شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مروری بر نوکیا ۶۳۰۰ فنلاندی خوش تیپ


مروری بر نوکیا ۶۳۰۰ فنلاندی خوش تیپ
نوکیا نیز با عرضه مدل ۶۳۰۰، به جمع عرضه کنندگان گوشی های باریک پیوست و نکته جالب در مورد این گوشی این است که ۶۳۰۰ علاوه بر اینکه یک گوشی شیک، باریک، سبک و با قابلیت های خوب است، اما همچنان قیمت نسبتا پائینی خواهد داشت.
● طراحی
شاید دیدن عکس های این گوشی به اندازه دیدن خود آن جذاب نباشد، اما اگر از جمله افرادی هستید که علاقه ای به داشتن گوشی های شیک دارید، ۶۳۰۰ مطمئنا شما را جذب خواهد کرد.
ابعاد این گوشی ۷/۱۱×۶/۴۳×۴/۱۰۶ میلیمتر است که با این ابعاد هم گوشی بسیار باریکی است و هم کوچک، و با ۹۱ گرم وزن، هم سبک است و هم به خوبی در دست می نشیند و مانند اغلب گوشی های باریک و سبک برای sms زدن با مشکل مواجه نمی شوید.
نوکیا ۶۳۰۰ ترکیبی از رنگ مشکی و نقره ای است که قسمت نقره ای آن را مواد پلاستیکی براقی تشکیل می دهند.
قسمت فلزی این گوشی، استیل ضد خش است و برای این طرف و آن طرف انداختن آن لازم نیست زیاد نگران باشید. البته روی قسمت مشکی گوشی جای اثر انگشت باقی می ماند، ولی جای نگرانی نیست، چون قسمت زیادی از گوشی را اشغال نمی کند. روی قسمت مشکی، صفحه نمایش و کلید های عملیاتی بخش صفحه کلید قرار گرفته اند.
بیشترین قسمت گوشی را بخش فلزی آن پر کرده است و در کل به نظر گوشی محکمی به نظر می رسد و حتی در فشار زیاد هم صدای قرچ قروچ از آن شنیده نمی شود. کاور باتری نیز به خوبی در جای خود قرار گرفته است.
به دلیل باریکی ۶۳۰۰، کلیدهای کنترلی زیادی روی آن قرار داده نشده است. سمت چپ گوشی، کاملا خالی است و در سمت راست، کلیدهای کنترل صدا قرار گرفته اند.
در دو طرف گوشی در قسمت مشکی رنگ، چراغ های LED هشدار دهنده قرار دارند که شما را از دریافت تماس های ناموفق و پیام های دریافت شده با چشمک زدن به رنگ آبی مطلع می کنند. این حالت را می توانید در صورت تمایل از منو، غیر فعال کنید.
بالای گوشی، کلید روشن و خاموش کردن قرار گرفته که از طریق آن می توانید به راحتی پروفایل ها را عوض کنید.
در قسمت پائینی نیز به جای Pop-port که تقریبا در تمام مدل های نوکیا تعبیه شده، اتصال استاندارد miniUSB قرار گرفته است. با وجود این امکان، می توانید از هر کابل miniUSB از جمله کابل دوربین دیجیتالی برای برقراری اتصال بین گوشی و رایانه استفاده کنید.
روی این پورت را کاوری پر کرده است که به سختی از این پورت محافظت می کند، به صورتی که گاهی باز کردن آن به نظر کار خیلی ساده ای نیست.
در کنار پورت miniUSB، دو اسلات گرد دیگر هم قرار دارند، اسلات کوچک تر، مخصوص شارژر است و اسلات بعدی، جک صوتی ۵/۲ میلیمتری برای اتصال هدست است. میکروفن و جای بند نیز در همین قسمت قرار گرفته اند.
در قسمت پشتی گوشی، لنز دوربین و لوگو نوکیا قرار گرفته اند. دور لنز دوربین را فریم سفید رنگی پر کرده است که تا حدودی نیز وظیفه محافظت از آن را بر عهده دارد. پیشنهاد می کنیم قبل از گرفتن هر عکس نیز لنز آن را تمیز کنید. در کنار لنز دوربین نیز اسپیکرفون جاسازی شده است. کاور دوربین نیز در این قسمت قرار دارد و زیر آن باتری BL-۴C از نوع Li-lon قرار گفته است. این باتری ظرفیت ۸۶۰ mAh دارد و برای آن تا ۲۱۰ دقیقه زمان مکالمه و ۳۴۸ ساعت حالت Stand-by تخمین زده شده است.
سیم کارت نیز زیر باتری جای داده شده است.
زمانی که کاور را باز می کنید، سمت چپ، اسلات کارت حافظه گرفته و در این صورت برای در آوردن آن، نیازی به خاموش کردن گوشی نیست. ۶۳۰۰ از کارت های حافظه microSD استفاده می کند و همراه با گوشی، یک کارت ۱۲۸ مگابایتی دریافت می کنید.
● صفحه کلید
صفحه کلید نوکیا ۶۳۰۰ به دو قسمت تقسیم شده است: کلید های عملیاتی که به فاصله ۲ میلی متر بالاتر از صفحه کلید اعداد، در بخش مشکی رنگ قرار گرفته اند، و صفحه کلید اعداد که در بخش نقره ای رنگ واقع شده اند. این کلید ها پشت سر هم قرار گرفته اند و به اندازه کافی بزرگ هستند که برای تایپ یا شماره گیری دچار مشکل نشوید. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، این گوشی برای sms باز ها بسیار راحت خواهد بود. نور پس زمینه این کلیدها نیز آبی رنگ است.
کلیدهای عملیاتی گوشی را یک کلید چند جهته و ۴ کلید دیگر تشکیل می دهند. ۴ کلید کوچک تر با فاصله زیادی از یکدیگر قرار گرفته اند و کار با آن ها ساده است. اطراف کلید چند جهته را نیز فریم نقره ای رنگی فرا گرفته است که شاید کار با آن کمی در ابتدا راحت به نظر نرسد. در ضمن این کلید ها نور پس زمینه ندارند.
● صفحه نمایش
صفحه نمایش ۶۳۰۰ از جمله صفحه نمایش های با کیفیت است، از نوع TFT است و می تواند تا ۷/۱۶ میلیون رنگ نمایش دهد. وضوح این صفحه نمایش، QVGA با ۳۲۰×۲۴۰ پیکسل و ابعاد ۴۱×۳۱ میلی متری است. دانه های پیکسل ها با چشم انسان قابل دیدن نیست، رنگ ها زنده هستند و تصاویر با کیفیت عالی نمایش داده می شوند. مطالب روی این صفحه نمایش، حتی در نور مستقیم آفتاب نیز به خوبی دیده می شوند.
کاربر امکان تنظیم نور پس زمینه و کنتراست را در اختیار ندارد و در منو تنظیمات تنها می توانید مشخص کنید روی صفحه نمایش در حالت غیر فعال بودن چه چیزی نمایش داده شود.
● رابط کاربری
رابط کاربری ۶۳۰۰، ویرایش سوم سری S۴۰ است و منو و امکانات کنترل آن مانند باقی گوشی های نوکیا با این رابط کاربری است. شما در این گوشی امکانات کنترل بسیار زیادی برای تطبیق گوشی با خواسته هایتان در اختیار دارید، ولی اگر از جمله افرادی هستید که حوصله سر و کله زدن با منو گوشی خود را ندارید و یک منو ساده می خواهید، شاید کمی با این گوشی به دردسر بیافتید.
● دوربین
نوکیا ۶۳۰۰ یک دوربین ۲ مگاپیکسلی دارد که عدد رایجی در بین گوشی های این طیف قیمت است. این دوربین می تواند با بیشترین وضوح تصویر ۱۶۰۰×۱۲۰۰ پیکسل عکس بگیرد. اما با این حال نمی توان آن را جزو بهترین ۲ مگاپیکسلی ها طبقه بندی کرد، حالت فوکوس اتوماتیک، فلاش یا روکش محافظ دوربین هم ندارد. شیشه ای که روی لنز قرار دارد، کمی تو رفته است که باعث می شود احتمال خش افتادن آن را پائین بیاورد. اما با این حال اثر انگشت روی آن می ماند و باید قبل از عکاسی آن را پاک کنید.
هنگام عکاسی باید گوشی را به صورت عمودی در دست بگیرید و تمام عکس ها هم به صورت عمودی گرفته خواهند شد که در این صورت آزادی عمل را تا حدودی از شما می گیرد. کلید مخصوص گرفتن عکس هم در گوشه دوربین تعبیه نشده و می توانید با زدن کلید وسط کلید چند جهته عکس بگیرید. از تمام صفحه نمایش به جای ویزور استفاده خواهید کرد و در نتیجه تمام تصویری که روی صفحه می بینید ثبت خواهد شد. کیفیت عکس این دوربین در حد متوسط طبقه بندی می شود، در هوای خوب، می توانید عکس های بهتری بگیرید. وقتی از یک سطح نسبتا ساده بدون جزئیات عکس می گیرید، میزان نویز عکس ها بیشتر می شود. به دلیل نبود قابلیت فوکوس اتوماتیک، بهتر است از صفحات متنی عکس نگیرید، چون معمولا کمی تار و گاه ناخوانا می شوند.
تنظیمات دوربین، استاندارد هستند. برای عکاسی بزرگنمائی ۸ برابر هم در اختیار دارید که در این صورت وضوح عکس هایتان به ۲۴۰×۳۲۰ پیکسل کاهش پیدا می کند. در منو دوربین می توانید سفیدی عکس و کیفیت کلی تصاویر را تنظیم کرده و قابلیت عکاسی از خود، عکاسی پشت سر هم و عکاسی در شب را فعال کنید. پنج افکت رنگی هم در اختیار دارید. می توانید عکس هایتان را نیز در حافظه گوشی و یا روی کارت حافظه ذخیره کنید.
روی گوشی می توانید عکس ها را به صورت تمام صفحه ببینید، آن ها را ببرید و یا طرح ها، قاب یا متن به عکس های تان اضافه کنید. می توانید عکس ها را از طریق بلوتوث رد و بدل و یا مستقیما از طریق قابلیت PictBridge آن ها را چاپ کنید.
کیفیت فیلمبرداری این گوشی نیز چندان خوب نیست و فیلم هایی با وضوح ۱۴۴×۱۷۶ پیکسل می گیرد. فیلم ها با فرمت ۳GP ذخیره می شوند و می توانید تا جایی که حافظه گوشی جا دارد فیلم بگیرید. هنگام فیلمبرداری نیز می توانید از بزرگنمایی استفاده کنید.
با و جود تمام این حرف ها توجه داشته باشید که ۶۳۰۰ جزو گوشی های دوربین دار ( گوشی هایی که شاخص ترین قابلیت آنها دوربین شان است ) طبقه بندی نمی شود.
● پخش کننده موسیقی
پخش کننده موسیقی این گوشی بسیار شبیه مدل موجود در نوکیا ۵۳۰۰ است، یعنی گوشی های سری XpressMusic نوکیا. این پخش کننده می تواند فرمت های Mp۳، MID، AAC، AAC+ و WMA را اجرا کند. از این گذشته از پروفایل A۲DP هم پشتیبانی می کند که از این طریق می توان برای گوش دادن موسیقی از هدفون های بلوتوث بی سیم هم استفاده کرد.
همراه با۶۳۰۰ ، هدست Nokia HS-۴۷ نیز دریافت می کنید که کیفیت بسیار خوبی دارد. این هدست، ورودی ۵/۲ میلیمتری دارد که در نتیجه نمی توانید از هدست های متداول به جای آن استفاده کنید. اگر بخواهید موسیقی را از طریق بلندگو های گوشی استفاده کنید، همان بلندگوهای پشت گوشی هستند که کیفیت خوبی هم دارند.
حتی اگر از گوش دادن به موسیقی هم خسته شدید می توانید به رادیو FM پناه ببرید.
پخش کننده ویدئویی این گوشی می تواند فرمت های ۳GP و MP۴ را اجرا کند. فیلم ها را می توانید به صورت تمام صفحه ببینید و آن ها را جلو یا عقب ببرید.
● امکانات اتصال و مرورگر ها
نوکیا ۶۳۰۰ از شبکه های ۳G پشتیبانی نمی کند و تنها از شبکه های EDGE و GPRS (هر دو کلاس ۱۰) و شبکه های قدیمی HSCSD پشتیبانی می کند که البته برای ما در ایران پشتیبانی از شبکه های GPRS برای استفاده از سیم کارت های ایرانسل کافی است.
۶۳۰۰ پورت Infrared ندارد اما در عوض بلوتوث و پورت miniUSB دارد. زمانی که گوشی را به یکی از این دو طریق به کامپیوتر وصل کنید، سه حالت اتصال در اختیارتان قرار می دهد: حالت یکسان سازی (Synchronization mode)، حالت چاپ از طریق PictBridge و USB Mass Storage برای نقل و انتقال دیتا. در این حالت کارت حافظه به عنوان یک دیسک جدید شناخته می شود. ۶۳۰۰ با اتصال کابل USB، شارژ نمی شود.
این گوشی مرورگر WAP همراه با WAP ۲.۰ دارد که می تواند صفحات HTML را هم نمایش دهد. می توانید سایز فونت ها را نیز تغییر دهید. اگر روی کوچکترین سایز تنظیم شده باشد، می تواند تا ۱۱ خط متن را روی صفحه نمایش دهد. حتی می توانید برای دیدن صفحات از مرورگر Opera Mini هم استفاده کنید. این مرورگر روی کارت حاقظه قرار داده شده است. روی CD که همراه با گوشی دریافت می کنید، برنامه کوتاهی از معرفی نوکیا ۶۳۰۰، برنامه های PC Suite، Adobe Photoshop Album برای ویرایش عکس ها، و Nokia Wireless Presenter برای ساختن برنامه های معرفی و نمایشی از طریق بلوتوث قرار داده شده است.
● پیام ها
۶۳۰۰ امکان ارسال پیام های SMS، MMS و ایمیل را دارد. منو پیام های این گوشی مشابه دیگر گوشی ها با رابط کاربری مشابه است. سه اندازه قلم در اختیار دارید که در کوچک ترین سایز، ۱۰ خط و در بزرگ ترین سایز، ۶ خط در یک صفحه نمایش داده می شود. هر پیام هم می تواند حداکثر شامل یک هزار کاراکتر باشد.
۶۳۰۰ دو ویرایشگر MMS دارد، یکی از آن ها همان ویرایشگر استاندارد استفاده شده در گوشی های این سری است، و دیگری می تواند پیام های “Multimedia Messages Plus” را بسازد که در این حالت می توان هر فایلی، حتی فایل های غیر همخوان را نیز به پیام، الصاق کرد.
می توانید عکس هایی با سایز بزرگ، شماره ای از دفترچه تلفن و یا برنامه ای از تقویم را همراه MMS بفرستید. اندازه MMS در هر دو ویرایشگر محدود به ۳۰۰ کیلوبایت است.
● دیگر قابلیت ها
نوکیا ۶۳۰۰ روی شبکه های GSM ۹۰۰/۱۸۰۰/۱۹۰۰ MHz کار می کند و از نظر آنتن دهی خوب عمل می کند.
دفترچه تلفن این گوشی امکان ذخیره سازی تا یک هزار نام را دارد و برای هر نام می توانید مشخصات زیادی وارد کنید. برای هر نام نیز می توانید زنگ، عکس و یا فیلم جداگانه ای اختصاص دهید تا هنگام زنگ زدن نمایش داده شود.
هنگام مکالمه کیفیت صدا خوب است و می توانید همزمان از بلندگو و ضبط صدا استفاده کنید.
● حرف آخر
نوکیا ۶۳۰۰ گوشی خوبی است. این گوشی علاوه بر ظاهر شیکی که دارد، قابلیت های خوبی را هم ارائه می دهد. علاوه بر این با ظاهر باریکی که دارد، مورد علاقه بسیاری از طرفداران این گوشی ها قرار خواهد گرفت. از این گذشته قیمت مناسب این گوشی هم از نکات قابل توجه در مورد آن به حساب می آید و باعث خواهد شد نوکیا ۶۳۰۰ به عنوان یک گوشی پرفروش در بازار در آید.
نویسنده: مانا مهرآیین
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید