جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ایجاد امکانات اقامتی ارزان نیاز توسعه گردشگری است


ایجاد امکانات اقامتی ارزان نیاز توسعه گردشگری است
یکی از منابع اصلی و پرارزش‌ترین درآمدهای خارجی در بسیاری از کشورهای جهان را صنعت گردشگری و جلب گردشگران تشکیل می‌دهد. این کشورها می‌کوشند تا جاذبه‌های چشمگیر، مناظر دلگشا و دیدنی، آثار تاریخی و بازمانده‌های کهن و باستانی خود را به دیگران معرفی کنند و از این راه مبالغ هنگفتی از تهیه و در جهت رفاه و آسایش مردم و آبادانی کشور خود به مصرف برسانند. هتل‌ها نیز در این میان نقش مهمی به عهده دارند. طرح‌ها و برنامه‌هایی که در این مراکز تهیه و به مورد اجرا گذاشته می‌شود تاثیر فراوانی بر جلب و دعوت جهانگردان خواهد داشت.
این مراکز با تهیه و اجرای برنامه‌هایی به منظور رفع نیازمندی‌های جهانگردان می‌توانند در جذب و افزایش تعداد آن‌ها، مدت اقامت و بازگشت آن‌ها نقش داشته باشند. از جمله نیازهای این گردشگران و به دلیل ناآشنایی با زبان و فرهنگ کشور میزبان آن است که بتوانند با اشخاصی آشنا شوند که زبان آن‌ها را بدانند یا در حد لازم با آن آشنا باشد. اگر این مشکل برای آن‌ها حل شود آن گاه بسیاری از مسایل دیگر نیز خود به خود آسان خواهد شد. آشنا شدن با سنت‌ها‌، قوانین و مقررات جاری، یافتن نوع خوراک و غذایی که با ذائقهء آن‌ها متناسب است، معرفی اماکن تفریحی و گردشگاه‌ها و دیگر نیازهای این گردشگران نیز برآورده خواهد شد. در هتل‌ها که محل اقامت این افراد است چنانچه هتلدار یا کارمندی در هتل بتواند به زبان آن‌ها سخن بگوید خدمتی شایان توجه به کشور خود کرده است، چنانچه صورت غذاها را به زبان‌های بیگانه تهیه کند نیز خدمتی جهت رفاه آن‌ها انجام داده است.
گردشگرانی که به کشور ایران می‌آیند، به اطلاعاتی در زمینهء صنایع و فرآورده‌های دستی هنری نظیر: فرش، قالیچه یا اطلاعات جغرافیایی برای بازدید و تهیهء عکس نیاز دارند. ما ایرانیان که از دوران کهن به خصلت مهمان‌نوازی و مهمانداری شهرت یافته‌ایم باید رفتاری محبت‌آمیز و محترمانه با این افراد در پیش بگیریم و خواسته‌های آنان را به طور صحیح و با صمیمیت و دور از چشمداشتی در این زمینه‌ها برآورده کنیم.
در بسیاری از کشورها برای تشویق و فراخوانی جهانگردان به بازدید از مراکز دیدنی خود به تاسیس انواع هتل‌های ارزان قیمت، متوسط یا گران‌قیمت روی می‌آورند تا از این راه بتوانند هر چه بیش‌تر بر تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان بیفزایند. تردیدی نیست که همگی این گردشگران از طبقهء ثروتمند نیستند و در حد توان مالی پول خرج می‌کنند اما این گردشگران هرچه هم که خرج کنند به صورت ارز مفید و موثر برای مشکلات مالی کشور شناخته می‌شود. از این رو نباید تنها به ساختمان هتل‌های گران‌قیمت و رستوران‌های پرخرج و مجلل بسنده کرد که فقط تعداد انگشت‌شماری از گردشگران قادر به اقامت در آن‌ها هستند. در نتیجه باید بتوان به نیاز آن دسته که مایلند با هزینهء کم‌تر سفر کنند و تعداد آن‌ها کم هم نیست نیز پاسخگو بود. در سایر کشورها تعداد زیادی هتل‌های ارزان‌قیمت در انواع مختلف و سلف‌سرویس‌هایی به جای رستوران ساخته‌اند تا بتوانند به نیازهای گردشگران بیش‌تری پاسخ دهند. در این سلف‌سرویس‌ها پرسنل کم‌تری به کار گمارده می‌شوند که در نتیجه، غذای ارزان‌تری هم به گردشگران می‌دهند.
در شهرها و مراکزی که درآمد عمدهء مردم آن از طریق دادوستد با مسافران و فروش کالا به آنان تامین می‌شود، ضرورت ایجاد می‌کند که تعداد گردشگران هر روز افزایش یابد تا تمام صاحبان مشاغل آن بتوانند به اقتصاد و زندگی خویش رونق بخشند. یکی از موثرترین شیوه‌ها در این زمینه کوشش در جهت جلب و جذب گردشگران خارجی است. هتلداری یکی از صنایعی است که نیاز به صدور کالایی ندارد اما می‌تواند به مقدار قابل‌توجهی ارز وارد کشور کند. در نتیجه هرچه تعداد گردشگران ورودی بیش‌تر باشد، ارزآوری بیش‌تری هم خواهیم داشت. بنابراین می‌توان گفت که اگر هتل‌ها بتوانند خدماتی را به گردشگران ارایه دهند که رضایتمندی آنان را فراهم کند در تولید انبوه گردشگران خارجی نقش بسزایی را ایفا خواهند کرد.
از سوی دیگر می‌توان با به‌کارگیری مترجمان ورزیده و ارایهء آگاهی‌ها پیرامون قوانین و مقررات مالیاتی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری به ویژه در هنگام برگزاری کنگره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی به این مهم دست یافت. می‌توان اطلاعات لازم و کارگشا برای گردشگران را به زبان بین‌المللی به چاپ رسانده و در اختیار آنان قرار داد. برخی از این اطلاعات شامل تابلوهای راهنما برای داخل و خارج شهرها به زبان انگلیسی، قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات، سرمایه‌گذاری، نحوهء اجارهء اتومبیل یا کرایهء آن، چگونگی استفاده از تلفن، اینترنت و چاپ فیلم و عکس. نقشهء جامع شهر، راهنمای خرید، مراکز دیدنی از قبیل موزه‌ها، مناظر و مراکز تفریحی، تعمیرگاه‌های اتومبیل، نشانی رستوران‌های خوب و مناسب، اطلاعاتی برای تهیهء سوغاتی‌ها و فرآورده‌های دستی یا منحصر‌به‌فرد، اطلاعاتی پیرامون مراکز ورزشی و برگزاری مسابقات از آن جمله هستند.
اصغر ژیان‌دربندی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید