شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


جین شایسته Becoming Jane


جین شایسته   Becoming Jane
▪ کارگردان: جولیان جرولد.
▪ فیلمنامه: کوین هود، ساا ویلیامز.
▪ موسیقی: آدرین جانستون.
▪ مدیر فیلمبرداری: ایگیل برایلد.
▪ تدوین: اما ئی. هیکاکس.
▪ طراح صحنه: ایو استوارت.
▪ بازیگران: آن هاتاوی[جین آستین]، جیمز مک آوی[تام لفروی]، جولی والترز[خانم آستین]، جیمز کرامول[پدر آستین]، مگی اسمیت[بانو گرشام]، جو اندرسون[هنری آستین]، لوسی کوهو[الیز دفویی]، لارنس فاکس[آقای وایزلی]، ایان ریچاردسون[قاضی لانگلوا]، آن مکسول مارتین[کاساندرا آستین].
▪ ١٢٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ انگلستان. برنده جایزه بهترین صدا برداری از جشنواره هارتلند.
▪ ژانر: درام، زندگی نامه، عاشقانه.
در انگلستان قرن هیجدهم، زنان تنها یک راه برای زندگی دارند: یافتن شوهری پولدار...اما جین آستین، فرزند ٢٠ ساله خانواده ای فقیر که استعداد نویسندگی را در خود کشف کرده، قصد ندارد تا به راحتی تن به این کار بدهد. هدف وی نویسندگی است، اما شرایط اجتماعی دوران راه را بر وی بسته و استعدادهای وی ارزش چندانی ندارد.
او به رغم فشار خانواده پیشنهاد ازدواج وایزلی ثروتمند را رد کرده و همزمان با دانشجوی حقوق جوانی به نام تام لفروی که از اعتماد به نفس فراوانی برخوردار است، آشنا می شود. به زودی عشقی میان این دو جوان پدید می آید و قدرت حاصله از این عشق جسارت لازم را برای ایستادن در برابر فشارهای جامعه و شروع یک زندگی تازه به آن دو می دهد...
● چرا باید دید؟
زندگی جین آستین، نویسنده انگلیسی تبار غرور و تعصب که هرگز ازدواج نکرد و همواره به عنوان زنی سرد از سوی دیگران ارزیابی شد، دستمایه فیلمی عاشقانه از جولین جرولد شده است. جین شایسته یا برازنده سومین فیلم بلند او[پس از نوعی از زندگی و Kinky Boots] است. هر چند دومین فیلم او در جشنواره فلوریدا توانست جایزه تماشاگران را به دست آورد، اما امروزه کمتر کسی این دو فیلم را به یاد می آورد و شاید دلیل اصلی آن حضور ممتد جرولد در عرصه ساخت سریال های تلویزیونی- از ابتدای دهه ١٩٨٠ تاکنون-باشد.
جین شایسته محصولی ١٦ و نیم میلیون دلاری از سینمای انگلستان است که کیت وینسلت، ناتالی پورتمن و کایرا نایتلی برای بازی در نقش اصلی آن کاندید بودند، ولی سرانجام قرعه به نام خانم هاتاوی افتاد که برای بازی در این نقش مجبور به یادگیری نواختن پیانو نیز شد.
اگر داستان غرور و تعصب را خوانده باشید، به خوبی درک خواهید کرد که داستان جین آستین چگونه تا امروز الهام بخش ملودرام سازان بسیاری در چهار گوشه دنیا بوده است. و حال پس از گذشت سال ها بخت آن را یافته تا برای ترسیم سیمای خالق آن نیز مورد استناد قرار بگیرد.
شاید اگر جین آستین قهرمان این فیلم نبود، با آن به عنوان داستانی از یک مثلث عشقی روبرو می شدیم و یا دست بالا آن را فیلمی درباره مبارزه زنان انگلیسی برای کسب حق رای و برابری با مردان ارزیابی می کردیم. که برخوردی دور از عقل نیز نبود، ولی برخورد مبتکرانه نویسنده و کارگردان فیلم حسی اصیلی به فیلم بخشیده که شما را وادار خواهد کرد بپذیرید: اگر جین آستین زنده بود و فیلمساز، یقیناً قصه عاشقانه زندگی خود را چنین روایت می کرد.
جین شایسته در اکران آمریکا تقریباً معادل هزینه تولید خود را به دست آورده، و بدون شک بیش از این مبلغ را در انگلستان به چنگ خواهد آورد. چون بریتانیایی ها وفادار حتی اگر به خاطر دیدن آخرین هنرنمایی بازیگر فقیدشان ایان ریچاردسون و وداع با او هم شده باشد، به دیدار جین شایسته خواهند رفت. ایان ریچاردسون در ٩ فوریه ٢٠٠٧ از میان ما رفت. بازیگری که تماشاگر ایرانی او را برای بازی در نقش فرانسیس اورکهارت، سیاستمدار مزور سریال خانه ورق[در ایران خانه پوشالی، با صدای ناصر تهماسب و مدیریت دوبلاژ امیر هوشنگ زند] همواره به یاد خواهد داشت.
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید