سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


حمله ارتش فاشیست ایتالیا به اتیوپی و اسپوتنیک ۵۰ ساله شد ، فتح فضا توسط شوروی


حمله ارتش فاشیست ایتالیا به اتیوپی و اسپوتنیک ۵۰ ساله شد ، فتح فضا توسط شوروی
● حمله ارتش فاشیست ایتالیا به اتیوپی
۷۲ سال پیش در روز ۲ اکتبر سال ۱۹۳۵ میلادی بنیتو موسولینی ، دیکتاتور فاشیست ایتالیا پس از یک سخنرانی جنگ طلبانه خطاب به مردم ایتالیا دستور حمله ارتش فاشیست ایتالیا به کشور بی پناه اتیوپی را صادر می کند.
موسولینی چند ماه پیش از این تاریخ بهانه آورده بود که در روز ۲۳ نوامبر سال ۱۹۳۴ میلادی بازرسان ایتالیایی در مرز مستعمره ایتالیایی سومالی و امپراتوری اتیوپی مورد حمله قرار گرفته اند.
نگوس (لقب امپراتوران اتیوپی) هایله سلاسی اول ، امپراتور اتیوپی به هجوم نظامیان ایتالیایی به والوال در عمق ۱۰۰ کیلومتری خاک اتیوپی اعتراض می کند.
هایله سلاسی اول به جامعه ملل ، یک سازمان فراملیتی که در پایان جنگ جهانی اول ایجاد شده بود و اتیوپی از سال ۱۹۲۳ میلادی عضو آن بود ، متوسل می شود.
جامعه ملل که وظیفه اش حفظ صلح میان کشورهای عضو بود برای نخستین بار از زمان موجودیتش در بوته آزمایش قرار گرفت.
جامعه ملل یک کمیسیون داوری را منصوب کرد اما کاری از دست این کمیسیون برنیامد.
موسولینی می خواست انتقام شکست تحقیرآمیز ارتش ایتالیا در مقابل نیروهای اتپوپیایی نگوس منلیک ، امپراتور اتیوپی در اول مارس سال ۱۸۹۶ میلادی در آدووا را بگیرد.
از این مهمتر ، موسولینی می خواست یک امپراتوری مستعمراتی ایجاد کند که شایسته ایتالیا فاشیست باشد و برای این کار می خواست به تنها کشور آفریقایی که از چنگ استعمار اروپا تا آن زمان رهیده بود ، حمله کند.
در روز ۲ اکتبر سال ۱۹۳۵ میلادی ، موسولینی یک سخنرانی جنگ طلبانه خطاب به مردم ایتالیا ایراد کرد و گفت تصمیم اشغال اتیوپی را دارد.
به فرمان موسولینی در فردای آن روز ۱۰ لشکر ایتالیایی شامل ۴۰۰ هزار نفر با پشتیبانی تانک ها و نیروی هوایی به کشور بی پناه اتپوپی هجوم می برند و این کشور را از طریق سومالی و اریتره دو مستعمره ایتالیا در منگنه قرار می دهند.
علی رغم بمباران های وحشیانه و استفاده از بمب های فسفری و تجهیزات پیشرفته نظامی ، نیروهای ایتالیایی نتوانستند به یک پیروزی سریع دست یابند.
نیروهای اتیوپی با تیروکمان و نیزه و تفنگ های قدیمی در مقابل نیروهای فاشیست ایتالیا دست به مقاومت شدیدی زدند.
ارتش فاشیستی ایتالیا پس از چندین ماه و به دشواری توانست مقاومت اتیوپیایی ها را درهم بشکند.
در روز ۲ مه سال ۱۹۳۶ میلادی ، مارشال بادولیو، فرمانده ارتش های آفریقای ایتالیا سرانجام وارد آدیس آبابا ، پایتخت اتیوپی شد.
در روز ۴ مه ، هایله سلاسی اول از طریق جیبوتی و بیت المقدس به شهر ژنو مقر جامعه ملل وارد شد.
در روز ۵ مه ، موسولینی رسما الحاق اتیوپی را به مستعمرات ایتالیا اعلام کرد.
در روز ۹ مه ، ویکتور امانوئل سوم ، پادشاه ایتالیا لقب امپراتور اتیوپی را یافت و در روز اول ژوئن موسولینی در شهر رم تاسیس «آفریقای شرقی ایتالیا» را اعلام کرد.
به این ترتیب ، در روز ۲ اکتبر سال ۱۹۳۵ میلادی بنیتو موسولینی ، دیکتاتور فاشیست ایتالیا پس از یک سخنرانی جنگ طلبانه دستور حمله ارتش فاشیستی را به کشور بی پناه اتیوپی صادر می کند.
ارتش فاشیست ایتالیا در دوران اشغال اتیوپی دست به وحشیانه ترین اعمال نسبت به مردم مظلوم اتیوپی می زند و ده ها هزار غیرنظامی به قتل می رسند.
اتیوپی باید منتظر شکست نیروهای ایتالیایی از قوای متفقین در جنگ های شمال آفریقا شود و سپس با آغاز مقاومت در بحبوحه جنگ جهانی دوم باردیگر استقلال خود را بازیابد و هایله سلاسی اول بار دیگر بر تخت سلطنت بنشیند.
● اسپوتنیک ۵۰ ساله شد ، فتح فضا توسط شوروی
۵۰ سال پیش در روز ۴ اکتبر سال ۱۹۵۷ میلادی اتحاد جماهیر شوروی اسپوتنیک ۱ ،‌ نخستین قمر مصنوعی تاریخ جهان را در مدار زمین قرار داد. اسپوتنیک یک کلمه روسی به مفهوم «همسفر» است.
این ماهواره ۸۳ کیلو و ۶۰۰ گرم وزن داشت و در ارتفاع ۹۰۰ کیلومتری در مدار زمین قرار گرفت.
اسپوتنیک در مداری که قرار گرفته بود دور کره زمین را در مدت ۹۶ دقیقه پیمود. صدای «بیپ - بیپ» آن به زودی به یک صدای آشنا تبدیل شد.
پرتاب اسپوتنیک در بحبوحه جنگ سرد و پس از سرکوب وحشیانه قیام مجارستان در سال ۱۹۵۶ میلادی توسط شوروی ، صورت گرفت.
موفقیت شوروی در پرتاب اسپوتینگ ۱ به مدار زمین مدیون دانشمندان آلمانی بود که در زمینه موشک های V۲ هیتلر کار می کردند و پس از جنگ جهانی دوم خواه ناخواه به خدمت فاتحان جنگ درآمده بودند.
پرتاب این قمر مصنوعی کوچک ثابت کرد که آمریکا دیگر یک قلعه جغرافیایی نیست و شهروندان ایالات متحده متوجه شدند که دیگر از یک حمله توسط موشک های هسته ای در امان نیستند.
بسیاری از روزنامه های آمریکایی آن دوره قرار گرفتن اسپوتینگ ۱ در مدار زمین را به حمله بی مقدمه ژاپنی ها به پایگاه نظامی پرل هاربر آمریکا در سال ۱۹۴۱ میلادی تشبیه کردند.
آمریکا در زمینه موشک های بالستیک و نیز فتح فضا از شوروی شکست خورده بود.
با پرتاب اسپوتینگ ۱ به فضا مسابقه فضایی میان شوروی و آمریکا آغاز شد.
به این ترتیب ، در روز ۴ اکتبر سال ۱۹۵۷ میلادی اتحاد جماهیر شوروی اسپوتنیک ۱ ،‌ نخستین قمر مصنوعی تاریخ جهان را در مدار زمین قرار داد.
پرتاب اسپوتنیک به کمک یک موشک قاره پیما صورت گرفت. این سرآغاز مسابقه فضایی میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده بود.
این مسابقه با سفر یوری گاگارین روسی نخستین انسانی که به فضا رفت و نیل آرمسترانگ آمریکایی نخستین انسانی که پا روی کره ماه نهاد ، دنبال شد.
بهرام افتخاری
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید