴۸ دستگاه رسیده است.
به گفته برخی کارشناسان صنعت خودروی سوئیس، این میزان حتی می توانست چندین برابر بیشتر از رقم کنونی باشد اما به دلیل ابهام و بلاتکلیفی ناشی از سیاست­های دولت، برخی رانندگان از خرید این نوع خودروها خودداری کردند تا وضعیت کاملا مشخص شود. خودروهای گازسوز تنها یک درصد میزان کل فروش خودرو در نیمه نخست امسال را به خود اختصاص داده­اند.
شرکت اپل با فروش ۳۲۰ دستگاه و فولکس­واگن با ۳۰۸ دستگاه خودروی گازسوز، بهترین آمار فروش را داشتند.
منبع : اندیشه گستر سایپا


همچنین مشاهده کنید