چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

قهرمانی در رده باشگاهی و اروپا امکان پذیر است؟


قهرمانی در رده باشگاهی و اروپا امکان پذیر است؟
در اروپا تیم های بزرگ زیادی وجود دارند. بسیاری از این تیم ها اکثراً درکشور خود موفق به فتح جام هستند و برخی دیگر به رقابت های اروپایی می اندیشند. در این میان تیم هایی نیز هستند که علاوه بر قهرمانی در کشور خود توانسته اند در رقابت های اروپایی موفق عمل کنند.
روزنامه گاردین درمطلبی به بررسی و معرفی این تیم ها پرداخته که در ادامه می خوانید: راجر اسپرای، دستیار مورینیو و آرسن ونگر بارسلونا فصل گذشته توانست علاوه بر قهرمانی در لالیگا در سطح اروپا نیز به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. پیش از آن نیز پورتو هنگامی که «خوزه مورینیو» هدایت آن را به عهده داشت، توانست پس از قهرمانی در پرتغال در رقابت های اروپایی نیز عملکرد مثبتی ارائه دهد. از پورتو نیز منچستر یونایتد در سال ۱۹۹۵ توانست به این موفقیت دست پیدا کند. به نظر من این کاری دور از دسترس و خارج از توان باشگاه ها و مربیان و بازیکنان نیست.
البته این نکته را باید مدنظر قرار داد که باشگاه های انگلیسی برای رسیدن به موفقیت کار سختی پیش رو دارند. فشردگی رقابت ها در انگلستان و احتمال همزمانی آن با رقابت های اروپایی باعث خواهد شد تیم ها نتوانند با آمادگی پا به رقابت ها بگذارند. اینکه بتوانید موتور محرک تیم خود را در ۲ رقابت کاملاً متفاوت داشته باشید، کار بسیار سختی است. این کار ریسکی بسیار بالا به همراه دارد اما به دلیل افتخاری که این کار دارد اکثراً ترجیح می دهند شانس خود را در این رقابت ها بیازمایند. پخش تلویزیونی و حضور هواداران و مسائل مالی باشگاه ها سبب می شود بسیاری رو به این شانس بیاورند. بسیاری از باشگاه های بزرگ نظیر میلان و بارسلونا به راحتی می توانند با برنامه ریزی صحیح و کار حرفه ای که انجام می دهند در هر ۲ رقابت به قهرمانی دست یابند.
از سوی دیگر اکثر تیم هایی که در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارند بازیکنان زیادی در اختیار دارند و این باعث می شود در یک دیدار از آنها استفاده کنند و در دیداری دیگر از تنی چند از بازیکنان دیگر. داشتن چنین تعداد بازیکن سبب خواهد شد به تیم و به بازیکنان فشار زیادی وارد نیاید. در این میان نقش سرمربی نیز بسیار برجسته است. مربیانی نظیر آرسن ونگر، آلکس فرگوسن و مورینیو که به سبب حضور چندین ساله در لیگ قهرمانان اروپا تجربیات زیادی کسب کرده اند، می توانند با اندیشه ها و تفکرات خود تیم را در سطح اروپا و در کشور خود به مقام قهرمانی برسانند.
همچنین در ۹۵ درصد موارد بیشتر این باشگاه های مطرح بازیکنان ملی پوش را در اختیار دارند که اکثراً در رده ملی بازیکنان مطرحی هستند. بهترین کار برای باشگاه ها این است که همچون لیورپول و منچستر یونایتد در هر پستی ۲ بازیکن ملی پوش در اختیار داشته باشند. «سرآلکس فرگوسن» و «رافائل بنیتز» در فصل نقل و انتقالات تابستانی روی این مسأله حساب ویژه ای باز کردند. آنها به سبب حضور چندین و چندساله در لیگ قهرمانان اروپا و سایر رقابت های معتبر اروپا می دانند که رفتن یک بازیکن چه تأثیری روی عملکرد کل تیم دارد. اما بیش از همه چیز یک نکته در این میان مهم است و آن اینکه یک باشگاه تغییر مدیریتی عمده ای نداشته باشد تا شالوده تیم حفظ شود و هماهنگی و انسجام تیم از هم نپاشد. تغییر مدیران باشگاه سبب خواهد شد کلیه کادر باشگاه نیز دچار تغییر و تحول شوند.
● پل پارکر، مدافع سابق منچستریونایتد
فکر نمی کنم تیمی بتواند در یک زمان، هم در کشور خود و هم در رقابت های دیگر بخصوص رقابت های اروپایی عملکرد مثبتی از خود بر جای بگذارد. هیچ رقابتی حتی لیگ برتر فوتبال انگلستان قابل مقایسه با لیگ قهرمانان اروپا نیست. اکثر مربیانی که در هر ۲ رقابت حضور دارند در ابتدا می گویند می خواهند چه در کشور خود و چه در رقابت های اروپایی قهرمان شوند اما پس از چند هفته که سپری می شود آنها تنها به دنبال یک جام هستند.
به عنوان مثال رافائل بنیتز تا چندی پیش به دنبال آن بود که علاوه بر قهرمانی در لیگ برتر در لیگ قهرمانان نیز قهرمان شود اما با گذشت چند هفته خواهید دید که یا به فکر لیگ برتر هستند و یا لیگ قهرمانان اروپا. حضور همزمان در ۲ رقابت باعث خواهد شد عملکرد تیم کاهش یابد و نتواند به یک رقابت صرف متمرکز شود. در چنین تیم هایی کارهای بدنسازی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا سبب می شود بدن بازیکنان افت نکند و بتوانند با هماهنگی و انسجام و آمادگی بدنی موفقیتی کسب کنند. نکته دیگر اینکه اکثر تیم های حاضر در لیگ قهرمانان و سایر رقابت های اروپایی مجبور هستند از کشوری به کشور دیگر بروند.
نشستن در هواپیما و پیمودن مسافتی حتی کوتاه به دلیل آنکه بالاتر از سطح زمین است روی عملکرد بدن تأثیر می گذارد. بسیاری از تیم ها که در چنین رقابت هایی حضور ندارند، می توانند در هفته های وسط لیگ به راحتی تیم های بزرگ را شکست دهند. تیم هایی نظیر آستون ویلا، پورتس موث و بلکبرن چون تنها در لیگ برتر حضور دارند، می توانند راحت تر کار کنند.
از طرفی هنگامی که شما در لیگ قهرمانان اروپا و چه در لیگ برتر عنوان قهرمانی را کسب می کنید، انتظارات در فصل آینده از شما بیشتر می شود و این فشار انتظار باعث می شود نتوانید فوتبال هر روزه خود را بازی کنید. به نظر من هر چقدر بازیکن خوب و بزرگ و مطرح هم در اختیار داشته باشید، نمی توانید در هر ۲ رقابت خوب ظاهر شوید زیرا به هر حال سطح بازی ها متفاوت است و این عدم انطباق و هماهنگی باعث کسب نتیجه نامطلوب خواهد شد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید