پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سپاهان؛ یک تیم استاندارد


سپاهان؛ یک تیم استاندارد
قابل پیش بینی بود که سپاهان به نیمه نهایی راه پیدا کند. تساوی در اصفهان باعث شده بود که ژاپنی ها کار را تمام شده فرض کنند. فرضی که با روش خاص لوکا و سپاهان به هم ریخت. در واقع سرمربی هوشمند سپاهان برای بازی در خانه و خارج از خانه ۲ تاکتیک متفاوت دارد.
در اصفهان حمله کرد و نتیجه نگرفت بنابراین روش بازی تیم اش را تغییر داد تا جایی که سپاهان تمام برنامه های خود را در زمین ژاپنی ها بر ضد حمله ها بنا کرده بود. «دفاع و ضد حمله»؛ این روشی بود که سپاهان را به دور نیمه نهایی برد. روش خاص لوکا سال گذشته حتی پرسپولیس را هم زمینگیر کرد. سپاهان در جریان بازی با کاوازاکی توپ را همان طور که دوست داشت به گردش درمی آورد و توپ را بیشتر به فضاهایی می برد که موقعیتی در پی آن حاصل نشود.
تیم لوکا بازی در میانه میدان را هدف اصلی اش قرار داده بود و ژاپنی ها برای رویارویی با این ترفند عملاً ناتوان ماندند. به مرور حتی از لحاظ روحی دچار ضعف شدند تا در نهایت در ضربات پنالتی بازی را و البته نیمه نهایی را واگذار کردند. به عقیده من بازیکنان سپاهان بدون اشتباه ظاهر شدند. آنها روز گذشته در ترکیب سپاهان فوق العاده بودند و تمام دستورات فنی لوکا را به خوبی انجام دادند.
معتقدم سپاهان حالا در شرایطی قرار گرفته که باید مورد تحسین و احترام قرار بگیرد. آنها واقعاً به یک تیم استاندارد تبدیل شده اند. اگرچه نگاه واقع بینانه به ما حکم می کند که اعتراف کنیم در مجموع دیدارهای رفت و برگشت، ژاپنی ها تیم برتر میدان بودند و یک سر و گردن از نظر فنی بالاتر از سپاهان قرار داشتند اما نتیجه گرفتن آن هم در چنین مرحله سختی کار بزرگی بود که انجام آن تنها از عهده سپاهان برمی آمد. معتقدم کاوازاکی مقابل سپاهان دچار مشکلات روحی شد.
آنها موقعیت های خوبی داشتند اما نتوانستند در آخرین ضربه ها خوب عمل کنند. کاوازاکی در بازیسازی، انتقال توپ و سرعت بخشیدن به جریان بازی تیم فوق العاده ای نشان داد اما در یک مورد به خصوص ضعف داشت؛ «تمام کنندگی».
آنها در واقع درباره سپاهان دچار تردید شدند و نتوانستند ضعف های نماینده فوتبال ایران را به خوبی مورد محاسبه قرار دهند. عدم شناخت آنها باعث شد لوکا دست به کار شود و با شیوه ای سخت تمام مناطق بازی را مسدود کند. سپاهان دفاعی بازی کرده و کاملاً بسته با کاوازاکی روبرو شد اما نتیجه گرفت. خب این موضوع مهمی است. حالا بعد از سال ها نماینده ای از فوتبال ما به نیمه نهایی می رود. به نظر من سپاهان در بازی با کاوازاکی نشان داد که حتی پتانسیل قهرمانی را نیز دارد.
در مورد لوکا هم باید بگویم که او مربی بسیار باهوشی نشان داده. خونسرد و حرفه ای دارد نماینده ما را کنترل و هدایت می کند. او از معدود مربیان خارجی است که امروز لایق تحسین است.
مجید صالح
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید