پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هویج


هویج
هویج در مقابله با سرطانهایی که ناشی از کشیدن سیگار است بسیار موثر عمل می کند. هویج باعث تقویت سیستم ایمنی بدن افزایش طول عمر و کاهش کلسترول خون می شود و ضد یبوست است.
● عنصر بتاکاروتن؛‌یک ضد سرطان قوی
یکی از داغترین یافته های تحقیقات اخیر حاکی از ضدسرطان بودن ویتامینها و مواد معدنی به خصوص بتاکاروتن (شکلی از ویتامین آ) ویتامین ای ویتامین ث و سلنیوم معدنی است. نتیجه تحقیق مهمی که بر روس ۳۰ هزار نفر در چین انجام شد نشان داد افرادی که به مدت ۵ سال روزانه از این مواد استفاده کرده اند ۱۳ درصد کمتر از آنانی که چنین رژیمی نداشتند خطرمرگ ناشی از انواع مختلف سرطانها آنها را تهدید میکرده است.
هویج سرشار از بتاکاروتن بوده و بیش از هر سبزی دیگری غنی از این عنصر است. یک هویج معمولی دارای ۱۲ هزار واحد بین المللی Iu بتاکاروتن است. (میزان نیاز روزانه ما ۱۵ تا ۲۵ هزار واحد است). مطالعات انستیتو بین المللی سرطان نشان داده که میزان بالای بتاکاروتن هویج عامل موثر ضدسرطانی بودن این سبزی است. ظاهراً این عنصر دست کم به دو صورت کمک خود را در این زمینه اعمال می کند: ابتدا به عنوان آنتی اکسیدان بر ضد رادیکالهای ازاد اکسیژن که منجر به تغییرات سلولی و در نتیجه سرطان می شوند عمل می کند و دوم این که بتاکاروتن به سیستم ایمنی کم می کند تا با تولید سلولهای کشنده طبیعی به جنگ سرطان و دیگر بیماریها بروند.
بتاکاروتن حتی در کاهش ابتلای مردان سیگاری -که ۳۰ سال سیگار می کشیده اند- به سرطان ریه نیز موثر است. به نظر می رسد که نیم تا یک فنجان هویج خطر ابتلا به سرطان در افراد سیگاری حتی آنهایی که بسیارزیاد سیگار می کشند را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. اما مبادا هویج بخورید و بازهم به کشیدن سیگار ادامه دهید زیرا کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را در شما ۱۰ برابر می کند. بتاکاروتن همچنین به عنوان ضد سرطان در مورد دیگر سرطانها از سرطان معده گرفته تا سرطان پروستات در مردان نیز عمل می کند.
● سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده فرایند پیری را کند می کند
سیستم ایمنی بدن بعد از ۴۰ سالگی به تدریج شروع به از دست دادن قدرت خود در مبارزه با بیماریها می کند. اما برخی مواد مغذی خاص می توانند این وضع را تعییر دهند. در تحقیقی در کانادا ۵۰ نفر افراد بالای ۶۵ سال روزانه مکمل غذایی (قرصهای تقویتی) بتاکاروتن و ویتامین ای دریافت کردند. سرعت بهبودی این افراد نسبت به کسان دیگر که تحت این رژیم نبودند فوق العاده بالا بود. زیرا در طی زمان میزان وقوع سرماخوردگی آنفولانزا و دیگر عفونتها در این افراد نسبت به کسانی که مکمل غذایی دریافت نکرده بودند نصف بود. اگر این افراد مبتلا به بیماری می شدند بسیار سریعتر از دیگران بهبود می یافتند.
● بر ضد کلسترول خون و یبوست عمل میکند
هویج حاوی مقادیر فراوانی پکتین است پکتین فیبر قابل حلی است که می تواند کلسترول خون را تا میانگین ۱۱ درصد کاهش دهد. فیبر سرشار هویج باعث جلوگیری از بروز یبوست می شود. خوردن دو عدد و نیم هویج در روز میزان کلسترول خون را پایین می ارود.
● چه مقدار؟
هر روز دو یا سه عدد هویج خام تازه یا کمی پخته شده را در یکی از وعده های غذایی تان میل کنید. البته این را هم به یاد داشته باشید اگر مدت زمانی طولانی میزان فراوانی هویج بخورید ممکن است به خاطر زیاد بودن بتاکاروتن آن پوستتان ته رنگ زردی پیدا کند. نگران نباشید ضرری ندارد و به زودی با کاهش تعداد هویج هایی که می خورید به رنگ اول باز می گردید.
● معجزه های هویج:
هویج منبع مهم بتاکاروتن و الیاف می باشد که هر دو اینها کمک به جلوگیری از سرطان و حمله قلبی می کنند.
میزان کلسترول در ۵ نفر که سنین آنها بین۲۵-۴۱ سال بود و روزانه ۳۰ گرم هویج خام مصرف می کردند اندازه گیری شده بعد از مدت سه هفته و دوباره این میزان کنترل شد و مشخص گردید که میزان کلسترول کاهش پیدا کرده است.
از آنجایی که کلسترول زیاد یک عامل مهم در بیماری قلبی می باشد بنابراین هویج را دز صورت غذاهای خود قرار دهید.
گروهی از محققین سوئدی اخیرا دلایل بیشتری برای استفاده از سبزیجات ریشه ای ارائه نمودند. آنها به این نتیجه رسیده اند که سبزیجات ریشه ای تاثیر بسزایی در کاهش میزان حمله های قلبی به خاطر پایین آوردن میزان کلسترول دارند. این تحقیقات مشخص کرد که ۲ عامل مهم در بازسازی سلولهای رگ نقش دارند که شامل (PAI ) پلاسمینوژن اکتیوتور انهیبیتور و تیشو پلاسمینوژن آکتیوتور این دو ماده به طور کلی در بررسی ها نگهدارنده یکدیگرند.
ولی چند سال قبل محققین متوجه شدند که مردمی که دارای میزان بالایی از PAI باشند بیشتر مستعد ابتلا به حملات قلبی هستند. به نظر محققین سوئدی در دانشگاه تحقیقی بر روی ۲۹۰ زن و مرد با میانگین سنی ۶۰-۳۰ از نظر میزان PAI-۱ بر روی نوع غذا انجام داده نتیجه بررسی بسیار شگفت انگیز بود بیشتر سبزیجات ریشه ای مثل هویج که مورد استفاده مردم است بیشتر افزایش دهنده TPA و کمتر افزایش دهنده PAI بود.
نتیجه بررسی های نشان می دهد که افرادی که ۶ بار یا بیشتر از سبزیجات ریشه ای در هفته خام یا پخته استفاده می کنند کمتر دچار حملات قلبی می شوند.
در طول مدت بیش از ۵ سال محققین غذای ۲۸۷ زن را که سن آنها بین ۳۲ تا ۶۹ سال بود و مبتلا به بیماری قلبی بودند با گروه زنان مشابه مقایسه کردند و تفاوت مهمی بین دو گروه به دست آمد. بدین ترتیب که گروهی که از هویج استفاده می کردند نسبت به کسانی که کمتر از هویج استفاده می کردند شانس کمتری برای ابتلا به بیماری قلبی داشتند.
بیماری قلبی اولین عامل مرگ در امریکا می باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن هویج کمک به جلوگیری از سرطان ریه وسایر سرطانها می کند.
در یک مطالعه در مورد ۳۶۶۹ نفر مرد و زن در بلژیک مشخص شد که مصرف سبزیجات خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهد و نیز سبزیجات با فیبر زیاد مثل هویج خطر ابتلا را ۲۴% کاهش می دهد.
طی بررسی انجام شده در دانشگاه آتن و Harvard School زنانی که هر روز از هویج خام استفاده می کنند ۵ تا ۸ بار کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند با توجه به رشد سرطان سینه در امریکا جای خوشحالی است که مصرف هویج تازه نیز رو به ازدیاد است و امریکاییها امروزه ۲۳% بیشتر از هویج مصرف می کنند
منبع : معاونت غذا و دارو


همچنین مشاهده کنید