شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


Press TV (پاتک رسانه ای)


Press TV (پاتک رسانه ای)
تصمیم بر این بوده که حرکتی رادیکال در پوشش جهانی اخبار انجام دهیم و می‌توان تقریباً ادعا کرد که در این زمینه موفق بوده‌ایم. شبکه‌ی خبری دولتی ۲۴ ساعته و انگلیسی‌زبان ایران که اوایل ماه جولای ۲۰۰۷ افتتاح شد، برای بینندگان ایالات متحده و اروپا پخش می‌شود.
مدیر هماهنگی غیرایرانی شبکه یعنی هنری مورتون، با لهجه‌یی انگلیسی، سلام ایرانی می‌گوید اما شبکه‌ی او یعنی Press TV نیاز دارد که در مورد ذائقه و ظرفیت مخاطبان خارجی برنامه‌های یک شبکه‌ی فارسی، بیشتر بیاموزد.
بخش عمده‌ی وقت پخش برنامه‌های روز اول را قسمتهایی از مصاحبه‌ی کسل‌کننده و رسمی با هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا و برنامه‌ی خواب‌آور و آرام مستند در مورد روسیه اشغال کرده بود. این ریتم کند و کسل‌کننده‌ی برنامه‌ها بیشتر از ماهیت شدیداً تبلیغاتی شبکه به موفقیتش لطمه می‌زند. بنا بر نتایج تحقیقات شبکه‌ی فاکس‌نیوز، وقتی شما گزارشهایتان را به ۶۰ ثانیه محدود کنید و از یک موسیقی ریتمیک و بلند هم استفاده نمایید، نیازی نیست که نگران واقعیت باشید.
سایت اینترنتی پرس تی‌وی نیز با رویکردی آشکارا متعصبانه، شدیداً از طراحی سایت BBC News تقلید کرده و البته کمی رنگ‌پریده‌تر است. خبرهایی در مورد حملات تروریستی اخیر لندن و فرودگاه گلاسکوی اسکاتلند نیز سرخط خبرهای تبلیغاتی نخ‌نمای پرس‌ تی‌وی در مورد غرب را تشکیل می‌دهند که البته پرونده‌ی قابل استفاده و مفیدی از رویدادهای اخیر بود.
در پاراگرافهای انتهایی گزارش نیز نویسنده می‌گوید که به دلیل اقدام عصبانی‌کننده‌ی دولت انگلیس در اعطای لقب شوالیه به سلمان رشدی برای لکه‌دار کردن تصویر مسلمانان، وارد عمل شده است.
این وب‌سایت همچنین شامل یک بخش ویژه برای رای‌گیری اینترنتی است و در آن سوالی را مطرح نموده: "آیا فکر نمی‌کنید که عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از عراق، بهترین راه برای بازگردانی صلح و آرامش به این کشور است؟"
اما به طرز استهزاآمیزی، کاربران اجازه ندارند که نتایج آرای اخذشده را ببینند!
با این حال به نظر می‌رسد که تلویزیون در داخل خود ایران قابل دسترسی نیست. در مراسم افتتاحیه‌ی Press TV در مرکز رسانه‌های دولتی جام جم، رییس جمهور محمود احمدی‌نژاد گفت که هدف پرس تی‌وی، پاسخ دادن تبلیغات و موج پروپاگاندای به راه افتاده توسط غرب است. او گفت: "دانستن حق همه‌ی نسل بشر است اما رسانه‌ها امروزه به نخستین ابزاری برای دولتها تبدیل شده‌اند که با آن قدرت خود را حفظ می‌کنند. ما به ندرت رسانه‌یی را می‌یابیم که وظیفه‌ی خود را به درستی انجام می‌دهد. رسانه‌های ما باید حامل درست صلح و ثبات باشند."
محمد سرافراز، رییس این شبکه‌ی تازه تاسیس می‌گوید که اکثریت ۳۰ روزنامه‌نگار این شبکه، غیرایرانی و اغلب انگلیسی‌زبان و آمریکایی هستند. این شبکه، نمایندگانی در لندن، نیویورک، واشنگتن، بیروت، دمشق، مسکو و چندین پایتخت اروپایی دیگر خواهد داشت. همچنین سه خبرنگار، درگیریهای بین اسراییل و فلسطین را از غزه، رام الله و اورشلیم پوشش خبری می‌دهند. سرافراز می‌گوید که این خبرنگاران توسط یکی از کارمندان بی‌بی‌سی آموزش دیده‌اند.
شناخته‌شده ترین چهره در دفتر لندن این شبکه، یوینی ریدلی، روزنامه‌نگار سابق ساندی اکسپرس است که پس از دستگیر شدن توسط طالبان در سال ۲۰۰۱، مسلمان شد.
ریدلی، یک برنامه‌ی تلویزیونی هفتگی زنده و سیاسی با عنوان "The Agenda" را اجرا می‌کند. نخستین برنامه‌ی او که در دومین روز افتتاح شبکه پخش شد، بودجه‌ی تبلیغاتی پاکستان را مورد بررسی قرار داد.
ریدلی ۴۸ ساله به گاردین گفت که چند هفته‌ی پیش، بعد از دریافت درخواست شبکه، فرصت کار در آن را پیدا کرد. او می‌گوید: "من فکر می‌کنم فعالیت پرس‌ تی‌وی، پادزهری به پروپاگاندای تبلیغاتی فاکس‌نیوز باشد که تصویری متفاوت از پوشش خبری غالب رسانه‌های جهان ارایه می‌دهد، با این حال یک رسانه‌ی سراسیمه، مستبدانه و تبلیغاتی نیست."
علیرغم سابقه‌ی مورد تردید ایران در رابطه با آزادی رسانه‌ها، ریدلی شدیداً تاکید می‌کرد که هیچ سانسور و محدودیتی در محل کار او وجود ندارد. او می‌گوید: "من هیچ دخالتی از سوی شورای سردبیری نداشتم و هیچ کس برای سانسور کردن من اینجا نبوده است. من کار کردن برای رسانه‌هایی را دوست دارم که تبلیغات مسموم را حمایت نمی‌کنند."
او همینطور اضافه می‌کند که مصاحبه‌هایی با استادان دانشگاه صهیونیست، اسراییلی و یهیودی انجام داده و از سوی مدیرانش هیچ محدودیتی نیز نداشته است.
ایمان و دین ریدلی نیز هیچ نقشی در کار کردن او برای پرس‌ تی‌وی نداشته است. او می‌گوید: "برنامه‌ی من، یک برنامه‌ی خبری سکولار و غیرروحانی است و دین من اصلاً ربطی به قضیه ندارد."
بعد از گرایش ریدلی به اسلام، او که برای حزب احترام ملی در انتخابات عمومی اخیر فعالیت می‌کرد، نظریات و دیدگاههای متناقضی ارایه داد. بعد از حملات تروریستی تابستان گذشته در فارست گیت و برخورد پلیس، او به مردم مسلمان توصیه کرد که پلیس را بایکوت کنند و به هیچ شکل و سبکی با آنان همکاری ننمایند.
ترجمه: کورش ضیابری
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید