جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


محبوبم استانبول Sevgilim stanbul


محبوبم استانبول    Sevgilim stanbul
▪ کارگردان: سچکین یاسار.
▪ فیلمنامه: ندیم گورسل، سچکین یاسار، عزّت یاسار بر اساس کتاب ندیم گورسل.
▪ موسیقی: نیکوس کوپورگوس.
▪ مدیر فیلمبرداری: ارتونچ شنکای.
▪ تدوین: نوزات دیشی آچیک.
▪ طراح صحنه: آنی جی. پرتان.
▪ بازیگران: کاریوفیلیا کارابتی، آلپ تکین سردنگچتی، نیشان شیرین یان، کوکسل انگئور، گولن چهره لی، اردینچ آکباش، فیلیز کوتلار، ندیم سابان، تونجا یوندر، مورات کاراسو، آتیلا شندیل، ایوپ گورگولر. ١٠٣ دقیقه. محصول ١٩٩٩- ٢٠٠٧ ترکیه، یونان، بلغارستان.
▪ ژانر: درام، راز آمیز، سیاسی.
ایرینی و علی در یک گردهمایی بین الملی خبرنگاران در پاریس یا هم آشنا و سپس عاشق همدیگر می شوند. علی خبرنگار ترک جسوری است که همواره به دنبال کشف موضوع های خطرناک است. ایرینی نیز خبرنگاری یونانی است که پدرش در استانبول به دنیا آمده است. او در شش سالگی به هنگام کودتای سرهنگ ها شاهد دستگیری پدرش توسط شخصی پوش ها بوده، و سپس خبر مرگ پدرش را دریافت کرده است.
اما هرگز جسد او را مشاهده نکرده است. ایرینی برای دیدن محبوب و شهر زادگاه پدر برای اولین بار پا به استانبول می گذارد. پس گذراندن چند روز توام با عشق و هیجان در کنار محبوب، ناگهان علی ناپدید می شود. ایرینی که می دادند علی نامه ها و تلفن های تهدید آمیز دریافت می کرده، برای یافتن معشوق سفری کافکا وار در کوچه های هزارتو مانند استانبول آغاز می کند. او در این سفر پس از آشنایی با خشونت شهر، تصاویر ذهنی پدر و معشوقش با هم ترکیب شده و ناراحتی روحی دوران کودکی بار دیگر به سراغش می آید. ایرینی به زودی اسیر اوهام خود شده و چنین می نماید که پا به درون سیاه چاله ای در مرز میان واقعیت و خیال گذاشته است...
● چرا باید دید؟
سچکین یاسار در کنار یشیم اوستا اوغلو، تومریس گیریتلی اوغلو، ایشیل اوزگنتورک، بیکت ایلهان و هاندان ایپکچی از چهره های شاخص نسل سوم فیلمسازان زن سینمای ترکیه است. گروهی که بر خلاف دو نسل پیشین خود متعلق به سینمای مستقل بوده و وجوه سیاسی پر رنگ تری در آثار خود دارند. سچکین یاسار در سال ١٩٧٨ در رشته گرافیک از آکادمی هنرهای زیبای استانبول فارغ التنحصیل شده و شروع به نوشتن درباره فرهنگ و هنر کرد. مدتی سردبیر بخش هنری روزنامه پولیتیکا بود و همزمان به کار طراحی جلد کتاب نیز اشتغال داشت. در ١٩٧٩ با دستیار کارگردانی حالیت رفیق در فیلم جنگجوی خسته وارد سینما شد و بعدها با کارگردان های معتبر سینمای ترکیه مانند عاطیف یلماز، ممدوح ئون و عمر کاوور کار کرد. در ١٩٩٣ اولین فیلمش را با نام تبسم زرد نوشت و کارگردانی کرد که در جشنواره آنکارا ٤ جایزه گرفت-به همراه نشان موفقیت هنری از وزارت فرهنگ-و در نمایش عمومی تبدیل به سومین فیلم پر فروش تاریخ سینمای ترکیه تا آن زمان شد.
محبوبم استانبول دومین فیلم اوست که با حمایت Eurimages و وزارت فرهنگ و هنر ترکیه ساخته شده، اما فاصله شروع کار تا نمایش اش[به دلیل اختلاف میان تهیه کننده و کارگردان] بسیار طولانی بوده است. چیزی حدود ٨ سال که می تواند فیلم را در این رگبار بی امان تولیدات سینمایی اندکی کهنه و قدیمی بنمایاند.
سچکین یاسار خود درباره فیلم چنین می گوید:" ترکیه کشوری است که وقایعی چون گم شدن آدم ها و جنایت هایی که فاعل آنها هرگز یافت نمی شود، بسیار در آن رایج است. و اغلب به جای این که برای حل این جنایت ها کوشش بشود، برای پنهان کردن یا ماستمالی کردن شان تلاش می شود. ترکیه گشور گمشده هاست.
کشوری که باندهای مافیایی/سیاسی دست بازی در آنجا دارند و اینجا را برای آدم های دموکرات و صلح طلبی چون ما به صورت مکانی خفقان آور و هراس انگیز در آورده اند. من به عنوان فردی که در کشور خودش غریب است و به عنوان یک دموکرات در اقلیت قرار دارد، فکر کردم تصویر کردن چنین فضایی از چشم یک بیگانه به بهتر شدن کار کمک می کند. به همین خاطر قهرمان فیلم را یک خارجی قرار دادم. کسی که در تاریخ نزدیک کشور خودش نیز واقعه ای مشابه را تجربه کرده، آدمی که در استانبول نه یک یونانی کامل و نه بومی محسوب نمی شود.
او برای دیدن استانبولی به این شهر آمده که از ورای داستان های پدرش شناخته است. ولی با واقعیت خشونت بار جامعه ترکیه و این شهر برخورد می کند. و استانبول به عنوان قهرمان اصلی و پنهان این قصه او را که بر اثر شوک روحی ناشی از مرگ پدر در کودکی و گم شدن معشوق دچار توهم شده، همچون سیاه چاله می بلعد".
اما محبوبم استانبول در کنار این نشانه ها فیلمی ادیبانه و در یک کلام شاعرانه نیز هست. دو همکار یاسار در نوشتن فیلمنامه هر دو از نویسندگان و شاعران نام آور معاصر ترکیه به شمار می روند. ندیم گورسل متولد ١٩٥١ که فیلم بر اساس داستانی از وی به همین نام ساخته شده[منتشره در ١٩٨٦] دانش آموخته سوربن و دکتر در ادبیات است. او در پاریس زندگی وو در سوربن تدریس می کند. او تاکنون ٩ کتاب نوشته و ٥ جایزه بین المللی و منطقه ای دریافت کرده است.
عزّت یاسار نیز متولد ١٩٥١ استانبول و مترجم[هر سه کتاب پاسکال بونیتزر-همکار ژان کلود کاریه- را به ترکی برگردانده]، شاعر و منتقد سینماست. بنابر این بیهوده نیست اگر فیلم را اثری درباره ریشه های ادبی استانبول نام بدهم. شهری که تا امروز سوژه اصلی فیلم های بسیاری بوده، اما از من بپذیرید: هرگز آن را به این شکل ندیده اید!
موسیقی نیکوس کوپورگوس و بازی کاریوفیلیا کارابتی-از بازیگران مشهور سینمای یونان- از نقاط قوت فیلم است. آرزو می کنم بخت دیدار این فیلم را داشته باشید، تا در فرصتی دیگر به نقد و بررسی کامل تر آن بنشینیم. تا آن روز بخت تماشای محبوبم استانبول را برایتان آرزومندم.
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید