سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


درآمد ۶/۶میلیارد دلاری هند از گردشگری


درآمد ۶/۶میلیارد دلاری هند از گردشگری
هند با توسعهء زیرساخت‌ها در بخش گردشگری توانست در سال ۲۰۰۶ به درآمد _۶/۶ میلیارد دلاری از این صنعت دست یابد. گردشگری در این کشور در سه ماههء اول سال ۲۰۰۷ نسبت به ۲۰۰۶، ۴۴ درصد رشد داشته که به این ترتیب این صنعت توانست به یکی از مهم‌ترین شبکه‌های درآمد مبادلهء خارجی در هند تبدیل شود.
به گزارش وزارت گردشگری هند، در طول پنج سال اخیر میزان گردشگران ورودی به این کشور تا ۷۸ درصد افزایش پیدا کرده است. براساس همین گزارش این کشور بخش عظیمی از رشد گردشگری در خاورمیانه را از آن خود کرده است به طوری که یک میلیون و ۴۹۵ هزار نفر از این منطقه طی سال گذشته به هند سفر کرده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته رشد ۱۸ درصدی نشان می‌دهد. این حرکت موجب شناخت همه جانبهء هند در سطح جهان شده است. « Conde nast traveller » که یکی از موفق‌ترین نشریات گردشگری در جهان است، جاذبه‌های گردشگری هند را در بین چهار مقصد پرطرفدار جهان قرار داده است. از سوی دیگر مجموعهء معروف « lonely planet » که ناشر کتاب‌های راهنمای گردشگری برای کشورهای مختلف جهان است، در تحقیقی از ۱۶۷ کشور، هند را در فهرست پنج مقصد گردشگری بین‌المللی قرار داده است.
انجمن دفاتر خدمات مسافرتی بریتانیا نیز از این کشور به عنوان مقصد شماره یک، در میان بهترین‌های ۵۰ مقصد گردشگری جهان _نام برده‌ است. این کشور با استفاده از امکانات موجود و تبلیغات موثر توانست شعار «هند افسانه‌ای» (Incredible India campaigiv) را به عنوان بهترین فراخوان تبلیغاتی جهان در زمینهء مسافرت و اوقات فراغت به ثبت برساند. این کشور همچنین توانست جایزه‌های مختلف بین‌المللی را از آن خود کند که می‌توان به جایزه‌هایی در حوزهء مقصد پیشرو در آسیا، کشوری پیشرو از نظر اجرای پروژه‌های گردشگری، بهترین برگزارکنندهء مجمع و همایش‌های گردشگری اشاره کرد. انجمن مسافرت و گردشگری هند در برنامه‌ریزی همایش ۱۷۴ کشور را مورد هدف قرار داده و درصدد است در دههء آینده به رشد ۸/۸ درصدی دست یابد که این بالاترین رشد در بخش گردشگری بین‌المللی در سطح جهان محسوب می‌شود. دستیابی به جذب و ورود _۱۰ میلیون گردشگر خارجی تا سال ۲۰۱۰ از دیگر اهداف این کشور در بخش توسعهء گردشگری است.
صنعت گردشگری در هند به عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی عمل می‌کند و تلاش‌های همه‌جانبه‌ای برای رسیدن به توسعهء پایدار در این بخش _صورت می‌گیرد.
گردشگری در هند_ به طور مستقیم و غیرمستقیم در تولید خالص داخلی (GDP) سهم ۹/۵ درصدی دارد و برای ۸۵/۴۱ میلیون نفر اشتغال‌زایی کرده که این رقم حدود _۷۸/۸ درصد کل مشاغل این کشور است.
دست‌اندرکاران صنعت گردشگری و متولیان امر در هند برای افزایش سهم خود از گردشگری در سطح جهان، دست به ابتکارات جدیدی زده و گردشگران را به داشتن تجربیات جدیدی نظیر افزایش معنویات، غنی‌سازی فرهنگی، نیروبخشی جسمی و جوان‌سازی ذهنی دعوت می‌کنند. در همین راستا اقدام به توسعهء انجام پروژه‌هایی از قبیل راه‌اندازی قطارهای گردشگری، کشتی مسافرتی، ایجاد زمین‌های گلف کرده‌اند. دولت هند برای تشویق هرچه بیش‌تر سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری صددرصد آنان حمایت می‌کند. همین امر موجب شده تا «توماس کوک» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های گردشگری در جهان است در این کشور بیش‌ترین سرمایه‌گذاری و تبادل گردشگر را داشته باشد. از آنجایی که پروژه‌های هتل‌سازی در این کشور برای سرمایه‌گذاری زودبازده و اقتصادی بوده است، هتل‌های زنجیره‌ای هچون شرایتون، هیلتون، رادیسون، مریوت، آکور، هالیدی این، کنتری این، نووتل، شنگ ریلا و حیات در آن شعباتی را راه‌اندازی کرده‌اند.
از سوی دیگر این کشور برای معرفی بیش‌تر خود سرمایه‌گذاران داخلی را به ساخت هتل‌های تاج‌محل و ابروی ( Abroy ) در سایر کشورها تشویق کرده است. هند در بخش زیرساخت‌های اقامتی ۱۰۰هزار اتاق در ردهء هتل‌های ستاره‌دار دارد. متولیان امر گردشگری در این کشور، هند را یک «مقصد ۳۶۵ روزه» برای گردشگران نامگذاری کرده‌اند و به همین جهت هم از همهء توانایی‌های خود در گردشگری پزشکی، دریایی، فرهنگی و اکوتوریسم بهره‌برداری می‌کنند، به طوری که امروزه گردشگری پزشکی هند، جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا کرده است و توانسته در زمینهء جراحی‌های قلب، پیوندهای کلیه و کبد، جراحی‌های پلاستیک، تعویض زانو، مراقبت‌های دندانپزشکی با هزینهء کم‌تری نسبت به اقصی نقاط جهان گردشگران را به کشور خود جذب کند. برای تحقق این امر اقدام به صدور «ویزای پزشکی» ( Medicd visa ) یک‌ساله (که تا سه سال قابل تمدید است) کرده است.
ناگفته نماند که کشور ما نیز بسیاری از جاذبه‌های حوزه‌های فعالیتی هند در بخش گردشگری را داراست اما تاکنون نتوانسته آن‌طور که باید از توانایی‌های بالقوهء خود بهره‌برداری کند. از سوی دیگر ایران با همهء توانایی‌هایی که در بخش فرهنگی، تاریخی و گردشگری دارد نتوانسته است جایگاه ویژه‌ای در بین نشریات معتبر جهان کسب کند چراکه این امر خود تبلیغ بسیار خوبی برای کشورها محسوب می‌شود و گردشگران با خواندن نام برخی کشورها در این نشریات با اطمینان بیش‌تری سفر به آن‌جا را در فهرست مقاصد گردشگری خود قرار می‌دهند. با این‌که تاکنون بارها از مسوولان مختلف کشورمان شنیده‌ایم که ایران از نظر میراث فرهنگی جزو ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد اما می‌بینیم که CNN پس از تحقیقی که روی کشورهای مختلف جهان از نقطه‌نظر غنی بودن در میراث و فرهنگ انجام داده، چین و هند را در بالاترین مرتبه در میان ۱۵ کشور در آسیای سواحل اقیانوس آرام، اروپا و آمریکای شمالی قرار داده است. این کشور همچنین ۲۶ محوطهء جهانی ثبت شده در یونسکو دارد.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید