پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

به کارگیری wi-fi در صنعت تلفن همراه


به کارگیری wi-fi در صنعت تلفن همراه
سازندگان گوشی های تلفن همراه همواره مشتاق هستند تا شما و دوستانتان را هر ساله به تعویض گوشی قدیمیتان با نمونه های جدید و مجهز به انواع امکانات پیشرفته ترغیب کنند. تا یک سال پیش از این، امکانات موجود روی یک گوشی همراه پیشرفته شامل دوربین عکاسی و پخش موسیقی بود. نسل پس از آن شامل دستگاهی می شد که با ضخامت بسیار کم به راحتی در جیب جای می گرفت و بالاخره در چند ماه گذشته پخش ویدیو آخرین گزینه ای بود که بر صفحه نه چندان بزرگ گوشی های همراه ظاهر شد.
با این وجود و به رغم معرفی انواع مدل های مختلف گوشی های همراه، مدل های باریک و ضخیم، گوشی های شکلاتی و تاشو، این وسیله همیشه همراه، به طور بسیار ناراحت کننده ای ناکارآمد و ناقص به نظر می آید؛ به ویژه با اینترفیس های گیج کننده، عدم آنتن دهی مناسب و پیام های ناخواسته. آیا وقت آن نرسیده است که نوکیا با همکاری شرکت Cingular Wireless به این وضعیت پایان داده و باعث شوند تا این شبکه پر از وصله و رفو بهتر کار کند؟ دراین رابطه هیچ کس قولی نمی دهد، اما سازندگان گوشی می گویند نسل بعدی فناوری تلفن های همراه که امسال معرفی خواهد شد، علاوه بر راحتی در استفاده، مشکلات کمتری در مسائل ارتباطی داشته و به خاطر دارا بودن امکان تبادل اطلاعات چندرسانه ای، ارزش امتحان کردن را دارد. همچنین صنعت موبایل امیدوار است به فناوری ساخت گوشی هایی دست یابد که بنا به گفته Rob N. Shaddock، مهندس ارشد بخش ابزارهای موبایل شرکت موتورولا، «کنترلی برای زندگی شما» محسوب گردند.
این تصور جذابی است که بخواهیم یک گوشی هر کاری، از ضبط برنامه های تلویزیون گرفته تا بروزرسانی تقویم پی سی را انجام دهد؛ آن هم درحالی که شما سرگرم کارهای خود هستید. این تصورات، جالب به نظر می رسند، اما بگذارید زیاده روی نکنیم. اگر فقط یک کار وجود داشته باشد که سازندگان این دستگاه ها مایل هستند صحیح انجام گیرد، این یک کار، بهتر انجام دادن همان وظیفه اصلی گوشی ها یعنی برقراری تماس خواهد بود. صنعت موبایل پاسخی برای این تمایل یافته است؛ پاسخی به نام وای فای. همان فناوری ای که شما را قادر می سازد توسط آن به صورت بی سیم پی سی های خود را به هم متصل کنید.
● پهنای باند پشتیبان
در حال حاضر کیفیت ارتباط موبایل بستگی به موقعیت قرارگیری شما نسبت به آنتن BTS دارد و در مکان های مسقف نیز در خیلی از موارد نخواهید توانست از گوشی خود استفاده کنید. هیچ کس بهتر از ۶ میلیون کاربر در ایالات متحده که برای داشتن تحرک کامل دست از خطوط تلفن ثابت خود کشیدند، این مشکل را لمس نمی کند. پل آوبری ۳۴ ساله مدرس موسیقی و ساکن کانزاس سیتی می گوید:
«در بیمارستان ها، در داخل آسانسورها و در مدرسه تا زمانی که کنار یک پنجره قرار نگیرم، نمی توانم تماس خوبی داشته باشم.» برای حل این مشکل نوکیا و موتورولا تصمیم گرفتند تا نقاط تماس (Hotspots) دوگانه شبکه وای فای را معرفی کنند و آن ها را در خانه ها، دفاتر، نقاط اتصال جاوا و هرجای دیگری که لازم باشد، نصب نمایند. اطلا عات گوشی های موبایل در مجاورت این نقاط تماس بدون بروز اختلال و مشکل از یک سیستم به سیستم دیگر منتقل خواهند شد. البته میزان موفقیت این فناوری در آینده مشحص خواهد گردید. «ترکیب شبکه های سلولی و وای فای یک ترکیب قدرتمند و کارا می باشد.» این گفته فرانک هانزلیک، مدیر گروه تجاری Wi-Fi Alliance، است. از لحاظ تئوری، وای فای کاری بیش از پایدار ساختن تماس های تلفنی انجام خواهد داد. گوشی های دو حالته از دو طریق به اینترنت متصل می شوند و اتصال وای فای نیز سرعت پهن باند را ایجاد می نماید.
شرکت T-Mobile دو مدل گوشی معرفی نموده که با آنتن های این شرکت کار می کنند. البته همانند تمام تجهیزات موبایل، مدل های نخستین ممکن است ایراداتی داشته باشند. ظرفیت و مدت دوام باتری عنصر مهمی تلقی می شود. برای مثال، وای فای جهت انتقال اطلاعات از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر به وجود آمد. اما پرگویی و حرف زدن در تمام طول روز با تلفن، تمام نیروی باتری را مصرف می کند. سازندگان می گویند مدل های اولیه قادر خواهند بود چهار - پنج ساعت گفت وگو با استفاده از وای فای را پشتیبانی نمایند. آنان امیدوارند تا در انتها بتوانند به مرز هشت ساعت دست یابند. هانزلیک همچنین می گوید:« در ابتدا مشکلاتی وجود داشت، اما ما پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته ایم.» این موارد درباره سرویس های فعلی ویدیویی یعنی Live TV نیز صادق هستند.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید