جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

صعود لیون، شکست نانسی، سقوط مارسی


صعود لیون، شکست نانسی، سقوط مارسی
در روز هشتم از فصل تازه فوتبال باشگاهی فرانسه، ۳ رویداد مهم اتفاق افتاد. از یک سو لیون و در ادامه عملکرد خوب خود در هفته های اخیر با درهم کوبیدن متز به چهارمین پیروزی پی در پی خود رسید و تا رده دوم جدول صعود کرد. از طرف دیگر نانسی که با یک بازی کمتر قبل از روز هشتم، بدون شکست در صدر قرار داشت، در رویارویی با لانس از پای در آمد اما همچنان در آن بالا جا خوش کرده است اما مارسی که قرار بود به عنوان حریفی سرسخت به پای لیون بپیچد، شکست دیگری را این بار در ولودروم مقابل حریف متوسطی چون تولوز پذیرا شد.
پس از ۲ هفته تعطیلی، مسابقات فوتبال باشگاهی فرانسه از سر گرفته شد که از نتایج ۸ دیدار برگزار شده در شنبه گذشته باید به پیروزی خردکننده لیون در یک دیدار کاملاً برتر مقابل متز، تیم فانوس به دست از یک سو و قبول دومین شکست پی درپی توسط مارسی این باردرولودروم، در دیدار با تولوز از طرف دیگر اشاره کرد. به غیر از عملکرد این ۲ تیم صاحبنام که باید در آغاز مسابقات مرحله گروهی لیگ قهرمانی اروپا، همین هفته مقابل بارسا و بشیکتاش بازی کنند حادثه مهم دیگری که در هشتمین روز از فصل تازه لوشامپیونه رقم خورد به عملکرد نانسی که صدرنشین شگفت آور لقب گرفته است، برمی گردد. نانسی که با یک بازی کمتر به عنوان صدرنشین به دیدار لانس رفته بود، با گلی که از روی نقطه پنالتی دریافت کرد لقب شکست ناپذیری خود را از دست داد اما هنوز با یک بازی کمتر و ۱۶ امتیاز، در بالاترین نقطه جدول رده بندی جا خوش کرده است.
جدا از این ۳ حادثه یعنی چهارمین پیروزی پی درپی لیون، ادامه سقوط مارسی و سرانجام رقم خوردن نخستین شکست فصل نانسی، روز هشتم از فصل تازه لوشامپیونه با پیروزی تیم های لومان، اوسر و سنت اتی ین نیز همراه بود. در این رهگذر اگر از انتهای این فهرست آغاز کنیم به عملکرد خوب سبزپوشان فوتبال فرانسه مقابل کان می رسیم گفتنی است سنت اتی ین مانند فصل گذشته یکی در میان می بازد و می برد اما برخلاف سال پیش دست کم تا این جای کار در ورزشگاه جفری گیشار و طرفداران پرشمار و پرشور خود، به نتایج بهتری دست می یابد، سبزپوشان با گذشت ۸ روز با ۱۱ امتیاز درست در میانه جدول قرار دارند.
از طرف دیگر لومان که پس از چند هفته عالی آغازین، ۳ شکست را تحمل کرده بود این بار توانست یکی دیگر از شگفتی سازهای آغاز فصل یعنی والنسین را با شکست بدرقه نماید. در مورد اوسر هم باید گفت سرانجام شاگردان ژان فرناندز با واژه شکست قهر کردند و به تبع آن نیس را در ورزشگاه خود با ۲ گل از میان برداشتند تا شروعی باشد برای جبران مافات هفته های بسیار بد آغاز فصل. نکته دیگر در مورد پیروزی لانس مقابل صدرنشین اینکه ژان پیرپاپن جانشین «گای رو» توانست در ورزشگاه بولارد نخستین پیروزی خانگی را در لوشامپیونه مقابل طرفداران بی تاب این تیم تجربه کند.
به هرحال اوسر و لانس (دومی با ۲ بازی کمتر) دست کم به طور موقت از منطقه سقوط و فانوس به دست گرفتن جدا شده اند. در روز هشتم ۲ بازی نیز به تساوی کشیده شد. از یک سو سوشو در ادامه عملکرد ضعیف خود در فصل تازه، مقابل استراسبورگ میهمان، تن به تساوی بدون گل داد. ضمن اینکه لیل که پذیرای بوردو بود نیز مقابل میهمان خود با تساوی یک بر یک متوقف شد؛ نتیجه ای که برای هر ۲ تیم چندان هم ناخوشایند به نظرنمی رسد.
در واقع شاگردان بلان که قبل از تعطیلات ۲ هفته در رده سوم جدول نشسته بودند با این تساوی توانستند جایگاه خود را روی سکوی سوم همچنان حفظ کنند. از سوی دیگر لیل با آنکه در خانه ۲ امتیاز از دست داد، اما شاگردان کلود پوئل بیش از پیش از نظر روحی و تاکتیکی، هماهنگ نشان دادند، ضمن اینکه کلایورت، ستاره سال های نه چندان دور تیم ملی هلند و باشگاه هایی چون آیندهوون، آژاکس و بارسا، در نیمه دوم در حالی که ۲ تیم با تساوی به کار خود ادامه می دادند وارد بازی شد تا نخستین حضور خود را در فوتبال باشگاهی فرانسه تجربه کند.
● لیون در آستانه برگزاری لیگ قهرمانان اروپا، از زمین برخاست
از ۳ نماینده فرانسه در لیگ قهرمانان اروپا، تولوز در دیدار با لیورپول در مرحله مقدماتی، با قبول ۲ شکست رفت و برگشت با نتایج های مشابه یک بر صفر، خیلی زود با رؤیاهای اروپایی خود و طرفدارانش خداحافظی کرد. از سوی دیگر لیون و مارسی قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته لوشامپیونه که به طور مستقیم جواز حضور در این مسابقات را دریافت کرده اند، با توجه به عملکردشان در ۸ بازی آغاز فصل و به ویژه نتایجی که در یکی، ۲ بازی اخیر به دست آورده اند، شرایط کاملاً متفاوتی برای آغاز مرحله گروهی از خود بروز داده اند. در این رهگذر لیون که هفته چهارم بدترین نتایج ۶ فصل گذشته را بر جای نهاده بود و نشانه هایی از بروز بحران مدیریتی، روحی و تاکتیکی در این تیم به روشنی دیده می شد، اینک به جایی رسیده که با امیدواری زیاد گام به لیگ اروپا می گذارد.
لیون در روز هشتم به دیدار تیم ته جدولی متز رفته بود. با وجود ضعف نمایان میزبان فانوس به دست و همچنین رشد کیفی قابل توجه قهرمان فرانسه، کسب نتیجه ۵ بر یک در یک بازی کاملاً برتر چندان قابل تصور نبود. با هت تریک بنزما در نیمه نخست و ۲ گلی که حاتم بن عرفا و جونینیو پس از تک گل آغازین نیمه دوم میزبان به ثمر رساندند لیون تیمی نشان داد که با وجود غیبت چند مهره اصلی خود (کوپه، کریس و...) با شتابی فزاینده در حال رسیدن به شرایط آرمانی است.
اگر در فصل های پیش، لیون پایه های تاکتیکی و هجومی خود را بر توان و هنر مادرزادی جونینیو و ضربه های شروع دوباره بی نظیر او بنیان نهاده بود در فصل تازه با جوانان مستعد و جویای نامی چون بنزما و حاتم بن عرفا که اولی در دیدار با متز هت تریک کرد ودومی ۲ پاس گل داد و یک گل به ثمر رساند. خود را از اتکا به یک بازیکن رها کرده و در پی معرفی ستاره های آینده نزدیک فوتبال ملی فرانسه نیز برآمده است. لیون که لیگ قهرمانان اروپا را با رویارویی بابارسا آغاز می کند، برخلاف عادت سال های پیش که به آسانی از مرحله گروهی صعود می کرد،این بار برای رسیدن به یک شانزدهم نهایی به غیر از نماینده اسپانیا، با اشتوتگارت و گلاسکورنجرز هم باید مقابله کند.
روی کاغذ، بارسا با لشگری از ستاره های فوتبال دنیا (از آنری و رونالدینیو گرفته تا مسی، اتوئو، میلتو و آبیدال) از قهرمان فرانسه قوی تر نشان می دهد، ضمن اینکه مدافع چپ بارسا ملی پوش فرانسوی که با حرف و حدیث و کلی گردگیری و خط و نشان کشیدن از لیون رفت، برای رویارویی با تیم سابق خود نقشه های زیادی در سر می پروراند اما با همه این حرف ها و اینکه لیون با توجه به رفتن مالودا و آبیدال و به تبع آن پایین آمدن کیفیت جناح چپ خود و نرسیدن به هماهنگی کامل با تفکرات مربی تازه آلن پرین، مقابل بارسا، حریف راحتی نخواهد بود و اگر به راحتی فصل های پیش صعود نکند اما در مجموع همراه با بارسا می تواند به مرحله حذفی برسد.به هر حال لیون، با چهارمین پیروزی پی درپی در لوشامپیونه تا رده دوم جدول بالا آمده است که بدون تردید تا چند هفته آینده می تواند به صدر جدول صعود کند.
● حال و روز بیمارگونه مارسی
درست برعکس لیون دیگر نماینده فرانسه که با توجه به خریدهای کمی و کیفی فراوان و خوب در بازار تابستانی نقل و انتقالات نه تنها در لوشامپیونه، به عنوان حریفی در قدوقواره های لیون و رقیبی سرسخت برای قهرمانی به حساب می آمد بلکه در لیگ قهرمانان اروپا نیز سودای کامیابی و پابه پای بزرگان اروپا، حرکت کردن را در سر داشت اما تا این جا که ۸ روز از آغاز فوتبال باشگاهی فرانسه می گذرد، مارسی بیش از پیش با عملکرد ضعیف خود طرفدارانش و فوتبال فرانسه را از نماینده خود در اروپا ناامید کرده است.
پس از شکست ۲ بر صفر مقابل نیس که باعث شد بحران در مارسی خود را نشان دهد، تساوی امیدوارکننده با رقیب دیرپا یعنی پاری سن ژرمن در پاریس تا حدودی آب رفته را به جوی بازگرداند اما با آنچه مقابل تولوز در ورزشگاه سرشار از طرفدار ولودروم از مارسی دیدیم جدا از شکست خفت بار ۲ بر یک آن هم از حریفی که با حذف زودهنگام از لیگ اروپا و عملکرد بد، روزگار چندان خوشی را در میانه رو به پایین جدول سپری می کند، از نظر روحی و تاکتیکی شاگردان «آلبرامون» بسیار ضعیف، ناامیدکننده و فاقد شوروحرارت قهرمانی ظاهر شدند.
به نظر می رسید که مارسی در نیمه دوم برای جبران مافات با روحیه ای قوی و سرشار از شخصیت پیروزمندانه به میدان بیاید اما در عمل، با تیمی روبرو شدیم که باری به هر جهت بازی می کرد و انگار نه انگار که باید به عنوان نماینده فرانسه چند روز بعد با بشیکتاش دیدار داشته باشد. بازیکنان مارسی و گروه فنی، زیر باران شدیدی از اعتراض و هو و سوت زدن تماشاگران از زمین خارج شدند.نصری یکی از ملی پوش ها و امیدهای مارسی برای ارائه بازی خوب گفت: «تماشاگران حق دارند چراکه آن چه از ما توقع دارند و ما باید به درستی انجام بدهیم را در زمین نمی بیند.» گفتنی است پس از شکست مقابل نیس، دیوف مدیراجرایی همه کاره مارسی، آشکارا هشدار داده بود «بیش از این ضعف و شکست قابل تحمل نیست. در صورت ادامه باید به طور جدی در فکر تغییرات بود.»
اما اینک به نظر می رسد با وجود ادامه عملکرد بد در آستانه دیدار با بشیکتاش دست یازیدن به هر نوع تغییر و تحولی غیر منطقی باشد، اما آن چه که انکار ناپذیر می نماید این است که سرنوشت کادرفنی، ماندن یا رفتن آلبر امون به نتیجه بازی با بشیکتاش بستگی داردکه آگاهی از آن به زمان طولانی نیاز ندارد.ازسوی دیگرجمع و جور کردن مارسی از نظر روحی و اجرای تفکرات تاکتیکی درست در زمین در فرصت اندک، کار ساده ای نباشد، مگر اینکه انگیزه و شخصیت پیروزمندانه در روح و روان بازیکنان، چنگ بیندازد تا همراه با خلاقیت های فردی که باید در خدمت کار گروهی باشد، بندرنشینان جنوب فرانسه، از پس تیم نه چندان مطرح ترک برآیند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید