پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نرومای آکوستیک


یك تومور غیرسرطانی است كه عصب شنوایی رابط گوش و مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
سن: بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال شایعتر است.
ژنتیك: یك نوع آن ارثی است.
جنس ونحوه زندگی: عوامل قابل توجهی نیستند.
نرومای آكوستیك تومور نادری است كه عصب (آكوستیك) كه اطلاعات شنوایی و تعادل را از قسمتی از گوش داخلی به مغز منتقل می‌كند را مبتلا می‌نماید. معمولاً تومور فقط عصب شنوایی یكطرف سر را مبتلا می‌كند اما ممكن است عصب طرف دیگر را نیز مبتلا نماید. تومور غیرسرطانی است اما می‌تواند باعث صدمه شدید مغز و عصب شود. اگر زود تشخیص داده شود می‌تواند با جراحی برداشته شود. علت نرومای آكوستیك ناشناخته است اما اگر تومور هر دو عصب اكوستیك را مبتلا كند، ممكن است همراه نوروفیبروماتوز neurofibromatosis (یك بیماری كه در آن تومورهای متعددی در غلاف اعصاب رشد می‌نمایند). باشد نرومای آكوستیك بین سنین ۴۰ تا ۶۰ شایعتر است.
علائم بیماری:
معمولاً علائم نرومای آكوستیك به آهستگی ایجاد میشود و اغلب همیشه یك گوش تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممكن است علائم شامل موارد زیر باشند:
افت شنوایی پیشرونده
- زنگ زدن و وزوز صدا در گوش
- سردرد و درد در گوش
- دوران سر و عدم تعادل
نرومای آكوستیك آهسته رشد كرده و بزرگ میشود. ممكن است موجب فشار به بخشی از مغز شود و باعث عدم هماهنگی حركات بدن گردد همچنین ممكن است تومور، عصب صورت facial nerve را تحت فشار قرار دهد و باعث ضعف عضلات صورت و درد شود. در صورت عدم درمان، ممكن است نروما باعث آسیب دائمی عصب شود.
اقداماتی كه باید انجام دهید:
اگر شما علائم نرومای آكوستیك را دارید ممكن است پزشك تستهای تصویری مثل MRI برای پیدا كردن تومور و تستهای شنوایی را برای كنترل افت شنوایی ترتیب دهد.
نرومای آكوستیك معمولاً با جراحی برداشته میشود. اگر این درمان زودتر انجام شود، نتیجه بهتر است. خیلی از علائم با جراحی رفع میشوند و اگر تومور كوچك باشد،‌ ممكن است شنوایی در گوش مبتلا به حال اول برگردد. با وجود این برداشتن تومور بزرگ ممكن است به عصب شنوایی و عصب صورت آسیب برساند. اگر این اعصاب آسیب ببینند ممكن است افت شنوایی در گوش مبتلا، بی‌حسی، ضعف یا فلج بخشی از صورت، دائمی شود.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید