چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تغذیه سالم کودکان


تغذیه سالم کودکان
بیشتر اوقات سئوالات زیادی درباره نحوه آموزش تغذیه صحیح و سالم به کودکان ، وجود دارد. بچه ها با نگاه کردن به بزرگترهایشان ، اعمال و رفتار آنها را تقلید می کنند ، بنابراین اگر بزرگسالان تغذیه خوب و سالمی داشته باشند ، آن را یاد می گیرند.
▪ این تغذیه ی سالم شامل:
۱) مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها.
۲) مصرف دانه های کامل تصفیه نشده به جای محصولات دانه ای تصفیه شده مثلاًمصرف آرد سبوس دار به جای آرد گندم سفید تصفیه شده.
۳) محدود کردن مقدار مصرف شکر و روغن های افزودنی به غذا.
موقع صرف غذا با یکدیگر جنگ و جدل نکنید. مصرف تنقلات در بیرون از خانه ، اشکالی ندارد. به فرزندان کوچک خود امکان انتخاب غذا را بدهید. بر سر دوست داشتن یا نداشتن یک غذا ، با کودکان خود بحث نکنید.
بهترین روش این است که بگذارید کودکتان خودش آگاه شود و با آنها درباره رژیم غذایی مناسب ، مجادله نکنید زیرا وقتی شما ، چیزی را به اجبار به آنها می گویید آنها بدون آگاهی ، آن را اجرا می کنند.
به عنوان مثال اگر کودکتان از شما بپرسد ( چرا آن چیزی را که فلان بچه می خورد ، ندارم؟) همانطوریکه اگر سر مسائل دیگر مثل مسائل اعتقادی ، اخلاقی ، نژادی و... اختلافی بین شما به وجود آید ، معقولانه با او برخورد کنید و بگوئید:( ما اینگونه در خانه مان عمل می کنیم مثلاً فلان غذا را می خوریم یا کمتر می خوریم و...)
کودکان بیرون از خانه ؛ در مدرسه ، منزل دوستانش ، پارک و یا هر جای دیگر ، هر چیزی را که دیگران می خورند ، خواهند خورد و شما نمی توانید عملی انجام دهید. پس بر سر آنچه که بیرون ازخانه اتفاق می افتد ، بحث نکنید.
اما وقتی بزرگتر شوند ، فرزندان خود را تربیت کنند و در مورد سلامتی خودشان آگاهی پیدا کنند ، آنچه را که پدر و مادرشان به آنها می گفتند و انجام می دادند ، به خاطر خواهند آورد.
مسائل مربوط به غذا را به طرزی جالب و دوستانه ای به آنها بگویید که می تواند شامل موارد زیر باشد:
- این غذا از کجا به وجود می آید؟
- چگونه آماده می شود؟
- بازدید از مزارع و باغ همراه با کودکتان ، اجازه دادن به آنها برای کمک در آماده سازی غذا ، آموختن دروس آشپزی و
منبع : معاونت غذا و دارو


همچنین مشاهده کنید