جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


تهران می‌خواهد دلبری کند


تهران می‌خواهد دلبری کند
چقدر تهران را می‌شناسیم؟ با تمام مصیبت‌هایی که شهروندان تهرانی را گرفتار کرده است، این شهر زیباست و در مواردی با بسیاری از شهرهای تاریخی کشور و جهان برابری می‌کند.
در مراسمی از نخستین اتوبوس گردشگری تهران با حضور مقامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فعالان این حوزه در هتل المپیک تهران رونمایی شد این اتوبوس‌ها شهروندان علاقه‌مند را به دیدار از موزه‌ی ۱۳ ‬آبان، کاخ گلستان، میدان مشق، ارگ، دروازه گلخانه، کاخ موزه‌های سعدآباد، خانه پروفسور حسابی، کاخ نیاوران، دارآباد، موزه‌ی فرش، لانه‌ی جاسوسی آمریکا، خانقاه صفی علی شاه، برج طغرل، معبد آناهیتا، شهرک سینمایی و ... می‌برند.
اتوبوس‌های درنظر گرفته شده برای این طرح، با گردشگری طراحی متناسب داشته و در میادین اصلی شهر تهران مستقر می‌شوند و امکان تهیه بلیت برای آنها در دو گروه قیمتی شش هزار و ‪ ۵۰۰‬و ‪ ۱۲‬هزار و ‪ ۵۰۰‬تومانی از طریق ‪ ۳۰‬نماینده فروش این شرکت در سراسر تهران بزرگ وجود دارد.
شهروندان محترم تهران می توانند از طریق دفاتر نمایندگی این شرکت و یا کلیه آژانسهای مسافرتی معتبر نسبت به ثبت نام جهت حضور در این تورها، اقدام نموده و با تکمیل کارت ارمغان گردشگری ضمن یادگیری نکات گردشگری در جشنواره های مربوطه شرکت نموده و از جوایز شرکت بهره مند گردند."
مسعود غلامی مدیرعامل شرکت گنجینه بنادر درباره هدف از راه‌اندازی چنین گشتی گفت: "جای خالی خدمات گردشگری مناسب و با کیفیتی عالی در سطح کلان شهر تهران همیشه احساس می‌شد. در این خصوص سرمایه‌گذاری های زیاد و اقدامات مهمی صورت پذیرفت به طوریکه اولین اتوبوس گردشگری شهری ایران طراحی و با تلاش بسیار آماده گردید.
" وی درادامه به سیاست‌گذاری‌های غلط در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: "توجه نداشتن به گردشگری موجب عدم گسترش فرهنگ تور و گردشگری در میان مردم می‌شود."
بازار هدف در این بخش، ارایه خدمات تهرانگردی برای حدود یکصد هزار نفر از شهروندان و گردشگران خارجی است. بررسی‌های این شرکت نشان می دهد که بودجه با اهمیتی در خصوص برنامه ریزی جهت اوقات فراغت خانواده ها و جوانان در اختیار سازمانهایی چون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور ، شهرداری تهران، نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان ملی جوانان، آموزش و پرورش و دیگر سازمانها و نهادها وجود داشته که با تخصیص بخشی از آن امکان ارایه این خدمات به کلیه اقشار جامعه وجود خواهد داشت.
این شرکت امیدوار است که با برنامه ریزی علمی، خلاقیت، نوع آوری و همچنین همکاری و همدلی سازمانها و نهادهای مربوطه و تلاش کارکنان توانمند خود، نقش مهمی در رشد و توسعه این صنعت در کشور ایران داشَته باشد.
شرکت بین المللی گردشگری گنجینه بنادر خاورمیانه ( سهامی خاص ) در اوایل سال ۱۳۸۴ تحت پوشش شرکت تاید واتر خاورمیانه ( سهامی عام )با هدف رشد و ارتقاء صنعت گردشگری در کشور تاسیس گردید . در حال حاضر این شرکت به عنوان یک توراپراتور فعالیت می‌کند و با ایجاد شبکه گسترده نمایندگی‌های فروش در سطح ایران و بویژه تهران و تلاش شرکت در جهت جذب و نگهداشت نمایندگان وفادار توانسته است شرایطی را بوجود آورد که خدمات با کیفیت و قیمت مناسب و یکسان در سراسر ایران عرضه گردد .
ضعف مفرط دفاتر خدمات مسافرتی در طراحی گشت‌های مسافرتی یکی از مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در ایران عدم اطمینان به خدمات ارائه شده است و اکثر این دفاتر در ضعف شدید مالی کژدار و مریز خدمات نامناسبی به شهروندان ارائه می‌کنند.
ضعف این گروه کثیر موجب شده است تا برگزارکنندگان تورهای خارجی قدرت چانه زنی با طرف‌های خارجی را نداشته باشند علیرغم اینکه بخش بسیار مهمی از اقتصاد گردشگری منطقه و بعضاً برخی دیگر از کشورها از محل توریسم ایرانی تامین می شود اما سیاست‌گذاری غلط باعث آن شده که بدترین خدمات به گردشگران ایرانی تعلق بگیرد .
متعاقباً در داخل کشور نیز عدم توجه گذشته‌گان به فرهنگ گردشگری باعث شده که هموطنان نتوانند بخوبی از مزیتهای تور و گردشگری استفاده نمایند. غلامی در این باره معتقد است: "تور زیباترین حرکت جمعی به جهت استفاده از جاذبه‌های گردشگری است.
مسافرت به قصد بازدید اماکن گردشگری با تور نه تنها باعث کاهش ترافیک‌های جاده‌ای، کاهش تصادفات، افزایش امنیت، کاهش هزینه‌ها و حداکثر استفاده از این مواهب بدلیل استفاده از راهنماهای مجرب گردیده بلکه باعث ایجاد افزایش تعامل فرد و خانواده با جمع و خروج از انزوا شده و نتایج مثبتی را بدنبال خواهد داشت.
" متاسفانه تعریف نامناسب تور، کمبود اماکن مناسب جهت اقامت و پذیرایی، بی اطلاع بودن راهنماها و وسایل نقلیه نامناسب، در کنار تفکر کسب حداکثر سود توسط برخی از آژانسهای مسافرتی، باعث بوجود آمدن خدشه‌های اساسی بر پیکره این صنعت گردیده است.
منبع : ماهنامه سفر


همچنین مشاهده کنید