جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

موتورهای جستجو در خدمت بازاریابی


موتورهای جستجو در خدمت بازاریابی
وقتی که یک موتور جستجو میخواهد فرآیند این طرح بازاریابی را با جستجوهای افراد در اینترنت هماهنگ و همراه کند باید مدام روندها و تعاملات دیگری را نیز برقرار کند و کلمات کلیدی، لینکها و عبارات راهنما را چک کند.
یکی از راههای موجود برای بازاریابی اینترنتی اینست که از یک موتور جستجو کمک بگیرید، با آن قرارداد ببندید و در ازای پرداخت مبلغی یک طرح بازاریابی را از او بخواهید. در ابتدا این طور به نظر میرسد که کار ساده‌ای ا‌ست و به سادگی و بدون هیچ پیچیدگی انجام میشود و باید هم اینطور باشد اما نیست.
وقتی که مشتریان کارشان را دریافت میکنند، فقط محصول نهایی را میبینند که تمیز، دقیق و شسته رفته است. شرکت مذکور طرحی برای آنها نوشته که با اشکال و نمودارهای حساب شده و دقیق تمامی مراحل جستجو را نشان داده و توصیه هایی کاربردی ارائه کرده است. معمولاً این خلاصه هایی که به دست مشتری میرسند بر لزوم مداومت در یک جستجوی اینترنتی پویا و به روز شده تاکید میکنند و اشاره دارند که از لغات کلیدی و راهنما استفاده شود و از لغات یا عباراتی که کاربردی نداشته مراجعان و جستجوگران اینترنتی را گمراه میکنند، استفاده نشود. یکی از نکاتی که در این میان پنهان میمانند این است که فرآیندهای پشت پرده و زمانی که برای انجام آنها لازمست و صرف میشود، نادیده گرفته میشود.
وقتی که یک موتور جستجو میخواهد فرآیند این طرح بازاریابی را با جستجوهای افراد در اینترنت هماهنگ و همراه کند باید مدام روندها و تعاملات دیگری را نیز برقرار کند و کلمات کلیدی، لینکها و عبارات راهنما را چک کند.
یکی از متخصصان این امر میگوید : «کسانی که در جریان خلق این بستههای بازاریابی اینترنتی قرار ندارند و از چند و چون آن بیخبرند فکر میکنند که کارما فقط اینست که کلمات و عباراتی را تایپ میکنیم و آنوقت ترافیک سایت آنها به جریان میافتد.»
هر موتور جستجویی برای خودش روش شناسیهایی دارد، واژهها و شرایط مخصوص به خود دارد و پروسهها و رویکردهای اجرایش با بقیه متفاوت است. در طی انجام تدوین یک طرح بازاریابی اینترنتی سفارشی مشتری، مسائل متعددی هست که با آنها برخورد خواهید کرد :
▪ شما باید صرفنظر از درآمد و پتانسیل مالی مشتری سقف حداکثری برای مخارج انجام و اتمام پروژه این مشتری تعیین کنید.
▪ سیستمی که در حال حاضر برای طراحی و تدوین سایتها از آن استفاده میکنید پس از مدتی دیگر به این حال کنونی نخواهد ماند و مطابق با تغییرات سریع دنیای اینترنت، تغییر خواهد کرد.
▪ مشتریان میپرسند که این توصیهها و استراتژیهایی که در سایتهای تبلیغاتی آنها وجود دارد، به چه درد میخورد و اصلاً چطور بر بالا بردن توان کسب و کارشان تاثیر میگذارد. کارمندان شما هم به سادگی میگویند که نمیدانند. حالا سوال اینست که اگر موتور جستجو نتواند مشتری خود را راهنمایی کند، به درد میخورد یا نه؟
▪ وقتی که میخواهید ابزار تبلیغاتی اینترنتی بسازید، باید با توجه به نوع کسب و کار متقاضی شاخصها و نشانگرهای متعددی از موتور جستجو را بررسی و چک کنید. بعضی از آنها کارهای تکراری انجام میدهند و بعضی هم برای برقراری ارتباطات و هدایت جستجوگران موثر و مفید نیستند.
تا به حال این مشکلات و دشواریهایی از این دست، در کارهای ما اختلال ایجاد نکردهاند ولی ما به هر حال میخواهیم تمامی نیازهای مشتریان را برآورده کنیم و البته هدف ما تامین انتظاراتی واقعبینانه است که امکان تحقق آنها وجود دارد. از این رو، باید قادر باشیم تمام تواناییهایمان را به مراجعان عرضه کنیم. ما سعی داریم برای تحقق این اهداف، تمامی فرآیندهای پشت پرده را تا حد ممکن در دست بگیریم و هزینه اضافهای را نیز برای این کار منظور میکنیم.
شاید هیچ کس مقصر نباشد؛ نه ما و نه مشتریان. این تقصیر سرعت دیوانه‌وار پیشرفت فنآوریهای اطلاعاتی است که اینگونه ما را جامیگذارد. هر روز که میگذرد بر تعداد موتورهای جستجویی که در خدمت این متقاضیان در میآیند اضافه میشود که هر کدام نیز طوماری از فنآوریهای گوناگون مدیریت دادهها و دریافت آگهی و پاسخگویی به آنها را به همراه میآورند و اینها از تغییر و تحولاتی خبر میدهند که تدریجاً در حال رشدند و به تدریج بر قابلیتهای این استراتژی بازاریابی اینترنتی افزوده از مشکلات سر راه آن میکاهند. اما هیچ وقت نمیتوانیم بگوییم که کارمان تمام شده است.
منبع : ایده پویا


همچنین مشاهده کنید