پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اروپا زیر ذره بین


اروپا زیر ذره بین
فوتبال باشگاهی اروپا بدون توقف و با برنامه پیش می رود و از آنجایی که تیم ها باید به بازی کردن در وسط هفته عادت کنند، پس از برگزاری دیدارها در ابتدای هفته، از سه شنبه مجدداً دور جدید رقابت ها پیگیری می شود.
آنچه در ابتدای هفته اتفاق افتاد جالب و خواندنی است؛ چرا که شاهد نتایج عجیبی بودیم و این مسأله حساسیت هیجان رقابت ها را افزایش داده است. با هم نگاهی کوتاه به اتفاقات ۴ لیگ معتبر اروپا خواهیم داشت تا مهمترین موارد را بررسی کنیم.
● کالچو از اتفاقات ریز و درشت
تساوی غول ها و افزایش هیجان در صدر مهمترین دیدار هفته را رم و یوونتوس برگزار کردند؛ جایی که توتی ۲ گل به بوفون تحمیل کرد تا به دونادونی بگوید در اوج آمادگی بسر می برد و نباید بی دلیل از تیم ملی کنار بماند. در روزی که رم می توانست چهارمین پیروزی را جشن گرفته و فاصله اش را با تعقیب کننده ها افزایش دهد، صدمین گل ترزگه مهاجم فرانسوی وآقای گل فعلی کالچو باعث شد این مهاجم بزرگ بار دیگر توان فنی بالای خود را به رخ سایرین کشیده و نشان دهد مدعی درجه اول کسب مقام آقای گلی فصل جاری است.
● شاهکار آقای «پینتوریکیو»
از دست رفتن پنالتی آلکس دل پیه رو آنقدر روحیه اش را کاهش داد تا رانیه ری مجبور شود او را تعویض کند و گل دقایق پایانی «یاکینتا» ملی پوش بزرگ، سیاه و سفیدها آب سردی بود بر پیکر هزاران هوادار قرمز و زرد که پس از آن همه فرصت هدر رفته، تصور نمی کردند در پایان پیروزی را با یک امتیاز عوض کنند. اینتر هم از تساوی رم بهره نبرد و مقابل لیورنو که برای جدایی از ته جدولی ها تلاش می کند به نتیجه ۲ بر ۲ قناعت کرد و جالب اینکه تا ۲۰ دقیقه پایانی ۲ بر یک از حریف خود عقب بود که یک پنالتی باعث شد ابراهیموویچ با دومین گل خود، تیمش را از شکست رهایی بخشد.
به نظر می رسد جنجال های درون تیمی و مشکلاتی که مانچینی با تعدادی از شاگردانش دارد در کنار مسأله مصدومیت و محرومیت چند چهره مطرح، از جمله دلایل اصلی ناکامی مدافع عنوان قهرمانی در دیدارهای اخیر است. میلان قهرمان اروپا هم سومین تساوی پی در پی را اینبار در خانه کسب کرد تا کماکان با ۶ امتیاز از صدر جدول فاصله داشته باشد؛ هرچند شانس بزرگ مردان آنچلوتی تساوی اکثر بزرگان بالای جدولی بود.
بازگشت مالدینی و رونالدو به تمرینات گروهی، مهمترین دلیل برای شادمانی هواداران قرمز ومشکی ها محسوب می شد که معتقدند با بازگشت این ۲ چهره سرشناس بسیاری از مشکلات خط دفاع و حمله میلان کاهش خواهد یافت. نکته پایانی در فوتبال این هفته سری A گلزنی موتو برای فیورنتینا و تساوی دربی شهر جنوا به حساب می آمد. این اتفاقات باعث شده رقابت بین تیم صدر جدول تا تیم دهم تنها ۴ امتیاز باشد. مطمئناً دیدارهای هفته ششم می تواند تا حدودی گره های کور را باز کند.
● «چلسی» بدون خوزه ناکام ماند
تداوم صدرنشینی توپچی ها با پیروزی قاطعانه مقابل دربی کانتی، مهمترین اتفاق این هفته لیگ برتر بود. جوانان آرسنال با بازی طوفانی خود یک پیروزی بزرگ خلق کرده و از سایرین فاصله گرفتند. بی گمان هت تریک آدبایور این پیروزی را تکمیل و شادمانی ونگر را افزون کرد.
تساوی لیورپول یعنی تزلزل دوباره آنفیلدی ها که بازی ها را عالی آغاز کرده و نوید کسب مقام قهرمانی می دادند اما مردان بنیتز بازهم ثابت کردند برای کسب قهرمانی فاکتورهای روحی و روانی مورد نیاز است که آنها از این مهم بی بهره هستند! منچسترسیتی هم با اریکسون در خانه فولهام به تساوی ۳ بر ۳ رسید تا کماکان در بین صدر جدولی ها قرار گیرد. اریکسون وظیفه دشواری بر عهده دارد و کسب پیروزی در خانه و حداقل یک امتیاز در زمین حریفان او را به هدفش نزدیک خواهد کرد.
اما مهمترین اتفاق در اولدترافورد رقم خورد. فرگوسن بدون کوچکترین نگرانی، با تمام نفراتش چلسی را بدون مورینیو با ۲ گل شکست داد تا برای بالادستی ها خط و نشان بکشد. گلزنی ته وز مهمترین اتفاق این دیدار تلقی می شد؛ البته اگر از ۱۰ نفره شدن و اخراج «جان اوبی میکل» صرف نظر کنیم. پنالتی دقیقه ۹۰ لوئیز ساها هم نشان داد که این مهاجم فرانسوی برای درخشش در ترکیب تیم تا چه اندازه انگیزه دارد.
اکنون سرآلکس با ۴ مهاجم جوان و آماده که انگیزه زیادی برای حضور در ترکیب اصلی دارند، سعی می کند با اتخاذ بازی هجومی و پیروزی ها ی پرگل خود را به صدر جدول برساند. چلسی هم بدون مورینیو شخصیت همیشگی را نداشت و تیم سرخورده بود که اگر آبراموویچ برای انتخاب جانشین این سرمربی بزرگ عجله نکند خیلی سریع تر از حد تصور ضربه جبران ناپذیری خواهد خورد!
● لالیگا و پیروزی بزرگ بارسا
بارسلونا فاتح بزرگ شنبه شب اخیر بود که موفق شد با درخشش لیونل مسی ستاره جوان و آرژانتینی اش، سویا رقیب قدرتمند خود را با نتیجه ۲ بر یک از سر راه برداشت تا به هفته های آتی امیدوار باشد. عدم حضور رونالدینیو به دلیل مصدومیت، شائبه اختلافات این بازیکن با کادر فنی و هواداران را تقویت کرده اما درخشش مسی و شادی او پس از گلزنی همه چیر را تحت الشعاع قرار داد.
بارسای بدون برنامه و احساسی به لطف درخشش ستارگانش برنده شد و این مسأله نارضایتی کارشناسان را در پی داشت. اکنون شایعه بازگشت رونالدو کومان ستاره سابق این باشگاه به جای ریکارد به گوش می رسد. رئال مادرید نتوانست چهارمین برد پی در پی را جشن بگیرد و در خانه وایادولید متوقف شد. گلزنی «خاویر ساویولا» مهاجم آرژانتینی و جدید این باشگاه بزرگترین دستاورد شوستر در این مسابقه محسوب می شد. مرد آلمانی نباید انتظار پیروزی در تمام مسابقات را داشته باشد و کسب تساوی در رقابت های خارج از خانه می تواند او را به هدف نهایی نزدیک کند، بنابراین ترکیب هجومی و احساسی در چنین مسابقاتی مشکل ساز خواهد شد.
● بوندس لیگا و بازگشت بایرن به صدر جدول
برتری قاطع بایرن مونیخ مقابل کالسروهه یعنی تداوم صدرنشینیباواریایی ها و هیتزفلد با مجموعه ای که در اختیار دارد، مطمئن است قهرمانی را در بوندس لیگا تکرار می کند، مگر آنکه اتفاقات نادر فوتبال یقه این تیم را بگیرد. بازگشت توأم لوکا تونی با گل، اتفاق مهم این هفته بوندس لیگا بود که نشان داد این مهاجم ایتالیایی تا چه اندازه می تواند در روند هجومی بایرن تأثیرگذار باشد. اشتوتگارت، هرتابرلین و اینتراخت فرانکفورت همراه شالکه و حتی وردربرمن می توانند کاندیداهای اصلی قرار گرفتن در لیست لیگ قهرمانان اروپا فصل آینده باشند و بایرن را در راه قهرمانی بوندس لیگا و جام حذفی آلمان دچار مشکل کنند.
‌● حرف آخر
لیگ های اروپا با گذر از هفته های اولیه هنوز صدرنشین قاطع خود را نشناخته چون ناگفته پیدا است اتفاقات زیادی پیش رو قرار دارد. باید به انتظار هفته های آتی نشست. در بوندس لیگا بایرن نسبت به سایرین برتر نشان می دهد، هرچند برای این تیم هم کار تمام نشده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید