شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پودر روز - او- آر- اس


پودر روز - او- آر- اس
O.R.s ترکیبی است از الکترولیتهای اساسی و فیزیولوژیک بدن در یک باز کربوئیدرات (گلوکز) که جهت تجویز از راه دهان بشکل محلول در آب تهیه شده است. یک لیتر آب به دست می آید (هربسته او-ار-اس را در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل نمائید.)
● ترکیب :
غلظت الکترولیتهای او- ار- اس را در محلولی که بطریقه فوق تهیه می شود بشرح زیر است :
ـ کاتیونها / میلی مول در لیتر
ـ سدیم / ۹۰ در لیتر
ـ پتاسیم / ۲۰ در لیتر
ـ انیونها / میلی مول در لیتر
ـ کلراید / ۸۰ در لیتر
ـ سیترات / ۱۰ در لیتر
ـ دکستروز ۲۰ گرم – دکستروز ۱۱۱ میلی مول در لیتر
هر فلوئید اونس از محلول تهیه شده او-ار-اس (cc ۲۹/۵) مولد ۴ کیلو کالری انرژی است ، Tonicity ملکولی تهیه شده او- ار- اس تقریبا" ثلث تونیسینه مایع خارج سلولی است .
● موارد مصرف :
محلول او-ار-اس جهت تنظیم میزان مایعات و الکترولیتهای بدن در اسهال، استفراغ ، مسمومیتهای غذائی ، گرمازدگی ، سوختگی و بیماریهای عفونی داروی انتخاب است.
ـ توجه :
به هنگامیکه کمبود مواد فوق به صورت خیلی حاد باشد درمان اساسی از راه تزریقی است ولی می توان او-ار-اس را به عنوان درمان کمکی در این موارد نیز تجویز نمود .
● مقدار مصرف :
مقدار تجویز او-ار-اس بستگی کامل با میزان کمبود و چگونگی وضع بیمار دارد . جدول زیر می تواند یک راهنمای کلی باشد.
▪ در نوزادان و کودکان تا ۵ سالگی :
برای ثابت نگهداشتن میزان مایعات و الکترولیتها روزانه ۱۵۰۰ میلی لیتر برای هر مترمربع از سطح بدن ، در بیماریهای مختلف برای جبران کمبود مایعات و الکترولیتها ، روزانه ۲۴۰۰ میلی لیتر برای هر متر مربع از سطح بدن .
▪ در اسهال و استفراغ :
کودکان بین ۵ تا ۱۰ سال، روزانه ۲ لیتر از محلول او-ار-اس . بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۱۰ سال ، روزانه ۲ تا ۳ لیتر از محلول او-ار-اس
توجه : او-ار-اس را به مقدار توصیه شده باید در آب حل نموده و از اضافه کردن شیر ، آب میوه و یا سایر محلولهای حاوی الکترولیت به آن باید خودداری شود .
● موارد عدم مصرف:
به هنگام اعمال جراحی روده و یا مواردی که بیمار دچار پارگی و یا عدم حرکات دودی روده می باشد و همچنین بیمارانی که به Anuria یا Oliguria مبتلا هستند ، باید از تجویز محلول او-ار-اس خودداری نمود .
● بسته بندی :
ده ساشه ۹/۲۷ گرمی درجعبه توسط کارخانه داروسازی روز دارو تهیه و عرضه میگردد.
منبع : شرکت داروسازی روز دارو


همچنین مشاهده کنید