جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
ترس از مدرسه
می توان گفت ، هیچ ویژگی و مهارتی وجود ندارد که بچه ها برای پیشرفت در مدرسه به آن نیاز نداشته باشند . برخی از ویژگی ها و مهارت ها عبارتند از : بهداشت خوب و سلامت جسمانی ، بلوغ فکری و اجتماعی ، مهارت های زبانی ، توانایی حل مسأله ، تفکر خلاق و اطلاعات عمومی درباره جهان .
در حالی که به فرزند خود کمک می کنید در هریک از زمینه های یادشده پیشرفت کند ، به خاطر داشته باشید که :
▪ میزان پیشرفت بچه ها متفاوت است .
▪ بعضی بچه ها در بعضی زمینه ها قوی ترند .
همچنین به خاطر داشته باشید که آماده شدن برای مدرسه ، تا حدی به انتظارات مدرسه مورد نظر از دانش آموز بستگی دارد . ممکن است مدرسه ای بخواهد ، کودک در گوشه ای ساکت بنشیند و الفبا بیاموزد و مدرسه دیگری انتظار داشته باشد ، دانش آموز با بچه های دیگر پیش برود .
به نظر می رسد ، بچه هایی که می توانند خود را با انتظارات مدرسه وفق دهند ، از آمادگی بهتری برخوردارند . ممکن است شما دوست داشته باشید از مدرسه فرزند خود دیدن کنید و از انتظارات مدیر و معلمان مدرسه اطلاع یابید و درباره اختلافات نظر خود با آن ها به بحث بپردازید . هر چند مدرسه ها در برنامه های خود اولویت های متفاوتی دارند ، اما بسیاری از مربیان درباره عواملی که در موفقیت دانش آموزان نقش بسزایی دارند هم عقیده اند .
روانشناسان معتقدند ترس یک حالت هیجانی است نسبت به خطر یا یک محرک مضر که شخص از آن آگاه است . عامل ترس می تواند یک شی باشد ، یک انسان یا مسئله و موقعیت شخص .
ترس غیرمنطقی از مدرسه در واقع معادل واژه School refusal به معنی امتناع از مدرسه رفتن است و یکی از نشانه های اضطراب جدایی از والدین ،خانه ، خانواده یا شرایطی است که به آن دلبسته و وابسته شده بود .
امتناع از مدرسه رفتن در هر سنی دیده می شود . اما معمولاً در ابتدای هر مقطع به صورت واضح تر و عینی تر خود را نشان می دهند . تقریباً این مسئله در بین پسرها و دخترها در سنین آغاز مدرسه به طور یکسان دیده می شود ، اما در سطح بالاتر با اندکی تفاوت از یکدیگر سبقت می گیرند . در خانواده هایی که بچه ها با فاصله های زیاد از یکدیگر متولد می شوند شایعتر بوده و همانطور که گفته شد شایع ترین دلیل ترس از مدرسه در بین کودکان و در بدو ورود به مدرسه ناشی از اضطراب جدایی از والدین بخصوص مادراست .
معمولاً مادران بچه هایی که دچار اضطراب جدایی هستند شخصیتی افراطی ، مضطرب ، بیش از اندازه حمایت کننده ، مردد ، غیرمنطقی ، حساس و عاطفی ( سمپاتیک ) دارند که اضطراب خود را با بیان افکار منفی و اضطراب آلود و عمل خود به بچه ها منتقل می کنند .
اغلب مادران کودکانی که ترس مدرسه دارند ، افرادی وسواسی ، کم تحمل ، نکته سنج و موشکاف هستند که احتمالاً خود با یکی از نزدیکانشان در کودکی دچار همین مشکل بوده اند .
ترس یا امتناع از مدرسه بیش از آنکه علت شخصیتی ، عاطفی یا ... داشته باشد ، ناشی از یادگیری است . مادر یا پدری که در ارتباط خود با کودکان مفاهیم و نکته های منفی از محرکها و مکانهایی مثل مدرسه یا درس خواندن می دهند وقتی تجربه های منفی توآم با وحشت و ترس و اضطراب ، خود را از دوران تحصیل و مدرسه ،تنبیه و توبیخ ها به بچه ها انتقال می دهند و از آنها می خواهند مواظب رفتارهایشان باشند ، خواه ناخواه ، بذر امتناع و ترس از مدرسه را در افکار آنان می کارند .
● راهکار
والدین تجارب افکار بازخوردهای منفی خود را به کودکان و نوجوانان انتقال ندهند ، با تأکید بر مراحل مختلف رشد کودکی و نوجوانی و تغییرات هر مرحله والدین رفتارهای خود را متناسب با این تغییرات تغییر دهند.. در سنین ابتدایی از ترساندن بچه ها ، ایجاد رعب و ترس از معلم ، تشبیهات ( اگر بچه خوبی نباشد میگم معلم تو را تو کلاس حبس کند ) خودداری کنند . خاطرات ، یادواره ها و تجارب مثبت ، شاد و جالب خود با معلم های دوره ابتدایی را با بچه ها در میان بگذارند ، از معلم ها با القاب خود ( با لبخند ) یاد کنند . آنها را مهربان و دلسوز بدانند و به بچه ها انتقال دهند ، پیش از آغاز مدرسه آنها را با مسئولین ، معلم ها و محیط مدرسه آشنا کنند ،به هیچ وجه به خاطر ضعف در فهم یا انجام تکالیف ، تنبیه یا توبیخ نکنند . بچه های دیگر را به رخشان نکشند ، تفریحات آنها را محدود نکنند و دلیلش را مدرسه رفتن قلمداد نکنند . بچه ها را در دوره ابتدایی به خود وابسته نکنند ، سعی کنند روشها را با آنها بیاموزند و بگذارند خودشان با کمک و یاری والدین در حد اعتدال تکالیفشان را انجام دهند ، برای جلوگیری از انزوا طلبی و دوری گزینی سعی کنند از دبیران در منزل استفاده نکنند ، آنها را تا می توانند در محیط های آموزشی و حضور در جمع قرار دهند .
● نکاتی برای مسئولان
برای کاهش هر چه بیشتر مشکل امتناع از مدرسه ، سعی کنید در هر مقطع از وجود کارشناسان روان شناسی و مشاوره به صورت مستمر در مدرسه بخصوص ابتدایی و راهنمایی استفاده کنید . مشاور با ایجاد روابط عاطفی پایدار خواهد توانست بچه ها و نوجوانان را جهت ورود به مقاطع مختلف آماده و شیوه برخورد با مسائل و مشکلات عاطفی و آموزشی را به آنها بیاموزد .
محیط آموزشی و فیزیکی مدرسه ها را شادکنیم ، جذابیت مهمترین عامل جذب بچه هاست .
منبع : واحد مرکزی خبر
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
طالبان رئیسی ابراهیم رئیسی توماج صالحی حجاب گشت ارشاد رهبر انقلاب سریلانکا کارگران پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت
کنکور آتش سوزی سیل هواشناسی تهران سازمان سنجش شهرداری تهران سلامت پلیس فراجا قتل زنان
خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی ارز قیمت سکه مسکن سایپا
ترانه علیدوستی مهران مدیری تلویزیون فیلم سحر دولتشاهی سینمای ایران کتاب بازیگر تئاتر شعر سینما
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل ایران غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اوکراین اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس
تیک تاک همراه اول بنیاد ملی نخبگان فیلترینگ ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات اپل نخبگان
مالاریا سلامت روان کاهش وزن استرس داروخانه پیری دوش گرفتن