پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رهبری موثر


رهبری موثر
امروزه نیروی کار بیش از هر زمانی پیشرفته، تخصصی و پیچیده تر شده است. در نتیحه شیوه دستوری و خشک ( یاراه من یا راه هیچ کس ) دیگر کارآیی لازم را ندارد، بنابر این کارکنان خواهان یافتن چیزی متفاوت - و بهتر - در مدیریت سازمانی هستند، آنها خواهان رهبرانی هستند، که نه تنها کارشان نتیجه بخش باشد بلکه در جذب اعتماد و احترام افراد گروه شان نیز برنده باشند.
امروزه ما نیازمند مدیرانی هستیم که در کارها صداقت و تمامیت نشان دهند و روحیه همکاری و مشارکت داشته باشند و با اهمیت دادن به کاری که افراد تیم شان انجام می دهند، حس خود باوری و خود ارزشی را در آنها تقویت کننند. وقتی شما خودتان را باخواسته های واقعی مردم منطبق می کنید، می توانید بر همه پیشی بگیرید.
وقتی که شما مسوول یک گروه هستید، برای این که واقعا موثر عمل کنید، به زمان نیاز دارید. رهبری موثر، چیزی بیش از دستیابی صرف به نتیجه مورد نظر است . این رهبری به معنای پیمان متعهدانه بستن با گروه است. بسیاری از رهبران فقط روی نتیجه تمرکز می کنند و بالطبع افراد گروه شان را به فراموشی می سپارند، برداشت شان از موفقیت، بازدهی خوب گروه در کوتاه مدت است، اما رهبری صحیح، موفقیت در جلب اعتماد و احترام به افراد گروه برای رسیدن به بالاترین انگیزه، و کمک به آنان در رسیدن به اوج است، در این صورت افراد گروه در کنار همدیگر کار و تلاش می کنند و با هماهنگی و بدون تناقض، کارشان را در دراز مدت با موفقیت انجام می دهند، حتی اگر مدیرشان آن حول و حوش نباشد. پس رهبری فقط پیشرفت کارها در حضور شما نیست، بلکه پیشرفت کارها در عدم حضورتان است. حال با بهره گیری و توصیه از درس هایی از مدیران موفق دنیا، می پردازیم به اینکه چگونه می توان مدیری موفق تر و رهبری کار آمدتر شد؟
تمام برآوردها نشان می دهد؛ که اولین راه حل؛ و اولین خواسته کارکنان از یک مدیر "تمامیت" است . تمامیت عبارت است از خلق یک سری ارزش های اجرایی وسپس پایبند ماندن به آنها . وقتی اعمال یک مدیر، در بر گیرنده ارزش های اجرایی آن سازمان باشد، نتیجه آن ایجاد یک فرهنگی ارزش گرایانه است که به ارزش ها ا حترام می گذارد و به آنها متعهد است . رهبری، با تمامیت یعنی همان کسی باشید که انتظار دارید, دیگران باشند، تمامیت، پایه و اساس اعتماد و احترام است .
دومین راه حل و معجون مدیریت، تشریک مساعی است. تشریک مساعی، اشاره به این موضوع دارد که مدیران باید کمک کنند افرادشان در کنار یکدیگر با همبستگی، یکپارچگی و اتحاد متقابل، مشترکا به کار فراگیری و رشد خود بپردازند؛ تشریک مساعی، توان بالقوه گروه را به بهره وری می رساند.
تشریک مساعی کلید رهبری موفق و موثر ارتباطی است که با اعضای گروه خود برقرار می کنید. تقسیم کردن بار کاری و دادن شانس مدیریت به سایر کارکنان لایق و بیان جمله "مایلم به تو هم این شانس را بدهم که مدیریت را امتحان کنی" حس عمیق تری از تشریک مساعی با یکدیگر را منتقل می کند.
سومین کلید طلایی و ابزار مدیریت، تقدیر است ؛ که با عث می شود کارکنان احساس کنند پر ارزش هستند.
تقدیر به کارکنان اجازه می دهد، دریابند کارشان اهمیت دارد. وقتی حرف شما با عمل تان یکی باشد، کارکنان تمایل بیشتری به اعتماد و احترام گذاشتن به شما خواهند داشت. کلید رهبریت موفق، ارتباطی است که شما با افراد گروهتان برقرارمی کنید. سهیم شدن، هدف اصلی سازمان با اعضا، همه را در یک مسیر و یک موقعیت قرار می دهد. اعتماد زمانی است که "من مایل هستم به تو اجازه دهم چرخ کار را بچرخانی و مسوولیت آن قسمت را بر عهده بگیری و من وقتی این کار را می کنم که اطمینان داشته باشم عملکرد تو در حضورو غیاب من یکسان است". در نتیجه اعتماد از هماهنگ بودن رفتارها با ارزشها حاصل می شود. برخی شرکتها و موسسات، ارزش ها یشان را روی پلاکارد یا لوح هایی می نویسند و بر دیوار ها آویزان می کنند اینگونه موسسات اغلب موفق تر از سایر رقبایشان عمل می کنند، چون با نگاه به این مطالب همیشه سعی می کنند ارزشهایشان را تداعی کنند.
● توصیه و راهکار عملی , کم هزینه و موثر برای مدیریت :
با شناسایی زمان مناسب وبکار بردن سه ترکیب "معجون"، "تمامیت", "تشریک مساعی" و "تقدیر" و با ایجاد جلسات هفتگی پانزده دقیقه ای با کارمندان، این اطمینان خاطر را ایجاد کنید، تا با نگرانی هایتان و بیان این که "چه کمکی از دست من ساخته است" حرف بزنید، با صداقت بگویید، "اینجا نیامده ام که فقط کارهایتان را ارزیابی کنم"، می خواهم فعالیت مان بپای هم، مشترکا و دو جانبه باشد، تا بتوانم کمک تان کنم برنده شوید؛ چون اگر شما برنده شوید من برنده هستم؛ بنابر این صعود به قله وقتی دسته جمعی و تیمی باشد، بسیار آسان تر و زیبا تر است.
http://modirestan.mihanblog.com/۱۳۸۵/۰۵/Default.aspx


همچنین مشاهده کنید