پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سفیر اقتدار ایران در نیویورک


سفیر اقتدار ایران در نیویورک
سرانجام سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک خاتمه یافت.سفری که مهم ترین دستاورد آن افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل بود.دکتر احمدی نآژد در این سفر با خنثی سازی هجمه های رسانه ای کاخ سفید و صهیونیسم بین الملل گام بلند و ارزشمندی جهت تداوم حرکت رو به رشد تهران در مقابل جریان سلطه برداشت.این در حالیست که واشنگتن و متحدانش به شدت از موفقیت سیاسی و دیپلماتیک رئیس جمهور ایران در نیویورک به خشم آمده اند:
● رئیس جمهور در دانشگاه کلمبیا
حضور دکتر احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا و سخنرانی تاثیر گذار وی در جمع دانشجویان و اساتید این دانشگاه حصار رسانه ای محکمی که واشنگتن و تل آویو پیرامون جمهوری اسلامی ایران ایجاد نموده بودند در هم شکست.از زمان سرکار آمدن دولت نهم، جمهوریخواهان آمریکا در تلاش هستند تا با ایجاد موانع کاذب رسانه‌ای، مانع از شناخت شخصیت واقعی رئیس جمهور و ملت ما شوند. رسانه‌های وابسته به جریان مسموم صهیونیسم نیز سعی دارند به هر نحو ممکن از تعامل و رویارویی مستقیممقامات کشورمان و دیگر نمایندگان ملت ایران با شهروندان آمریکایی و غربی جلوگیری کنند. جریان سلطه به خوبی آگاه است که در صورت ملاقات چهره به چهره مقامات مسلمان و آگاه و شهروندان آمریکایی یا اروپایی،دیگر نمی توان در فضایی کاذب و مجازی مانورهای تبلیغاتی علیع دین مبین اسلام را سازماندهی نمود. از این رو افرادی مانند “شیمون پرز”و”جان بولتون”به شدت از حضور آقای احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا انتقاد نمودند.در جریان سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک بسیاری از هجمه های رسانه‌ای غرب با شکست مواجه شدند.
سخنرانی دکتر احمد‌ی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا به قدری تاثیرگذار بود که حضار دانشجو بارها به افتخار آشنایی خود با چهره حقیقی ایران اسلامی رئیس جمهور ما را مورد تشویق قرار دادند. علی‌رغم اظهارات توهین آمیز و وقیحانه رئیس دانشگاه کلمبیا و تبلیغاتی که علیه حضور آقای رئیس جمهور در این مرکز آموزشی مهم صورت گرفته بود،اظهارات و پاسخهای وی “منطقی” و”مخاطب پسند” بود.آقای احمدی‌نژاد به عنوان نماینده ملت ایران توانست از آزمایشی سخت و حساس سربلند خارج شود.
رئیس جمهور ایران توانست پیامی “الهی- انسانی” را در خفقان رسانه‌ای غرب به دانشجویان دانشگاه کلمبیا عرضه بدارد. پرسش‌های تندو مغرضانه برخی دانشجویان با خویشتنداری و درایت وی پاسخ داده شد. موفقیت رئیس جمهور ایران در دانشگاه کلمبیا بازتاب گشترده ای در رسانه های بین المللی داشت.اغلب رسانه های این سخنرانی را به مثابه یک پیروزی ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران مورد تفسیر قرار دادند.
در این میان رسانه های وابسته به لابی صهیونیسم نتوانستند خشم خود را از موفقیت دکتر احمدی نژاد در نیویورک مخفی نگاه دارند. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی مغرضانه تلاش کرد سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک و سخنرانی وی در دانشگاه کلمبیا را با اهداف‌ خاص و تریبون کردن دانشگاه برای حرف‌های خود جلوه دهد.
این روزنامه به انتقاد از رویکرد دانشگاه کلمبیا پرداخت که از احمدی‌نژاد دعوت کرد و با این کار برای او فرصتی فراهم آورد تا از آن به عنوان جایگاهی برای ارایه نظرات خود استفاده کند. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در این خصوص نوشت: لی بولینگر، رئیس دانشگاه کلمبیا با توهین به میهمان خود محمود احمدی نژاد در سخنرانی اش ، آزادی بیان را زیر سوال برد.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت ، چندین مشکل درباره این اقدام امریکا علیه احمدی نژاد وجود دارد. اول این که احمدی نژاد در ساختار قدرت ایران برتری دارد. دوم این که تلاش برای ایجاد وحشت علیه احمدی نژاد فایده ای ندارد و او را قادر به مطرح کردن مساله انرژی هسته ای به عنوان اولویت و مساله ای از غرور ملی به تصویر کشیده است.
همچنین توهین به رئیس جمهور ایران در سفرش به نیویورک ممکن است به افزایش محبوبیت وی در داخل منجر شود. در عین حال احمدی نژاد در سخنرانی خود توانست دیگران را درباره مساله هسته ای ایران متقاعد کند. وی به این موضوع اشاره کرد که ایران براساس پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای حق دارد خواستار دستیابی به انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز باشد. وی همچنین به این مساله اشاره کرد که بازرسان سازمان ملل تایید کرده اند ایران فراتر از ۵ درصد اورانیوم را غنی نکرده است که برای راکتور غیرنظامی هسته ای مورد نیاز است.
سیاستمداران کشورهای اسلامی با استقبال از سخنان رئیس جمهور کشورمان در دانشگاه کلمبیا آن را نشانه حقانیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی دانستند.نخست وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان در دیدار با رئیس جمهور کشورمان که در حاشیه شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، حضور رئیس جمهوری در دانشگاه کلمبیا و سخنرانی در جمع دانشگاهیان را تاکیدی بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران دانست.
.شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی”امیر قطرنیز در دیدار دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری تصریح کرد :”مردم آمریکا و دنیا سخنان شما را در دانشگاه کلمبیا شنیدند و بر حقانیت شما صحه گذاشتند. حضور شما در آمریکا باوجود همه مانع تراشی‌های دولت این کشور و اینکه توانستید با گروههای فکری، رسانه‌ها و اندیشمندان و رهبران کلیسا در آمریکا دیدار کنید موفقیت بسیار بزرگی بود”.
● دیدار با خاخام های یهودی
دیدار رئیس جمهور ایران با خاخام های یهودی در نیویورک ضربه بسیار سختی را برپیکره صهیونیسم بین الملل وارد نمود.طرح مسئله رفراندوم در فلسطین و تاکید دوباره بر دوباره ابهامات و پرسشهای ایران در باره مسئله هولوکاست این بار از تریبونهایی پخش شدند که بعضا وابسته به دولت آمریکا بودند.شهروندان آمریکایی و دیگر ملتهای جهان انتقادات جمهوری اسلامی ایران از رژیم اشغالگرقدس را از نزدیک لمس نمودند و نسبت به ماهیت پلید جریان سلطه آگاه شدند.انتقاد از واشنگتن و تل آویو در خاک آمریکا توسط رئیس کشورمان جای هیچ گونه مانور کاذبی را برای رسانه ها و سیاستمداران غربی باقی نگذاشت.به عبارت دیگر،بوش ،چنی ،اولمرت و شیمون پرز با دستانی بسته و نگاهی مبهوت شاهد موفقیتهای پی در پی سفیر اقتدار ایران در نیویورک بودند.
در دیدار رئیس جمهور ایران و خاخام های یهودی ،سخنگوی گروه یهودیان ضدصهیونیسم “ناتوری کارتا” رئیس جمهوری ایران را مرد صلح توصیف کرد.
“دووید ویس” سخنگوی ناتوری کارتا پیش از دیدار این گروه با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری کشورمان تاکید کردکه آقای احمدی‌نژاد طرفدار صلح است.
وی در بیانیه‌ای تصریح کرد:‌ «این سومین باری است که ما با آقای احمدی‌نژاد دیدار می‌کنیم. هر دفعه ما به سران ایران تاکید می‌کنیم با وجود اظهارات یهودیانی که اصل ماجرا را درک نکرده‌اند ما مردم ایران و رهبران آنها را دوست قابل احترام یافته‌ایم.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کشورمان در این دیدار مهم ، با بیان اینکه بین پیروان مسیح، یهود و مسلمانان هیچ اختلافی وجود ندارد ، اتصریح کرده است که ما همه برادر هم هستیم و خدای واحد را می‌پرستیم و هیچ دلیلی برای اختلاف نداریم. همه پیامبران آمده‌اند که از یک حقیقت مشخص دفاع کرده و دست بشر را بگیرند و به یک زندگی سعادتمند راهنمایی کنند. دکتر احمدی نژاد در دیدارهای متعدد خود در نیویورک بر حل مسئله فلسطین از طریقی کاملا دموکراتیک حمایت کرد.
● سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقطه اوج درایت و ذکاوت دکتر احمدی نژاد بود. این سخنرانی و به طور خاص بخش مربوط به برنامه هسته‌ای کشورمان در خبرگزاری‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.
رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت:« من رسما اعلام می‌کنم که از نظر ما موضوع هسته‌ای ایران خاتمه یافته و به یک امر عادی در آژانس تبدیل شده است. «ایران به سیاست‌های تحمیلی غیرقانونی و با انگیزه‌های سیاسی از سوی کشورهای زیادی‌خواه توجهی ندارد.»
احمدی نژاد در سخنرانی خود خود ضمن انتقاد شدید از آمریکا، واشنگتن را به نقض حقوق بشر متهم کرد. وی تصریح کرد، برپا کردن زندان های مخفی، ربودن افراد، محاکمه و مجازات های مخفی، شنود مکالمات تلفنی و کنترل پیام‌های الکترونیکی خصوصی به امری عادی و رایج تبدیل شده است.
متهم نمودن آمریکا نسبت به نقض حقوق بشر در خاک این کشور بازهای واشنگتن و طرفداران اروپایی کاخ سفید را در جای خود زمینگیر نمود.در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد،ایران اسلامی دوستان و دشمنان خود رادر نظام بین الملل شناخت.بر این اساس افرادی مانند مرکل و سارکوزی به عنوان حامیان اصلی تروریسم در جهان نتوانستند حقانیت سخنان دکتر احمدی نژآد و موفقیتهای دیپلماتیک پی در پی او را تحمل نمایند.آنها همانند همیشه به طرفداری از جریان سلطه گر صهیونیسم برخاستند.اما بسیاری از کشورهای جهان از سخنان پربار رئیس جمهور کشورمان استقبال نمودند.
● نتیجه گیری
حضور موفقیت آمیز دکتر محمود احمدی نژاد در نیویورک به عنوان برگی زرین از دیپلماسی کاربردی و موفق دولت نهم به ثبت خواهد رسید.در جریان این سفر،رئیس جمهور کشورمان به عنوان نماینده ملت ایران توانست افتخار بزرگی را برای ما به ارمغان بیاورد.این افتخار بزرگ تکیه گاهی جهت ادامه حرکت مستمر تهارن به سوی فتح قله های افتخار در جهان امروز خواهد بود.
سحاب فاطمی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید