سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

آفتاب سوختگی Sun burn


التهاب پوست در نتیجه تماس بیش از حد با خورشید میباشد.
ژنتیك: در افراد با پوست روشن شایعتر است.
نحوه زندگی: فعالیتهای خارج از خانه عامل خطرند.
سن، جنس: عوامل خطر مهمی نیستند.
آفتاب سوختگی زمانی رخ می‌دهد كه تشعشعات ماوراء بنفش موجود در نور خورشید به سلولهای لایه خارجی پوست، آسیب رسانده، منجر به درد، قرمزی و تاول شود. در وسط روز زمانیكه خورشید در بیشترین میزان تابش قرار دارد، احتمال آسیب بیشتر است، اما به طور كلی نور خورشید در هر زمانی از روز می‌تواند مضر باشد. آفتاب سوختگی حتی در زمان اسكی در هوای ابری هم ممكن است رخ دهد، زیرا تشعشعات ماوراءبنفش می‌توانند از پوشش ابری نیز نفوذ كنند. به ویژه بازتاب نور خورشید از آب یا برف نیز آسیب می‌رساند، زیرا اثرات آن تشدید میشود.
افراد با پوست روشن، بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند، زیرا پوست آنها،‌ فقط مقادیر اندكی از رنگدانه محافظت كننده ملانین را تولید می‌كند.
آفتاب سوختگی یا تماس طولانی مدت با خورشید می‌توانند باعث پیری زودرس پوست شده و خطر پیدایش سرطان پوست را افزایش دهد. جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی، به
طور منظم از فیلترهای آفتاب استفاده كنید واز تماس بیش از حد با نور خورشید اجتناب ورزی
علایم بیماری:
آفتاب سوختگی می‌تواند فقط پس از ۳۰ دقیقه تماس پوست با نور خورشید، رخ دهد. ممكن است پیدایش علایم چند ساعت طول بكشد كه عبارتند از:
- درد، قرمزی و گرمی پوست
- تورم در ناحیه مبتلا
- تاول زدن در موارد شدید
چند روز پس از آفتاب سوختگی اولیه، ممكن است پوست خشك شده و شروع به پوسته‌ریزی كند. آفتاب سوختگی شدید ممكن است همراه گرمازدگی باشد كه یك وضعیت بالقوه كشنده است.
درمان بیماری:
اگر دچار آفتاب سوختگی میشوید، در سایه مانده و مقادیر زیادی مایعات، بنوشید. ممكن است بتوانید علایم را با استفاده از كرمهای حاوی گیاه آلو، لوسیون كالامین یا اسپری یا لوسیونهایی كه حاوی ماده بی‌حس كننده لیدوكائین موضعی است، بر روی نواحی مبتلا، تخفیف دهید. حمام و كمپرس سرد نیز ممكن است كمك نمایند. آفتاب سوختگی شدید، نیازمند توجه پزشكی فوری میباشد و شما باید در اولین فرصت ممكن با پزشكتان مشورت كنید. در صورتیكه شدیداً سوخته‌اید دچار گرمازدگی هم شده‌اید. نیاز به درمان فوری در بیمارستان خواهید داشت.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید