جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


برند رو به انقراض با نمایش XF زنده شد


برند رو به انقراض با نمایش XF زنده شد
وقتی شرکت خودروسازی جاگوار در دومین روز برگزاری نمایشگاه خودروی فرانکفورت XF، محصول کوپه چهار در خود را رونمایی کرد، جمعیت زیادی برای تماشای آن تجمع کردند.
زیر نور شدید پروژکتورها و در هوای به نسبت گرم داخل سالن کارشناسان خودرو در حالی که با ابروان گره خورده، ناظر این محصول جدید بودند طراحی آن را بالاتر از مدل‌های لگزس دانستند.
تولید محصولی چون XF برای جاگوار نوعی قمار بود. پس از ۱۸ سال، تلاش ناکام برای احیای برند جاگوار و تحمل میلیاردها دلار ضرر شرکت خودروسازی فورد، مالک شرکت جاگوار به طراحان این شرکت اجازه داد که با اتکا به میراث این برند انگلیسی خودرویی که نماد توانمندی‌های جاگوار باشد را بدون دخالت مهندسان شرکت مادر طراحی کنند. مدیران جاگوار امید داشتند تولید XF راه را برای بهبود وجهه جاگوار، در حالی که احتمال فروش این شرکت در هر زمانی در گذشته قوت گرفته است، هموار کنند.
فورد، با توجه به زیان ۷/۱۲میلیارد دلاری سال گذشته خود و از دست رفتن سهم این شرکت از بازار داخلی ایالات متحده در ماه ژوئن اعلام کرد: مترصد فروش جاگوار و دوو، دو برند از مجموع سه برند ممتاز باقی مانده فورد است. فورد، سال گذشته استین مارتین را به بهای ۸۴۸میلیون دلار به کنسرسیومی به رهبری دیوید ریچارزد، تاجر سرشناس خودروهای مسابقه‌ای فروخت و احتمال فروش ولوو با دیگر برند ممتاز فورد هم بر سر زبان‌ها افتاده است.
● در راه آینده
متقاضیان بالقوه خرید جاگوار را شرکت‌هایی چون شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری سربرس که همین اواخر ۸۰درصد سهام کرایسلر را خریداری کرد، شرکت سرمایه‌گذاری ریپل‌وود و شرکت CEP به علاوه شرکت هندی تاتاموتورز تشکیل می‌دهند.
فورد امیدوار است بتواند سهام جاگوار و روور را در مالکیت یک بسته واحد عرضه کند و در چنین حال و هوایی عرضه XF می‌تواند فضای بهتری را برای فروش سهام این دو شرکت فراهم آورد. جاگوار که طی سال‌های اخیر با عرضه خودروهایی به نسبت ارزان قیمت از سنت دیرینه خود در تولید و فروش محصولات ممتاز فاصله گرفته بود با تولید XF که قیمتی در حدود ۷۰هزار دلار دارد درصدد احیای وجهه خود، با این محصول است.
● جاگواری در لباس لگزس
مشکل جاگوار این است که منتقدان می‌گویند XF بیش از آنکه بیشتر محصولات متعارف جاگوار باشد به محصولات شرکت لگزس، برند آمریکایی تویوتا شباهت دارد.
جاگوار که طی سال‌های اخیر قافیه را به شرکت‌های خودروساز آلمانی که هر ساله میلیاردها دلار صرف واحد تحقیق و توسعه خود می‌کنند و به لحاظ کیفی در سطحی بالاتر از جاگوار قرار دارند، باخته بود، با تولید XF به دنبال کسب سهامی هر چند کوچک از بازار خودروهای مجلل در عرصه جهانی است.
XF به سان سایر محصولات جدید جاگوار شاسی آلومینیومی دارد و به نوع قوای محرکه که بین ۲۰۷ تا ۲۹۸ اسب بخار قدرت دارند برای نصب روی آن در نظر گرفته شده است. این محصول رقیبی برای خودروهایی چون مرسدس بنز CLS، BMW سری ۵ و آئودی A۶ معرفی شده است.
● زیر ذره‌بین خریداران
در حالی که جاگوار برای ادامه حیات خود در تلاش است، خریداران بالقوه با توجه به لزوم سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای احیای این برند در صورت خرید آن، به دقت عملکرد این شرکت را زیر نظر گرفته‌اند.
فورد در سال ۱۹۸۹ برای خرید جاگوار ۵/۲میلیارد دلار پرداخت و طی این سال‌ها نزدیک به ۱۰میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد، در حالی که هیچ سودی عایدش نشد. یکی از مشکلات جدی جاگوار بالا بودن هزینه‌های تولید و ضعف محصولاتش در مقابل رقیب بود. براساس پیش‌بینی کارشناسان صنعت خودرو ارزش کنونی دو برند جاگوار و روور روی هم از ۵/۱میلیارد دلار تجاوز نمی‌کند.
جاگوار سال گذشته تنها ۷۱هزار دستگاه خودرو عرضه کرد در حالی که براساس پیش‌بینی‌های شرکت جی‌دی‌پاور تولید این شرکت در سال‌جاری از ۵۴هزار دستگاه فراتر نمی‌رود. در چنین شرایطی تنها چیزی که در مورد جاگوار می‌توان گفت اینکه جاگوار به برندی در حال انقراض تبدیل شده است.
حتی اگر جاگوار بتواند به سقف تولید ۱۲۰هزار دستگاه به روزهای اوج خود برسد و دوران سوددهی خود را احیا کند باز هم بدون کمک قادر به ادامه حیات نخواهد بود.
شرکت‌های سرمایه‌گذار به دنبال خرید جاگوار اصلاح ساختار و به سوددهی رساندن آن و فروش دوباره این شرکت به سایر غول‌های خودروسازی هستند. در حالی که تاتا به عنوان شرکتی که تولیدکننده خودروهای ارزان است مترصد بهره‌ بردن از دانش فنی جاگوار است. در چنین شرایطی مشخص نیست روند عرضه جاگوار به کدام سمت و سو می‌رود عاقبت چه کسی سکان هدایت این برند را با سابقه انگلیسی در دست می‌گیرد.
منبع : خودرو نیوز


همچنین مشاهده کنید