جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شلغم داروی تنگی نفس


شلغم  داروی تنگی نفس
شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌اش ارزنده است،‌ بلکه از حیث سایر ویژگی‌های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی‌های مهم شمرده می‌شود.
علاوه بر پیاز سبزی‌های لیفی (گیاهان سبز) نیز عوامل عمده پیش‌گیری از سرطان به شمار می‌آیند، زیرا آن‌ها همانند‌ کلم پیچ و سایر گیاهان چلیپایی طبق تحقیقات آزمایشگاهی از موادی برخوردارند که رشد سرطان را در جانوران متوقف می‌سازند‌. هم چنین شلغم روغنی (منداب) که شلغمی‌ بزرگ و زرد رنگ است،‌ دارای مواد ضد سرطانی است‌.
● خواص داروئی :
شلغم یکی از بقولات بسیار مقوی و مغذی است که به سبب دارا بودن ده درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار باارزش به حساب می‌آید‌.
شلغم یکی از پاک‌کننده‌ها و سازنده‌های خون بوده و چنان که گفته شد، املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان می‌شود. هم چنین شوره محتوی در آن باعث تصفیه خون و دفاع بدن در برابر بیماری‌های عفونی می‌شود.
پتاسیم موجود در شلغم،‌ چربی را خنثی می‌کند و آرسنیک آن در تشکیل گویچه‌های سفید و قرمز خون دخالت مستقیم دارد‌. از طرف دیگر فسفر موجود در شلغم‌، موجب تقویت یاخته‌های عصبی می‌شود.
باید دانست که لازم است از برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد و یا خوراک‌های دیگر استفاده شود.
نه تنها در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم وجود دارد بلکه علاوه بر آن، این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و مس نیز هست که سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین می‌شود. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره‌تر باشد، ید بیشتری در آن هست‌.
هم چنین وجود ویتامین آ، ب و ث ‌در برگ و ریشه آن، به خوبی نشانگر نقش مؤثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبی و به خصوص در تعادل تغذیه آن است‌. دکتر برتوله ثابت کرده است که عصاره شلغم‌، حل و دفع سنگ‌های کلیوی را ‌به علت خاصیت حل‌کنندگی که بر روی اسید اوریک دارد، تسهیل می‌کند‌.
شلغم،‌ اثر مفید و مؤثری در درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی دارد. برای این منظور از آش و سوپ آن استفاده می‌شود. همین طور می‌توان عصاره آن را به دست آورد. برای این کار شلغم را با شکر سرخ به وزن مساوی در کمی‌آب می‌ریزند و به ملایمت حرارت می‌دهند‌.
طریقه دیگر آن است که وسط شلغم بزرگی را خالی کرده و شکر سرخ را درون آن می‌ریزند و پر می‌کنند و می‌پزند‌. شکل سوم نیز آن است که شلغم را به حلقه‌های گرد بریده و پیاز را نیز به همین شکل درمی‌آورند‌.
سپس طبقات شلغم و پیاز را در ظرف گردی بر روی حرارت می‌گذارند و هنگامی‌که گرم می‌شود به تدریج شربت آن جدا می‌شود‌. این شربت برای درمان سرماخوردگی و گلودرد بسیار نافع است‌ و از آن می‌توان به عنوان قرقره نیز استفاده کرد‌ که در موارد گلودرد به کار برده می‌شود‌.
در موارد دمل، کورک و هر نوع کانون التهابی و تورمی‌ یا چرکی از ضماد شلغم پخته استفاده شده و بر روی موضع می‌گذارند.
ترب سیاه هم کلیه خواص شلغم را دارا بوده و حتی در برخی مواقع غنی‌تر هم هست‌. بهتر آن است که ترب سیاه و شلغم خام را رنده کرده و به شکل خام میل کنند‌ تا از خواص آن‌ها به طور کامل بهره گیرند. می‌توان از این دو همراه با سبزی‌های دیگر نیز به صورت سالاد استفاده کرد.
شلغم خوب سه علامت دارد:
۱ ) شلغم باید پر باشد، بنابراین اگر وسط آن شل باشد و با فشار انگشت فرو برود پلاسیده و مانده است‌ و چنان چه پخته و مصرف شود در روده‌ها تولید نفخ می‌کند‌.
۲ ) پوست خارجی شلغم باید براق و شفاف باشد‌.
۳ ) شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدند درونش روشن و شفاف باشد‌.
بر اساس تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان هر صد گرم شلغم دارای ۳۵ کیلو کالری انرژی، ۱ گرم پروتئین ۷ گرم گلوسید،۰.۲ گرم چربی‌،۱.۱ گرم فیبر، ۴۵ میلی‌گرم گوگرد،۲۸۰میلی‌گرم پتاسیم،۶۰ میلی‌گرم کلسیم، ۳۶ میلی‌گرم ویتامین سی و ‌همچنین صد گرم برگ شلغم دارای۳۶ کیلوکالری انرژی،۳ گرم پروتئین، ۰.۴ گرم چربی، ۵ گرم گلوسید، ۱.۲ گرم فیبر،۵۵ میلی‌گرم گوگرد، ۳۷۵میلی‌گرم پتاسیم، ۲۶۰ میلی‌گرم کلسیم،۶۰ میلی‌گرم فسفر،۹ میلی‌گرم سدیم، ۲.۴ میلی‌گرم آهن و۴۰ میلی‌گرم ویتامینسی است‌.
میترا نظافت


همچنین مشاهده کنید