پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


قتل ۴۸ دختر و زن در پرونده خلبان بی رحم


قتل ۴۸ دختر و زن در پرونده خلبان بی رحم
محاکمه جنجالی قاتل کانادایی و اعترافات تکان دهنده وی به قتل ۴۸ زن و دختر آمریکایی موجب شد تا با فشار افکار عمومی بزرگ ترین پرونده قتل های زنجیره ای در تاریخ کانادا با قدرت و قوت بیشتری تحت پیگیری قرار گیرد. موج اعتراض مردم نسبت به تحقیقات پلیس موجب شد تا آنان عکس های ۶۱ قربانی را در اطراف منطقه اسپوکین نصب کنند.
گم شدن ۴۸ زن و دختر دراین منطقه باعث شد تا «کیم روسمو» کارآگاه قدیمی به اداره پلیس مراجعه کند.او به پلیس گفت: به احتمال زیاد در این پرونده ها با یک قاتل زنجیره ای روبه رو هستیم.
پلیس ونکوور در حالی که به حرف های او هیچ توجهی نکرد، ۲۱سال بعد وقتی با نشانه های بیشتری از قتل های مکرر در این منطقه روبه رو شد درسال ۱۹۹۹جایزه ای ۱۰۰هزار دلاری برای معرفی قاتل، یاعوامل این جنایت ها تعیین کرد.
● تشکیل گروه تخصصی
بهار سال ۱۹۹۹ دو تن از کارآگاهان ونکوور همراه دو پلیس سلطنتی کانادا تیمی را برای بازنگری درباره پرونده هایی که مربوط به ۳۱ زن گمشده بود، تشکیل دادند. تحقیقات آنها نشان داد قربانیان همگی از زنان خیابانی هستند.
● یک شاهد
یکی از روزهای آگوست سال ۱۹۹۹ زنی به اداره پلیس مراجعه کرد. این زن در حالی که پریشان بود با ناراحتی به پلیس گفت: مردی مرا از پله مخفی یک هتل درمرکز ونکوور ربود. او مرا به زور به داخل ماشین کشاند و به سرعت حرکت کرد. درحالی که می دانستم هیچ راهی برای فرار ندارم در یک لحظه تصمیم گرفتم تاخود را از ماشین به بیرون پرت کنم.
تحقیقات پلیس نشان داد که این زن، زنی خیابانی نیست. بنابراین پلیس تحقیقات خود را روی اظهارات این زن متمرکز کرد.
مدتی بعد نیز زنی به اداره پلیس ونکوور مراجعه کرد و گفت: بتازگی خانه ای خریده ایم اما هنگام تمیزکردن آن متوجه لکه های خونی شدیم که در گوشه دیوارها و کف زمین برجای مانده بود. پلیس ونکوور بلافاصله یک تیم از متخصصان را به این خانه اعزام کرد. بلافاصله نمونه خون های برجای مانده به آزمایشگاه DNA ارسال شد.
نتیجه آزمایشات نشان می داد خون متعلق به دختری ۱۶ ساله به نام جنیفر ژوزف است که مدتی پیش به قتل رسیده بود.
● دستگیری صاحبخانه
تحقیقات پلیس نشان می داد که خانه ویلایی متعلق به شخصی به نام رابرت ویلیام پیکتون بوده است که او پس از فروش خانه به خانه ای در شمال شهر «اسپوکین» نقل مکان کرده است.
● دستگیری رابرت
ساعاتی بعد«رابرت» ۵۳ساله در خانه ویلایی اش دستگیر شد. او که خلبان هلی کوپتر ارتش آمریکا بود منکر اطلاع از قتل دختر ۱۶ساله شد. اما زمانی که دریافت پلیس نتیجه آزمایشات DNA را از روی لکه های خون برجای مانده در خانه قدیمی اش در دست دارد ناچار به قتل اعتراف کرد.
● بررسی پرونده ها
«مایک لی استرک» افسر تحقیق این قتل پس از اعترافات رابرت در آرشیو جنایی خود دریافت که او به اتهام قتل های زنجیره ای زنان قبلاً نیز تحت بازجویی قرار گرفته است. در این زمان بودکه او احتمال داد رابرت در قتل های سال ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ نیز نقش داشته باشد.
با بررسی پرونده های جنایات در این دو سال «استرک» به آثار برجا مانده از متهم، زیر ناخن قربانیان توجه کرد. او بلافاصله این آثار را با رابرت تطبیق داد و متوجه شد قاتل زنان دراین ۲ سال کسی جز رابرت نیست.
● اعتراف های جنایتکار
«رابرت» با این سرنخ ها تحت بازجویی های فنی و پلیسی قرار گرفت. این در حالی بود که او دریافت پلیس در ۱۲ قتلی که در ۲ سال صورت گرفته سرنخ هایی دارد.
سرانجام او لب به اعتراف گشود و گفت: من با مقتولان طرح دوستی می ریختم. آنان را به خانه ام یا یک معدن قدیمی در حاشیه شهر می کشاندم. بعد هم آنها را با چاقو یااسلحه به قتل می رساندم.
او درباره قتل جنیفر ژوزف گفت: پس از این که او را سوار خودرویم کردم، مشغول صحبت شدیم. بعد او را به خوردن یک نوشیدنی دعوت کردم. او هم پذیرفت. بعد هم او را به خانه ام بردم. نیمه شب پس از این که او را با شلیک گلوله از پا در آوردم، جسدش را به معدن متروکه شمال شرق بردم. رابرت در طول چندساعت بازجویی دیگر علاوه بر قتل جنیفر به ۷ قتل دیگر در سال ۱۹۹۷ و ۴ قتل در سال ۱۹۹۸ اعتراف کرد. قاتل بی رحم در ادامه اعتراف هایش گفت: ۲ ماه بعد از قتل «جنیفر» با «شرلی» که ۲۰ سال داشت آشنا شدم و او را بعد از این که به معدن کشاندم با ۱۳ضربه کارد به قتل رساندم. یک ماه بعد با زنی به نام «شانون زینسلی» آشنا شدم. او ۲۷ ساله بود. چند روز بعد از آشنایی مان او راهم از پا در آوردم.
قاتل زنجیره ای که در تمام بازجویی ها با خونسردی حرف می زد، گفت: «هدرلوئیس هرناندز» ۲۰ساله هم ششمین طعمه ام بود. او را اواخر نوامبر با ضربات چاقو از پا درآوردم. وقتی «استرک» در مورد قتل «ملیندا مرکس» که یک زن ۲۰ساله بود، از رابرت بازجویی کرد، او گفت: ملیندا برای گذراندن تعطیلات آمده بود که با او آشنا شدم. ۲ روز بعد از آشنایی او را هم به قتل رساندم.
«لاری واسول» زن ۳۱ساله آخرین قربانی ام بود. او را با شلیک گلوله از پا درآوردم.
● پلیس در مزرعه
بدین ترتیب در پی این اعتراف ها پلیس به سرعت نیروهای خود را در مزرعه ای واقع در «پورت کوکتیلام» در خارج از ونکوور مستقر کرد. دهها پلیس درجست وجوی شواهدو سرنخ هایی برای قتل های دیگر بودند.
* عکس العمل خانواده رابرت
«لیندا» همسر رابرت پس از این که دریافت شوهرش قاتل زنجیره ای بوده است به همراه ۵فرزندش از خانه رابرت گریخت و به دادگاه حمایت از خانواده پناه برد.
● محاکمه
محاکمه جنجالی خلبان جنایتکار درحالی آغاز شد که عده زیادی از خانواده قربانیان نسبت به تحقیقات پلیس اعتراض داشتند. در یکی از جلسات محاکمه قاتل باید همزمان در دادگاه دیگری به اتهام اختلاس محاکمه می شد. بنابراین قاضی دادگاه قتل موافقت کرد مرد جنایتکار به صورت ویدئویی دردادگاه مالی شرکت کند.
پس از خاتمه جلسات محاکمه هیأت منصفه رابرت را مجرم شناخت.
● فشار افکار عمومی
خانواده قربانیان که در تمام طول محاکمات اعتقاد داشتند پلیس تحقیقات کاملی در این زمینه نکرده است با پخش عکس های قربانیان در مزرعه رابرت به روند تحقیقات و محاکمه بزرگ ترین پرونده قتل های زنجیره ای در تاریخ کانادا اعتراض کردند.
بعد از ۶ ماه دادگاه دیگری تشکیل شد بدین ترتیب دادگاه ایالتی بریتیش کلمبیا اعلام کرد که شواهد و مدارک کافی برای محاکمه رابرت ویلیام پیکتون وجود دارد.
● رأی دادگاه
سرانجام دادگاه «رابرت ویلیام پیکتون» را پس از چند جلسه محاکمه علنی و ۳ جلسه محاکمه غیرعلنی به اتهام قتل ۱۱ دختر و زن به مرگ با صندلی الکتریکی محکوم کرد. مدتی بعد نیز حکم دادگاه اجرا شد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید