جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

این کاربران کم تجربه


این کاربران کم تجربه
چه تصوری از رفتار کاربران وب فارسی دارید؟ مهارتهای آنها در کاربری اینترنت چقدر است؟ آیا می توانند از وب به گونه ای مناسب بهره گیرند؟
هر گاه صحبت از کاربران اینترنت ایران شده است تنها تعداد آنها گزارش شده است و کمتر به توانایی های آنها در استفاده از اینترنت اشاره شده است. برای آنکه بتوان تحلیلی درست از میزان تجربه کاربران وب فارسی ارایه داد بهتر آنست که ابتدا فعالیتهای مهم کل کاربران را شناسایی کرد و سپس به بررسی بیشتر پرداخت.
مهمترین فعالیت کاربران وب ارسال و دریافت ایمیل و جستجو است. بعد از آنها می توان به پیگیری اخبار و رویدادها و وبگردی اشاره کرد.
● وضعیت کاربران وب فارسی چگونه است؟
▪ کار با ایمیل
مهمترین سرویسهای رایگان مورد استفاده کاربران ایرانی یاهو، جی میل و هات میل هستند که به جرات می توان گفت هر کاربر ایرانی حداقل باز کردن یک ایمیل در یاهو را تجربه کرده است و استفاده از مسنجر یاهو نیز طرفداران بسیاری دارد. اما اغلب کاربران ایرانی توانایی استفاده از قابلیتهای ایمیل را ندارند. در این مورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم آشنایی با CC و BCC
عدم آشنایی با Forward و Reply
عدم توانایی در اعمال تنظیمات شخصی
الصاق فایل یا تصویر به ایمیل و انتقال فایلها و تصاویر ضمیمه شده از ایمیل به کامپیوتر
عدم توانایی در خواندن متنهای فارسی به هم ریخته با تغییر Encoding
▪ جستجو در وب
راههای بسیاری برای جستجوی اطلاعات در وب وجود دارد اما عمده کاربران ایرانی تنها گوگل و یاهو را برای جستجو می شناسند و جالب آنجاست که جستجوی صحیح در آنها را هم نمی دانند.
کاربران ایرانی درک درستی از رفتار موتور جستجو و تفاوت نتایج مختلفی که ارایه می شود، ندارند. تحلیل نتایج جستجو در نزد آنها اغلب به اشتباه صورت می گیرد و عبارتها و کلماتی که برای جستجو بر می گزیند نیز حساب شده نیست. حال آنکه توانایی و مهارت در همین چند مورد ساده می تواند وقت و هزینه بسیاری را صرفه جویی کند.
از دیگر سو آشنایی با قابلیتهای ابزار جستجو نیز بسیار مهم است که متاسفانه اغلب کاربران ایرانی از بسیاری از توانایی های گوگل و یاهو آگاه نیستند. همینطور کاربر ایرانی با وب پنهان، کتابخانه های مجازی و تا حدودی فهرستها بیگانه است حال آنکه می تواند بسته به موضوع جستجو از این ابزار نیز برای جستجوی بهتر کمک بگیرد.
یکی از دلایل رونق داشتن فعالیت سایتهای زرد که مجموعه مختلفی از لینکها هستند نیز در واقع ناشی از همین ضعف کاربران در جستجو برای یافتن سایتهای دلخواه است.
▪ وبگردی و پیگیری اخبار و رویدادها
دنبال کردن لینکها در سایتهای مختلف فعالیتی مرسوم در نزد کل کاربران وب است. کاربران ایرانی به خوبی از این مورد بهره می گیرند. ارسال و دریافت لینک از طریق یاهو مسنجر نیز بسیار مرسوم است و محبوبیت آن تا حدی است که باعث شده است سایتهای به اشتراک گذاری لینکها نظیر دلیشز در نزد کاربران ایرانی جایگاهی نداشته باشد.
مراجعه به سایتهای خبری تا حدودی جایگاه بهتری دارد و امروزه سایتهای خبری جزو سایتهای پر بیننده هستند. اما با اینحال مفاهیمی نظیر RSS که کارکرد بسیار موثری دارد هنوز برای اغلب کاربران نا آشناست.
▪ ضعف در فهم مفاهیم وب
اغلب کاربران وب فارسی مفاهیم وب را یا نمی دانند یا تصور درستی از آن ندارند. مفاهیمی نظیر وبلاگ و کارکرد آن، RSS و کاربرد آن، موتور جستجو و فهرست، لینک و متن لینک، آدرس دهی ها در وب (اینکه لزوما هر آدرسی در ابتدای خود www ندارد، دومین و ساب دومین چیست، .net، .comو...)
عمده کاربران وب فارسی از عدم توانایی با مرورگرها رنج می برند. در حالی که اغلب آنها از IE بهره می گیرند اما مشاهده می شود که به خوبی از آن بهره نمی گیرند. اینکه آدرس یکی سایت کجا باید وارد شود، چگونه یک صفحه یا تصویر ذخیره شود، بازکردن لینکها در صفحه ای جدید، بوک مارک کردن آدرس یک صفحه، استفاده از History و ... موارد شایعی است که کاربران وب فارسی را رنج می دهد.
شاید با من موافق نباشید اما واقعیت همان است که گفته شد. بسیار دیده ام کاربرانی را که تصور می کنند باید ابتدای هر آدرسی www قرار دهند و حتی گاهی در ابتدای ایمیل خود نیز از آن استفاده می کنند.
چندین کارگاه آموزشی با اساتید دانشگاههای مختلف، دانشجویان فنی و مهندسی داشته ام و متاسفانه در همه موارد توانایی آنها چشمگیر نبوده است.
تصور کنید شما قرار است با دانشجویان سال سوم رشته توریسم و جهانگردی روبرو شوید و درباره eTourism صحبت کنید آیا متعجب نخواهید شد اگر ببینید که اغلب آنها در کار ساده با وب لنگ می زنند؟ دانشجویانی که قرار است از وب به عنوان ابزار اصلی کسب و کارهای آتی خود بهره گیرند.
اما چرا اینگونه است؟
البته نمی توان انکار کرد که کاربران حرفه ای بسیاری در وب فارسی فعالند و حتی کسب و کارهای آنلاین دارند اما در این مقاله کل کاربران وب فارسی مد نظر قرار گرفته است.
یکی از مهمترین دلایل در ضعف کاربران وب فارسی در تجربه موثرتر وب، ضعف در زبان انگلیسی است. اغلب ما در ابتدا سایتی مثل یاهو را می بینیم که علاوه بر جدید بودن کاملا به زبان دیگری است. کاربران مبتدی و تازه کار در آن احساس بیگانگی می کنند و به فعالیتهای ساده آن اکتفا می کنند. نبود سایتهای پرمحتوای فارسی نیز به این جریان منفی کمک می کند.
از سوی دیگر، کاربر ایرانی جوان است و عجول و کم حوصله. بنابراین اغلب زمان آنها در استفاده از ابزار و سایتهایی خلاصه می شود که جوابگوی نیازهای این دوره سنی است. همین عطش آنها را از درک وب در مقیاسی وسیعتر و دیدی بازتر محروم می کند.
به نظر می رسد اگر دوره کاربری اینترنت (کار با مرورگرها و آموزش مفاهیم ضروری وب) به دوره های آموزشی دانشگاهها و مدارس افزوده شود، حداقل برای چند سال آیند که میزان اقبال به اینترنت رشد بسیاری دارد، کمک شایانی به بالا بردن سطح توانایی های عمومی کاربران وب خواهد شد.
مولف: مهدی رودکی
منبع : ایران سئو


همچنین مشاهده کنید