چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

معنای مسلمان خوب بودن در عراق


معنای مسلمان خوب بودن در عراق
افق زندگی در شهرک های تحت ستم اطراف امان، پایتخت اردن ، تیره و تار است. خستگی، رنجش و ناکامی وسرخوردگی را همه جا می توان دید. اینجا محل هایی مناسب برای گسترش افراط گرایی است.
بعضی از بزرگترین نام های القاعده ، مانند ابومصعب الزرقاوی ، در این خیابان ها پرورش یافتند.
او که احتمالا از بدنام ترین شورشیان عراق بود در بمب گذاری ها ، ترورها و بریدن سر گروگان های خارجی در عراق دست داشت.
ارتش امریکا سال گذشته زرقاوی را در عراق به قتل رساند ولی ما برای دیدار با دوستان و پیروان او به اردن رفتیم. آنان مشغول استخدام موج مبارزان جدید علیه غرب در عراق هستند.
تماس گرفتن با جهادی های اردن کار آسانی نبود. مبارزه پلیس مخفی جمع آوری و اعزام افراد را به عراق بسیار دشوار کرده است.
آنان موافقت کردند در تاریکی شب با ما دیدار کنند و در آخرین لحظات به ما گفتند در کجا و به دیدار چه کسانی خواهیم رفت و اسامی همه غیر واقعی است.
ابوعبدالرحمان یک جهادی کهنه کار است و به ما گفت ۵ بار از اردن به عراق رفته است. او می گوید:" وقتی در عراق هستم احساس آرامش، شادی و راحتی می کنم. در آنجا خونریزی و کشتار زیاد است اما می دانم به نام خدا در آنجا هستم." اومی گوید " کشورهای کافر شما برای جنگیدن با ما به اینجا، سرزمین های اسلامی آمدید. چه انتظاری دارید: که با گل سرخ از شما استقبال کنیم؟ مسلمانان به خاطر کشتار آدم نمی کشند. امریکا و متحدان آن گورشان را در عراق کنده اند."
ابوعبدالرحمان که سخت مشغول استخدام اردنی ها برای جنگیدن است می گوید تشویق آنان دشوار نیست.
مردم این محله بسیار فقیرند اما تلویزیون های ماهواره ای دارند که با آنها تصاویر کشتار مردم عراق را در خانه هایشان می بینند. عبدالله ۱۶ ساله، یکی از جدیدترین استخدام شده های ابوعبدالرحمان است.
از او پرسیدم چرا آماده ترک خانواده اش در اردن برای جنگیدن در یک کشور بیگانه است. می خواستم بدانم آیا از مردن می ترسد.
عبدالله می گوید:" تصاویر را از تلویزیون می بینم و این که آنان چگونه مسلمانان را در عراق می کشند. کشتار مسلمانان مرا به شدت بیزار می کند و می خواهم آنان را بکشم. پسر عمویم هنگام بازگشت از مدرسه به خانه در عراق کشته شد. می خواهم آنجا بمیرم، به نام خدا، تا مانع از کشتار بیشتر کودکان به وسیله آنان بشوم."
مروان شهاده محقق اسلامگرا می گوید گسترش افراط گرایی در حال بی ثبات کردن کل منطقه خاورمیانه ، نه فقط عراق، است. افراط گراها در اردن فقط نمی خواهند در عراق بجنگند، بلکه با رهبران خود نیز که به نظر می رسد از سیاست امریکا حمایت می کنند، سر جنگ دارند. آنان به اتحاد اعراب با امریکایی ها اعتراض دارند."
دولت های عرب از امریکایی ها حمایت تدارکاتی، سیاسی و امنیتی به عمل می آورند. به این دلیل گروه های افراطی با حملات انتحاری یا وسایل دیگر بسیاری از کشورهای عرب را هدف قرار می دهند.
مسوولان اردن، به ویژه پس از بمب گذاری ۲ سال پیش در یک هتل ۵ ستاره امان، مراقب خطرهای احتمالی هستند.
دادگاه نظامی اردن به تازگی ۱۷ شهروند این کشور را برای تلاش به منظور پیوستن به شورشیان عراق به زندان محکوم کرد و مساجد در محله های جهادی اردن به شدت تحت نظرند.
در مراسم نماز جمعه ای که ما شرکت کرده کردیم امام جماعت فقط درباره مسلمان خوب بودن سخن گفت. اما در نظر بعضی از مخاطبان او مسلمان خوب بودن به معنای کشتن نظامیان امریکایی و انگلیسی در عراق است.
ابوعبدالرحمان گفت حتی پس از خروج همه نظامیان غربی، جنگ خاتمه نخواهد یافت. او می گوید:" جهاد هرگز پایان نخواهد یافت. ما تا روز قیامت ادامه خواهیم داد. مبارزه همیشه خواهد بود زیرا خوب و بد، راست و نادرست همیشه وجود دارد. مبارزه بین کافران و مومنان ادامه خواهد یافت. جنگ ما با امریکایی ها وقتی خاتمه می یابد که آنان جهان اسلام را رها کنند.
جهاد با عراق پایان نمی یابد و ادامه خواهد داشت." ابوعبدالرحمان می افزاید" همه مسلمانان را به مبارزه تشویق می کنم می دانم مسلمانان بسیاری هستند که آرزو دارند در راه خدا و در عراق شهید شوند. من فرزندانی دارم و امیدوارم آنان نیز زندگی خود را برای مصلحت اسلام فدا کنند."
منبع : بی بی سی
مترجم: علی ایثاری کسمایی
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید