جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


خودروهای چینی در راه تصرف بازار اروپا


خودروهای چینی در راه تصرف بازار اروپا
در نمایشگاه بین‌المللی خودرو که در فرانکفورت برپا است، صنعت نوپای خودروسازی چین می‌کوشد اعتماد بیشتری را نسبت به ساخته‌های خود جلب کند. «لندویند» خودروی صحرایی چین، از سه سال پیش به بازار اروپا راه یافته است.
خود‌روهای چینی، به‌رغم کاستی‌های خود، در شصت و دومین نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت حاضرند. «لند‌ویند» نخستین جیب چینی، از حدود سه سال پیش، به بهای ۱۵‌هزار یورو در هلند و بلژیک به فروش می‌رسد. اما آلمان، به خاطر پایین بودن ضریب ایمنی لندویند، هنوز بازار خود را به روی آن نگشوده است.
● عدم تطابق با استانداردهای اروپایی
تنها خودروی ساخت چین، که فعلا در بازار آلمان عرضه می‌شود، سواری «بریلیانس بی‌اس‌۶» است. این خودرو، از حداقل استاندارد لازم برای شماره‌گذاری در آلمان برخوردار است، اما همچنان با استانداردهای ایمنی اروپا منطبق نیست. انجمن اتومبیل ADAC آلمان، پس از تصادفات آزمایشی، کمبودهای ایمنی شدیدی را در این اتومبیل کشف کرد. «رالف آمبوس»، مسوول آزمایش‌های ایمنی این انجمن می‌گوید: مهم‌ترین نتیجه این که سه انرژی حاصل از تصادف، معمولا از طریق سه بخش سقف، در و ستون‌ها منتقل می‌شود. در تصادف آزمایشی بریلیانس، این قاعده عمل نمی‌کرد. اتاق خودرو بخش بسیار مهم آن است و باید به ویژه محکم باشد. این اتومبیل، در صورت تصادف، نمی‌تواند امنیت سرنشینان خود را تضمین کند.
با این همه، نتیجه بد آزمایش تصادف در آلمان، نتوانسته است سازندگان چینی را گمراه کند. آنها قصد دارند به هر قیمتی که شده بازار خودروی‌ اروپا را قبضه کنند. «یانگ‌بو»، رییس بخش فروش بریلیانس ضمن تاکید روی این موضوع اظهار می‌دارد: امنیت، کیفیت و خدمات بعد از فروش، برای ما بسیار اهمیت دارند. خودروهای ما، در آسیا، آفریقا و آمریکای‌جنوبی در حرکتند. ما، از بازار آلمان و اروپا انتظار زیادی داریم.
● «داد‌و‌ستدی عادلانه»
سازنده بریلیانس قصد دارد تا سال ۲۰۱۱ حدود ۱۶۰‌هزار خودرو در ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا بفروشد. «کوی یومین»، رییس این شرکت، انتقادات مربوط به ایمنی بریلیانس را، به حساب تکبر مهندسین آلمانی می‌گذارد و می‌گوید: مشکلات آلمان کمتر با خودروهای ما ارتباط دارند. این مشکلات بیشتر ناشی از ترسی است که آلمانی‌ها از چین دارند. آنها می‌ترسند که سیل خودرو‌های چینی مثل پارچه و وسایل خانگی به سوی آلمان جاری شود.
من روشن کرده‌ام که بریلیانس خودروهای کلاس متوسط می‌سازد نه کلاس بالا. ما، در بازار اروپا با خودروهای کره‌ای و ژاپنی رقابت داریم. علاوه براین، خواستار یک تجارت متوازن با آلمان هستیم. آلمان سالانه ۶۰۰‌هزار خودروی کلاس بالا به چین صادر می‌کند، در حالی که بریلیانس می‌خواهد در آغاز فقط سالی ۱۵‌هزار خودرو در تمام اروپا بفروشد. این عادلانه است؟
● ۴ مدل ظرف ۲۰ ماه
رییس بریلیانس در عین‌حال تضمین می‌کند که تیم او همه تلاش خود را به کار می‌بندد تا کیفیت ایمنی ساخته‌های خود را بهبود بخشد. آخرین نظرسنجی یک بنیاد پژوهشی نشان می‌دهد که یک‌چهارم رانندگان آلمانی، راندن خودروی چینی را برای خود قابل تصور می‌دانند. همچنین بسیاری از کارشناسان، شانس بزرگی برای خودروهای چینی می‌بینند.
رییس خط تولید فولکس واگن در شانگهای، اظهار می‌دارد: من معتقدم که تا چند سال دیگر، جهان باید از خودرو‌های چینی بترسد. چینی‌ها به استانداردهای کیفی جهان خواهند رسید، زیرا هم‌اکنون تجارب زیادی را از شرکت‌های خودروسازی غربی در چین کسب می‌کنند...... .
بهبود کیفیت و ورود به بازارهای تازه، مهم‌ترین هدف سازندگان خودروهای چینی است. در نمایشگاه بین‌المللی خودروی امسال، بریلیانس مدل جدیدی را ارائه کرد که چهارمین مدل آن برای اروپا ظرف ۲۰ ماه اخیر بود.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید