پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

با این ۵ گروه بیشتر آشنا شوید


با این ۵ گروه بیشتر آشنا شوید
● تیم ها چه می خواهند؟
«مرتضی محصص» کارشناس برجسته فوتبال کشور، مطالعات خود را در مورد لیگ برتر تا هفته ششم اینگونه بیان می دارد:« به نظر می رسد تیم ها نسبت به آغاز فصل با اعتماد به نفس بیشتری کار می کنند. البته فوتبالدوستان باید انتظارات خود را از تیم های محبوبشان با نحوه بازی آن تیم بسنجند و به نسبت عملکرد بازیکنان از تیم خود انتظار موفقیت داشته باشند.
به عنوان مثال استقلال تهران لیست بازیکنان و حتی کادر فنی خود را تغییر داده است اما هنوز هواداران این تیم منتظرند استقلالی ها در هر بازی چندین گل به حریف بزنند که به نظر من این تفکر آن هم در حالی که بازیکنان استقلال برای هماهنگی بیشتر نیاز به زمان دارند، کمی «غیر منطقی» است چون هر تیم جدا از نقاط قوت خود نقاط ضعفی نیز دارد. مثال دیگر من تیم پرسپولیس است. این تیم نیز در ۴ بازی ابتدایی خود آن قدر موفق ظاهر شد که هواداران پرسپولیس پس از ۲ تساوی مقابل راه آهن و مقاومت سپاسی برای آینده تیم خود نگران شده اند.
حریفان استقلال و پرسپولیس نیز بیکار ننشسته و همه بازی های این ۲ تیم را زیر ذره بین می برند و بنابه تاکتیک آنها به میدان مسابقه می آیند. اما تیم های دیگری نیز حضور دارند که هر هفته در حال پیشرفت هستند و با اینکه کم گل می زنند اما نوید بازی های بهتر در آینده را می دهند. البته تیم هایی مانند پگاه، شیرین فراز یا پاس همدان نیز هستند که تازه به لیگ برتر آمده و هنوز زود است در مورد آنها صحبت کنیم. بهتر است در مورد این تیم ها در پایان نیم فصل اول صحبت کنیم چون در آن زمان می دانیم تیم های مختلف از بودن در لیگ برتر چه اهدافی دنبال می کنند.»
● دسته بندی مربیان لیگ هفتم
می توان مربیان لیگ هفتم را به ۵ دسته متفاوت تقسیم کرد که به نسبت خصوصیات، سابقه و نوع کار گروه بندی می شوند.
۱) دسته اول: مربیان خارجی هستند که به دلایل مختلف در مورد این گروه حرفی نمی زنم اما می توان بوناچیچ، یسیچ، بگوویچ، دارابینیان و جورجوویچ را در این دسته قرار داد.
۲) دسته دوم: مربیان پیشکسوت و با تجربه هستند که سال ها تجربه دارند و همان طور که از نامشان پیدا است جزو پیشکسوتان عرصه فوتبال هستند؛ مربیانی همچون ابراهیم قاسمپور، محمود یاوری، اکبر میثاقیان، محمد حسین ضیایی، مجید جهانپور، غلامحسین پیروانی و ناصر حجازی در این دسته خواهند بود.
۳) دسته سوم: مربیانی هستند که چند سالی است کار می کنند اما تجربه کمی دارند؛ مانند محمد احمدزاده، فرهاد کاظمی و فیروز کریمی که به پیشرفت بیشتری می اندیشند. از این دسته فرهاد کاظمی و فیروز کریمی به تازگی با بنده کلاس مربیگری درجه B را گذرانده اند و در کلاس متوجه شدم آنها دوست دارند بیشتر بیاموزند و کار کنند.
۴) دسته چهارم: در این دسته خداداد عزیزی و علی دایی قرار می گیرند. این ۲ مربی به سرعت پس از آویختن کفش هایشان عنوان سرمربیگری یک تیم لیگ برتری را به دست آوردند. آنها مربیانی هستند که هم زیر نظر مربیان خارجی و هم تحت هدایت مربیان داخلی کارکرده اند و به دلیل اینکه در بهترینسال های فوتبال ایران بازی می کردند، تجربیات فراوانی با خود به همراه دارند. البته تیم هر ۲ نفر پر از بازیکنان جوان و دونده است و باید به موفقیت بیشترشان امیدوار بود؛ همان طور که دایی فصل پیش را با قهرمانی به اتمام رساند.
۵) دسته پنجم: اما گروه پنجم تنها یک عضو دارد و آن افشین قطبی است.
وی نه خارجی است، نه تجربه کار در ایران را دارد و نه مربی جوان و کم تجربه ای است. قطبی یک ایرانی است که پس از ۳۰ سال به کشورش بازگشته و به جرگه مربیان لیگی اضافه شده است. او با به دست آوردن ۱۴ امتیاز از ۶ بازی خود جزوموفق ترین ها است اما باید دید در آینده چه اتفاقاتی برای قطبی و پرسپولیس رخ خواهد داد.
حال با توجه به این گروه بندی باید جدول لیگ را بررسی کرد. در یک نگاه اجمالی متوجه می شویم در رده های اول تا پنجم از ۴ دسته مربیان بالا نام هایی به چشم می خورد. یعنی از دسته پنجم افشین قطبی، از دسته خارجی ها بوناچیچ، از دسته مربیان پیشکسوت، ضیایی و حجازی و در دسته مربیان جوان محمد احمدزاده جایگاهی را به خود اختصاص داده اند. در این میان باید به انتظار نشست و دید در پایان چه اتفاقی برای تیم ها رخ می دهد و آیا دایی و عزیزی می توانند از دسته چهارم خود را به بقیه مربیان برسانند؟
● پرسپولیس؛ قطبی نمی شناسد
تیم پرسپولیس تا به حال شروع و عملکرد خوبی داشته و موفق به کسب صدر جدول شده است اما همان طور که گفتم هنوز برای قضاوت در مورد عملکرد افشین قطبی، سرمربی پرسپولیس کمی زود است چون وی با جو حاکم بر فوتبال ایران آشنا نیست و نمی تواند تیم های روبرویش را به راحتی بشناسد اما پرسپولیس از بازیکنان تأثیرگذاری بهره می برد.
● صباباتری؛ دیوار چین
این تیم به دلیل یارگیری فوق العاده موفق شد از همه بازی های خود تاکنون امتیاز کسب کند. کافی است نگاهی به مدافعان صبا داشته باشید تا متوجه شوید ضیایی در تیمش از دیواری شبیه به «دیوار چین» بهره می برد. مطمئناً صبا یکی از بخت های مسلم قهرمانی است.
● سپاهان؛ دفاع خوب، حمله خوب
زرد پوشان اصفهانی مدافعان فوق العاده ای دارند که این خط دفاع در کمتر تیمی دیده می شود. عقیلی، اکبری، عزیززاده و محسن بنگر جزو بهترین های ایران هستند که اکنون همه آنها در یک تیم جمع شده اند. البته مهاجمان سرعتی سپاهان نیز همواره برای تیم های حریف خطرناک هستند. لوکا تیم فوق العاده و رؤیایی در اختیار دارد و باید از این فرصت خود بهترین استفاده را ببرد.
● استقلال؛ زمان بدهید، خوب می شود
استقلال امسال با سال های قبل تفاوت های بسیاری دارد. آنها مهره های خوبی در اختیار دارند اما بازیکنان جدید هنوز نتوانسته اند با هم جفت و جور شوند. البته به اعتقاد من استقلال در زمان انتقال توپ از دفاع به جلو، خوب عمل نمی کند. اشکال دیگر تیم مواقعی است که استقلالی ها توپ را از دست می دهند. در این هنگام تیم بی نظم و ناهماهنگ کار می کند که در این مواقع باید برنامه های حجازی افزایش یابد. این تیم با داشتن بازیکنانی چون آرش برهانی می تواند به راحتی در عمق حریف کار کند اما به نظر می رسد هنوز معلوم نیست تاکتیکی که استقلال دارد به چه صورت است.
برهانی بازیکنی است که به فضا نیاز دارد و اگر نزدیک دفاع حریف بازی کند، کارآیی چندانی نخواهد داشت. باید به استقلال زمان بیشتری داد چرا که این تیم در آینده حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. مطمئناً تیم کنونی استقلال تیمی نیست که حجازی انتظار آن را دارد چون حجازی می خواهد تیمش هم زیبا بازی کند و هم نتیجه بگیرد که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. فعلاً میانگین سنی استقلالی ها پایین است و به همین ترتیب تجربه کافی در بازیکنان به چشم نمی آید. در هفته های آینده با اضافه شدن بازیکنانی چون منصوریان، استقلال از حیث تجربه نیز به حد مطلوبی دست پیدا می کند.
● منتظر اتفاقات تازه باشید
استراتژی غلامحسین پیروانی مقابل پرسپولیس جواب داد. سپاسی به جای دفاع کردن، حمله کرد و پاسخ حملات مهاجمان پرسپولیس را با حمله داد. بجز این مسأله، غلامحسین پیروانی با استفاده از مهاجم خوش استیلی به نام «طهماسبی» شانس جنگ هوایی را نیز داشت و در همین حمله ها و ضدحمله ها به یک امتیاز شیرین با ۳ گل زده دست یافت. از این پس باید منتظر چنین بازی هایی باشیم. مثل بازی های برق شیراز و مس کرمان مقابل استقلال که بازیکنان این تیم ها شب سختی برای آبی پوشان رقم زدند. به هرترتیب دیگ جوشان لیگ برتر از این پس دیدنی تر و داغ تر خواهد بود و باید منتظر اتفاقات تازه باشیم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید