جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دیکلوفناک سدیم ۲۵ میلی گرمی


دیکلوفناک سدیم ۲۵ میلی گرمی
این دارو برای بیماریهای فعلی شما تجویز گردیده است ، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری کنید .
▪ قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمائید:
ـ وجود هر گونه حساسیت به هر یک از داروهای ضد تورم غیر استروئیدی و یا داروهائی مانند آسپرین ، ـکتورولاک ، اکسی فن بوتازون و یا مواد دیگری مانند غذاها ، رنگها و مواد محافظ .
ـ در صورت حاملگی و شیر دهی
ـ در صورت استفاده از هر نوع داروی دیگر .
ـ در صورت ابتلاء به هر نوع بیماری بخصوص بیماریهائی نظیر کلیه ، کبد ، قلبی ، خونی، آسم ، زخم معده و بیماریهای دیگر دستگاه گوارش و کم خونی .
ـ قبل از مصرف هر نوع داروی جدید یا بوجود آمدن هر نوع مساله تازه به هنگام استفاده از این دارو پزشک معالجتان را مطلع سازید.
دارو را بهمراه یک لیوان پر از آب میل نمائید . دارو را به طور کامل بلعیده و از خرد کردن یا جویدن آن خودداری کنید . دارو را بیش از میزان تجویز شده مصرف نکنید . اگر دارو را با برنامه منظم مصرف می کنید ، در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید ، تنها در صورتی می توانید نوبت فراموش شده را مصرف نمائید که ۱ الی ۲ ساعت از زمان مصرف گذشته باشد و در غیر اینصورت از مصرف آن خودداری نموده و مقدار مصرف بعدی را نیز ۲ برابر نکنید . از مصرف استامینوفن و آسپیرین به طور همزمان با این دارو از مصرف فراورده های الکلی خودداری کنید . همچنین در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید .
ـ مصرف در حاملگی و شیر دهی : مصرف این دارو در این دوران توصیه نمی گردد مگر به تشخیص پزشک متخصص .
● هشدارها:
مصرف این دارو ممکن است باعث ایجاد سرگیجه و خواب آلودگی شود ، لذا از رانندگی و کار با آلاتیکه نیاز به هوشیاری کامل دارد خودداری کنید . در صورت بروز هر گونه ناراحتی شدید دستگاه گوارش و اشکال در تنفس مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک مراجعه نمائید.
● مقدار و نحوه مصرف دارو :
مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمولی این دارو به شرح زیر است :
▪ بزرگسالان :
برای درمان علامتی بیماری آرتریت روماتوئید : ابتدا روزانه ۲ قرص در سه یا چهار مقدار منقسم مصرف شود . حداکثر مقدار مجاز مصرف روزانه ۲۲۵ میلی گرم ( ۹ قرص) می باشد . پس از بهبودی نسبی مقدار مصرف دارو طبق تشخیص پزشک کم می گردد.
▪ برای درمان علامتی اسپوندیلیت :
ابتدا یک قرص در ۴ یا ۵ مقدار منقسم مصرف شود پس از بهبود نسبی مقدار مصرف دارو طبق تشخیص پزشک کم می گردد.
ـ توجه : در افراد کمتر از ۱۸ سال فقط طبقث دستور پزشک مصرف شود .
● عوارض جانبی دارو :
هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود، اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود ، در صورت بروز مزاحمت هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمائید :
تنگی نفس یا اشکال در تنفس ، ضربان نامنظم قلب ، کهیر ، بثورات جلدی ، تورم دور چشم ، اشکال در دفع ادرار ، کدورت ادرار ، زخم خونریزی دهنده لبها ، مدفوع سیاهرنگ ، استفراغ حاوی خون ، تاری دید ، گلو درد و تب ، خونریزی و کبودی غیر عادی ، خستگی و ضعف غیر عادی .
همچنین در صورت ادامه یا مزاحمت عوارضی مانند سوزش سر دل یا سوء هاضمه ، درد یا ناراحتی معده ، سرگیجه و خواب آلودگی ، تهوع و استفراغ و سر درد با پزشک خود مشورت نمائید .
▪ مسمومیت : در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر توصیه شده توسط پزشک ، بیمار ر ابه بیمارستان منتقل نمائید.
● شرایط نگهداری دارو :
دارو را دور از نور و رطوبت ، در دمای زیر ۳۰ درجه سانتی گراد ، دورن جعبه کاملا" در بسته نگهداری نمائید .
از مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید .
● بسته بندی :
صد عدد قرص انتریک کوتد در جعبه توسط کارخانه داروسازی روزدارو تهیه و عرضه می گردد.
منبع : شرکت داروسازی روز دارو


همچنین مشاهده کنید