سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

تاول Blister


تجمعی از مایع در زیر سطح پوست میباشد.
سن، جنس، ژنتیك و نحوه زندگی: عوامل خطر مهمی نیستند.
تاول زمانی ایجاد میشود كه از عروق خونی موجود در پوست،‌مایع نشت كند كه معمولاً پس از یك آسیب جزئی، رخ می‌دهد و تجمع مایع منجر به ایجاد یك ناحیه برآمده كوچك درست در زیر پوست می‌گردد. شایعترین علل تاولهای منفرد، اصطكاكهایی همچون پوشیدن كفشهایی با اندازه نامناسب و نیز سوختگیها شامل آفتاب سوختگی میباشد. تاولهای منتشر ممكن است در اثر اگزما یا در بعضی عفونتهای ویروسی مثل آبله مرغان و زونا ایجاد شود. زرد زخم كه یك عفونت باكتریایی پوست میباشد،‌ ممكن است باعث ایجاد تاولهایی پر از چرك گردد. همچنین علل دیگری با شیوع كمتر اما بالقوه تهدید كننده حیات وجود دارند كه منجر به ایجاد تاول در نواحی خاصی از پوست یا در كل بدن میشوند.
تاولی كه در اثر آسیب جزئی به وجود می‌آید، معمولاً به سرعت، بدون درمان،‌ بهبود می‌یابد. پوست جدید در زیر تاول پدیدار شده، مایع به تدریج جذب شده و لایه فوقانی پوست خشك میشود ومی‌افتند. اگر پوست از هم گسیخته شده یا در محل تاول احتمال آسیب بیشتری باشد، باید محل را با پانسمان خشك بپوشانید. تاولهای به وجود آمده در اثر بیماری یا عفونت ممكن است نیاز به دارو درمانی داشته باشند.
نباید جهت آزاد شدن مایع، تاول را سوراخ كنید. زیرا پوست به عنوان سدی در برابر عفونت عمل می‌كند. اگر تاولها از چرك پر شده باشند یا متوجه انتشار قرمزی به پوست اطراف شدید، به پزشكتان مراجعه نمایید
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید