چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


فرآوری مواد معدنی ایران


فرآوری مواد معدنی ایران
با وجود کاهش تدریجی قیمت مسکن و افزایش تعداد تاخیرات در بازپرداخت وام مسکن در آمریکا بازاراتومبیل این کشور با وجود قیمت بالای سوخت و افزایش نرخ بهره، افزایش تقاضا را تجربه می‌کند. در آمریکا نیز تقاضا برای فلز روی تحت‌تاثیر بخش اتومبیل‌سازی آن قرار دارد اما فروش اتومبیل‌های بزرگ و پرسرعت از سال ۲۰۰۶ کاهش یافته و مصرف‌کنندگان بیش‌تر از مدل‌های کم‌مصرف ساخت ژاپن با بدنه‌های سبک استقبال می‌کنند. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که تولید مادهء معدنی در سال آینده افزایش یابد، اما رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۸ به اندازهء سال جاری نباشد که می‌تواند باعث کاهش میانگین قیمت فلزات پایه خصوصا روی نسبت به سال جاری شود. شرکت در صنعت فلزات اساسی با سرمایهء ۴۸ میلیارد و ارزش بازار ۳۴۱ میلیارد مشغول فعالیت است. سود هر سهم ۱۲۸۳ ریال و P/E آن معادل _۵/۵ است. P/E میانگین این صنعت _۶/۶ است. نسبت روزهای معامله طی ۳۶۵ روز گذشته ۹۰ به ۲۴۱ بوده است.
● روند تولیدات متناسب با عیار خاک
این شرکت در سال گذشته توانایی تولید ۱۵ هزار تن شمش روی را داشت که تنها توانست ۱۳ هزار تن تولید کند چراکه عیار خاک تحویلی از معدن انگوران به شرکت در شش ماههء اول سال ۸۵ بالای ۳۰ درصد بود که در شش ماههء دوم به طور متوسط به ۲۸ درصد و در نهایت در اسفندماه به ۹/۱۵ درصد رسید و این درحالی است که خاک تحویلی در حال حاضر به عیار ۸/۱۳ درصد رسیده است. با عیار خاک ۱۵ درصد در اسفندماه سال ۸۵ این شرکت توانست روزی ۱۵ تن تولید داشته باشد و در نهایت در کل ماه ۴۵۰ تن تولید کند. در حال حاضر نیز روند تولید مشابه اسفند ماه سال گذشته بوده و در سه ماههء ابتدایی سال شرکت توانسته است که به طور متوسط ماهانه ۵۰۰ تن تولید کند.
همان‌طور که گفته شد، شرکت در ماه‌های اخیر روزانه حداکثر ۱۷ تن تولید داشته است که اگر به همین منوال ادامه دهد به طور قطع بودجهء پیش‌بینی خود را نمی‌تواند پوشش دهد.
● پروژهء خردایش و افزایش تولید
شرکت فرآوری مواد معدنی ایران به گونه‌ای طراحی شده است که عمدتا می‌تواند از خاک‌های با عیار بالا، شمش استخراج کند در حالی که در دنیا عمدتا با خاک‌های با عیار زیر ۱۰ درصد روی تولید می‌شود. بنابراین این شرکت برای تولید شمش با مشکلات فراوانی مواجه شده است که برای غلبه بر این مشکلات طرح جدیدی را در حال اجرا دارد تا بتواند تولید خود را بالا ببرد. این طرح که با نام پروژهء خردایش از آن یادمی‌شود با مصرف خاک بیش‌تر ظرفیت تولید شمش را نیز بالا می‌برد به این صورت که پیش‌بینی می‌‌شود تولید روزانهء شرکت با اجرای این طرح دوباره به ۵۰ تن در روز برسد که اگر در آذر ماه سال‌جاری به بهره‌برداری برسد شرکت به تولید پیش‌بینی شده در ابتدای سال‌جاری یعنی هشت هزار تن خواهد رسید و اگر پروژه با تاخیر به بهره‌برداری برسد عدم دسترسی به تولید پیش‌بینی شده مورد انتظار است.
روند فروش و سودآوری شرکت شدیدا تحت تاثیر دو عامل مقدار تولید و نرخ فروش است که به نظرنمی‌رسد هر دو عامل از شرایط مناسبی برخوردار باشند اما نکته‌ای که می‌توان به آن امیدوار بود طرح جدید شرکت است که اگر عیار خاک تحویلی به شرکت بالا رود تولید نیز دستخوش تحول فراوان می‌شود.
● کاهش صادرات; چالشی دیگر
همان طورکه مشخص است نرخ فروش هر تن فلز روی برای سال‌جاری ۲۰۰ر۳ دلار در نظر گرفته شده است در حالی که در سه ماههء اول سال‌جاری قیمت فلزات پایه از شرایط مناسبی برخوردار بود و بالاتر از میانگین پیش‌بینی شرکت قرار داشت. اما بحث عوارض گمرکی و مشکلات ناشی از آن، صادرات شرکت را متوقف کرد و در حال حاضر نیز قیمت‌ها نسبت به آن زمان با سیر نزولی مواجه شده که به این ترتیب و با توجه به این مشکلات شرکت در سه ماههء اول تنها توانست ۴۰۰ تن از ۱۵۰۰ تن محصول تولیدی خود را به فروش برساند که نکته‌ای منفی می‌تواند تلقی می‌شود، ضمن این‌که با نزدیک شدن به پایان سال میلادی معمولا قیمت‌ها از روند کاهشی برخوردار می‌شوند و کاهش قیمت در آینده قابل پیش‌بینی است.
● تهدیدات
در مجموع همان طور که مشخص است روند فروش و سودآوری شرکت شدیدا تحت تاثیر دو عامل مقدار تولید و نرخ فروش است که به نظر نمی‌رسد هر دو عامل از شرایط مناسبی برخوردار باشند و ریسک هر دو عامل باید در نظر گرفته شود.
● فرصت‌های پیش رو
اما نکته‌ای که می‌توان به آن امیدوار بود طرح جدید شرکت است که اگر عیار خاک تحویلی به شرکت بالا رود تولید نیز دستخوش تحول فراوان می‌شود. به این ترتیب که اگر طرح خردایش به بهره‌برداری برسد ومشکلات معدن انگوران نیز حل شود و عیار خاک تحویلی به شرکت مانند سال گذشته به بالای ۲۸ درصد برسد، تولید شرکت نیز روزانه به ۱۰۰ تن خواهد رسید که افزایشی معادل ۱۰۰ درصد را نسبت به سال ۸۵ نشان می‌دهد و در آن شرایط است که تولید شرکت به ۳۰ هزار تن در سال بالغ خواهد شد.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید