جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نگاهی به چند شخصیت


نگاهی به چند شخصیت
● رغدصدام کوچک
«رغد» دختر ۳۹ ساله صدام که تا پیش از سقوط رژیم پدرش فقط یکی از اعضای مهم اشراف بعثی به شمار می آمد، پس از اعدام این رهبر دیکتاتور سرزمین بین النهرین، در نقش هماهنگ کننده اصلی ناآرامی ها و فعالیت بر ضد دولت منتخب عراق ظاهر شد. او که همگان تا همین چهار، پنج سال پیش فقط و فقط نامش را می دانستند، حال به پشتیبان نخست عملیات تروریستی این کشور بدل شده و بعثی های رانده شده از عراق که در گوشه و کنار اردن به ویژه شهر امان سکنی گزیده اند، به دفتر کارش در رفت وآمدند. «رغد صدام» که بر اساس یک قرارداد نانوشته با دولت اردن باید عنصر سیاسی غیرفعالی باشد، تنها یک بار آن هم برای اولین و آخرین بار پس از اعدام پدرش در یک مکان عمومی حضور یافت و در جمعی ۵۰۰ نفره چنین گفت؛ «خداوند خیرتان دهد، من از شما به خاطر اینکه صدام را شهید وطن می دانید، متشکرم.»
▪ رغد؛ صدام کوچک
دختر ارشد صدام که نزدیکانش به دلیل شباهت زیاد به پدرش به وی لقب صدام کوچک داده اند، مادر پنج فرزند است. رغد به اتفاق دختر ۱۲ ساله و پسر ۱۵ ساله اش که اتفاقاً به دلیل شباهت بی حد و حصر به پدربزرگش، نام او نیز صدام است در مرفه ترین منطقه شهر امان پایتخت اردن زندگی می کند. خانه دو طبقه رغد مابین خانه نخست وزیر سابق اردن و رئیس بازنشسته سازمان اطلاعات این کشور قرار دارد. سه فرزند دیگر او از جمله پسر بزرگش علی در کشور قطر به اتفاق خواهرش هلا و مادرش (همسر اول صدام) زندگی می کنند. رغد صدام پدرش را هنوز هم بیشتر از فرزندانش دوست دارد. شاهد این ادعا آن است که وی نامه هایی را که صدام در زمان دستگیری اش برای رغد فرستاده بود، قاب کرده و روی دیوارهای منزلش نصب کرده است. اگرچه «حسین کامل» شوهر رغد در سال ۹۶ به دلیل مخالفت با برادرزنش عدی کشته شد اما رغد همچنان پدرش را مردی مهربان، خوش قلب و دوست داشتنی می داند. چند روز پیش از اعدام صدام، وقتی خبرنگار شبکه سی ان ان در مصاحبه اختصاصی خود با رغد از او پرسید پیامت برای صدام چیست، گفت؛ «پدر دوستت دارم و همیشه به یادت می مانم.» آیا رغد فکر می کند فقط پدر خودش مهربان بوده؟ فرزندان آن دسته از پدران عراق که صدام آنها را کشت نیز به یاد پدران شان خواهند ماند.
▪ رغد و تفریحات میلیونی
در بدو ورود به اردن رغد و خواهرش رنا به همراه فرزندان شان، در یک مهمانخانه سلطنتی زندگی می کردند، اما چند وقتی است که به خانه مجللی نقل مکان کرده اند. آنها هر روز در حالی که چند محافظ زبده و قهرمان پرورش اندام مراقب شان هستند برای خرید به بازارهای شهر امان می روند. به عنوان مثال دستبندی ایتالیایی را به قیمت ۳۰ هزار دلار می خرند یا اینکه بعضی اوقات نیز مبادرت به خرید یک جای اجناس قفسه های بوتیک های لوکس و گرانقیمت می کنند. آنها از مشتریان دائم بوتیک های گرانقیمت امان هستند.
▪ امان از دل رغد
اگرچه رغد همواره در گشت و گذار است اما باز با این حال عجیب احساس تنهایی می کند و معتقد است که در زندگی جز اندوه و غم ندیده است. خودش می گوید؛ «اصلاً باورم نمی شود. ظرف ۱۰ سال پدر، دو برادر، شوهر و برادرشوهرم را از دست داده ام و این چنین بنیان خانواده ام از هم گسسته ، اگر سن هر کس بر اساس غم ها و عذاب هایش سنجیده می شد من اکنون ۸۰ ساله بودم. عمده ساعات روزم را به یاد گذشته سپری می کنم.»
▪ ای نفرین شده، از اینجا برو
رغد اخیراً اعلام کرده قصد دارد رمان پدرش را با نام «ای نفرین شده، از اینجا برو» را به چاپ برساند. این مساله جنجالی بزرگ به راه انداخته است اما به دلیل عدم اجازه مقامات اردنی هنوز به مرحله چاپ نرسیده است. رغد حسین امیدوار است روزی به اتفاق فرزندان و خواهران و مادرش به عراق بازگردد، چون بدجوری دلش برای شهر زیبای بغداد و رود دجله تنگ شده است.
▪ خواستگار شاعر و عاشق پیشه رغد
یک شاعر ۲۶ ساله عربستانی از دختر دیکتاتور سابق عراق رسماً خواستگاری کرده اما رغد ضمن مخالفت با پیشنهاد وی، گفته که حاضر نیست خود را به وظایف مادری و همسری یک مرد عربستانی محدود کند. «منصور الشیبانی» در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه یی الشرق الاوسط درخصوص نحوه آشنایی اش با رغد چنین گفته است؛ «من چندین بار با رغد در یمن دیدار و گفت وگو کردم و حین این گفت وگوها فهمیدم که به رغد علاقه مند شده ام. با سرودن غزلی که طی آن رغد را توصیف کردم از او خواستم که با من ازدواج کند اما وی به این پیشنهاد فعلاً پاسخ مثبت نداده و گفته که درباره اش فکر می کند. اما مطمئنم که موافقت نخواهد کرد. منصور الشیبانی آرزو می کند که رغد بپذیرد با او ازدواج کند و آنها صاحب سه فرزند شوند که یکی عراق را آزاد کند و دیگری فلسطین را و سومی هم خدمتکار ملک عبدالله پادشاه عربستان شود، (هرچه باشد آرزو بر جوانان عیب نیست،)
▪ شبکه ماهواره یی رغد
رغد صدام در نظر دارد برای حمایت از جنایت های بی شمار پدرش، یک شبکه ماهواره یی خصوصی صدالبته با کمک های مالی پادشاه اردن راه اندازی کند. به گزارش روزنامه الوطن چاپ کویت، دختر ارشد صدام قصد دارد در این شبکه ماهواره یی مطالب دروغین در تمجید از پدرش و سرپوش گذاشتن بر جنایت های بی شمار او پخش کند. به گفته منابع آگاه، راه اندازی چنین شبکه یی که قرار است ۱۲ ساعت در روز برنامه پخش کند، برعهده گروهی از وابستگان حزب بعث است که ماموریت تهیه گزارش و برنامه هایی برای ترسیم چهره خوب از دیکتاتور سابق و مطرح کردن نقش وی در آبادانی عراق (،،) را برعهده گرفته اند. رغد که هنگام سرنگونی پدرش پول هنگفتی را از عراق خارج کرد از کلیه کارکنان سابق رسانه های عراق به ویژه رادیو و تلویزیون رسماً دعوت به همکاری کرده است. در همین راستا «جواد العلی» رایزن مطبوعاتی سابق سفارت عراق در امان (پایتخت اردن) شایعه همکاری خود با رغد را قویاً تکذیب کرده است.
▪ قذافی و دشواری های فرا راه او
سال ۲۰۰۶ میلادی برای تاریخ معاصر لیبی، سال پایان انزوای سیاسی و بازگشت آرام این کشور آفریقایی به جامعه بین الملل است. اگرچه تشکیل احزاب سیاسی و آزادی بیان به طور کامل در لیبی نهادینه نشده و هنوز هم پاره یی از منتقدان نظام سیاسی این کشور در زندان به سر می برند اما به نظر می رسد عقب نشینی از فعالیت های هسته یی و بهبود نسبی حقوق بشر از اصلاحات بنیادین قریب الوقوعی حکایت دارد. اوج تلاش لیبی برای بهبود رابطه نسبی اش با جهان پیرامون بعد از آن تحریم های گسترده، تصمیم اخیر دادگاه شهر بن غازی در لغو حکم اعدام پنج پرستار بلغاری و یک پزشک فلسطینی بوده است. این افراد در سال ۱۹۹۹ به اتهام تزریق خون آلوده به ویروس ایدز به ۴۲۴ کودک لیبیایی، تا صدور حکم نهایی راهی زندان شدند اما با فشارهای فزاینده جهانی و همچنین پیگیری های موسسه بین المللی خیریه سیف الاسلام قذافی پسر ارشد معمر قذافی به شرط دریافت غرامت، از اعدام رهایی یافتند. اعلام رسمی رای دادگاه بن غازی باعث شد افکار عمومی جهان بیش از پیش با مهندس سیف الاسلام ۳۳ ساله آشنا شود تا جایی که در برخی محافل از او به عنوان شانس اول جانشینی پدرش در مسند حکومت یاد می کنند.
● شکاف در کادر رهبری لیبی
چندی پیش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی مفصل ضمن پرداختن به اختلافات شدید میان کادر رهبری لیبی نوشت که این کادر عملاً به دو جناح نسل قدیم و جدید تقسیم شده است. معمر قذافی رهبری جناح نسل قدیم را برعهده دارد که خواستار حفظ وضع موجود کشورش است. سیف الاسلام که مسوولیت رهبری جناح جدید بر دوش اوست خواهان باز شدن درهای لیبی به سوی جهان است، به ویژه در شرایط فعلی که کلیه تحریم های بین المللی علیه دولت طرابلس لغو شده است. در این میان بغدادی محمودی نخست وزیر لیبی نیز از جمله طرفداران پر و پاقرص جناح دوم است. اوج هواداری او از این جریان نو را می توان در یکی از نطق های رسمی اش یافت که گفته بود؛ «طرابلس از شرکت های غربی دعوت می کند تا در لیبی سرمایه گذاری کنند چرا که درهای کشور برای سرمایه گذاران خارجی باز است.» وی در بخش دیگری از سخنانش به همه خارجی ها اطمینان خاطر داد که لیبی از امنیت و ثبات پایدار برخوردار است و طرابلس در نظر دارد با ساخت هتل های مدرن به جهانگردانی که از لیبی بازدید می کنند، خدمات ارائه دهد. «بغدادی محمودی» در این سخنرانی که عمده خطابش بر کشورهای اروپایی متمرکز شده بود، کوچک ترین دعوتی از همسایگان لیبی نکرد زیرا وی به عنوان یک مقام مسوول لیبی نیک می داند که هم اکنون یک سوم جمعیت لیبی را مهاجران تشکیل می دهند که خود عامل مشکلات زیاد داخلی است. این روزها لیبی به پایگاهی برای قاچاق آفریقایی ها به اروپا به ویژه ایتالیا تبدیل شده است به طوری که هر ساله ۲۰ هزار آفریقایی از لیبی به ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی قاچاق می شوند که این مساله اعتراض گسترده اتحادیه اروپا را به همراه داشته است.
● سیف الاسلام ماجراجوتر از پدرش
از سیف الاسلام به عنوان جانشین قطعی پدرش یاد می کنند. این جوان ۳۳ ساله دیوانه وار به نقاشی و فوتبال علاقه مند است و همین علاقه بی حد و حصرش موجب شد راهی ایتالیا شود و برای مدتی ضمن سهامدار بودن تیم یوونتوس، به پروجا برود و در این تیم بازی کند، اما به دلیل مثبت بودن نتیجه آزمایش دوپینگش از تیم محبوب خود اخراج شد. سیف الاسلام ماجراجویی را از پدرش به ارث برده است و هرازگاهی به خاطر اخبار عجیب و غریب، نامش بر سر زبان ها می افتد و روزنامه ها به تفصیل به آن می پردازند. یکی از این خبرها که تا حدودی خشم مردم جهان عرب را در پی داشت، رابطه عاطفی و محرمانه او با «اوری فاینرمان» هنرپیشه اسرائیلی است. در همین حال روزنامه معاریو چاپ اسرائیل نیز در خبر اول یکی از شماره های ماه های گذشته اش ضمن پرداختن به ابعاد این رابطه عاطفی نوشت که آن دو به خاطر ترس از سرویس امنیت خارجی اسرائیل - موساد - ترجیح می دهند، یکدیگر را محرمانه ببینند. ایتالیا محل اصلی قرار آنها است. فاینرمان در فیلم هایی از جمله خداحافظ اسرائیل ۱۹۸۹ و ناتالی در سال ۱۹۹۳ به ایفای نقش پرداخته است. خانواده اش از اینکه احتمال می رود او به خاطر علاقه اش به سیف الاسلام به دین اسلام بگرود، سخت هراس دارند. عرب ها همچنین از اظهارات سال ۲۰۰۵ سیف الاسلام در کنفرانس مرکز سلطنتی مطالعات استراتژیک لندن خشمگین شده اند. سیف الاسلام طی آن گفته بود بهترین راه حل بحران فلسطین تشکیل دو حکومت فلسطینی - اسرائیلی است که طی آن عرب ها با یهودیان زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. عرب ها در پی انتشار این سخنان تظاهرات گسترده یی برپا کردند. آنها این اظهارات را با رابطه عاطفی او پیوند زده و می گفتند او می خواهد با این رابطه مساله فلسطین را حل و فصل کند.
● چالش های فرا روی سیف الاسلام
سازمان دفاع از حقوق بشر در گزارش سال گذشته خود ضمن تمجید از بهبود وضعیت حقوق بشر در لیبی آورده است که هنوز لیبی برای رسیدن به جامعه دموکراتیک با موانع جدی روبه رو است. ۱- زندانیان سیاسی؛ هنوز در این کشور آزادی بیان و تشکیل احزاب سیاسی در حد رویا است. زندان و شکنجه در انتظار آن منتقدان سرسختی است که نظام قذافی را به چالش کشیده اند. بارزترین این افراد فتحی الجهیمی است که در سال ۲۰۰۴ به اتهام اهانت به قذافی و دیدار و گفت وگو با یک مقام خارجی که گفته می شود یک دیپلمات امریکایی بوده به زندان محکوم شده و قرار است پس از پایان این محکومیت اعدام شود. از سرنوشت ده ها زندانی سیاسی در لیبی هیچ خبر موثقی در دست نیست. ۲- آزادی بیان؛ اگرچه برای آزادی بیان در لیبی همچنان قید و بندهای زیادی وجود دارد اما با این حال قشر روشنفکر این کشور آرام آرام از معدود خواسته های مدنی خود سخن می گویند بی آنکه ترسی از زندان داشته باشند. اما لیبی تا رسیدن به جامعه آزاد چندصدایی فاصله دارد. در لیبی رادیو و تلویزیون خصوصی وجود ندارد و نهادهای امنیتی یا کمیته های انقلابی بر روزنامه ها نظارت تام دارند. اینترنت و ماهواره تا حدود زیادی در جامعه لیبی جا باز کرده است. ۳- زندان بوسلیم؛ این زندان تحت اداره دستگاه امنیت داخلی لیبی قرار دارد. زندان بوسلیم در دهه اخیر شاهد خونین ترین نزاع زندانیان با مسوولان زندان بود. در خشن ترین نزاع ها ۱۲۰۰ زندانی کشته شدند. تاکنون دولت لیبی، اسامی کشته شدگان این زندان چه آنهایی که در درگیری های زندان کشته شده اند، چه کسانی که توسط نیروهای امنیتی در داخل زندان بوسلیم مفقود شده اند را اعلام نکرده است. وجود زندان بوسلیم و دیگر مسائلی که برشمرده شد، برای سیف الاسلام جوانی که رویای رهبری لیبی را در سر می پروراند، چالش های بزرگی است.
● چهارمین ثروتمند جهان
شاهزاده ولیدبن طلال برادرزاده ملک فهد که مجله امریکایی فوربس در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵)، دارایی او را ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده و عنوان چهارمین ثروتمند جهان و اولین در آسیا را از آن خود کرده، عادت دارد هرازچندگاهی، خیمه یی خارج از شهر ریاض و در دل کویر برپا کند و کمی در آن بیاساید و در حالی که روی یک صندلی نرم نشسته به وسعت بیکران و زیبای صحرا نگاه کند و لذت ببرد. عکس های یادگاری اش با جرج بوش پدر و پسر، ژاک شیراک و تنی چند از رهبران سرشناس دنیا، دیوارهای خیمه را پوشانده است. این ثروتمند ۴۶ ساله در جهان با نام شاهزاده ولید شهرت دارد و ثروت خود را از طریق خرید و فروش سهام و املاک به دست آورده است. او که تحصیلات آکادمیک را در کالج منلو و دانشگاه سیراکیوز امریکا به اتمام رسانده، اولین بار فعالیت اقتصادی اش را به عنوان سرمایه گذار در دهه ۹۰ میلادی آغاز کرد. وی چند شرکت مهم جهانی از جمله شرکت رسانه های تایم وارنر و چند شبکه تلویزیونی روتانا را تاسیس کرد. در ماه ژانویه ۲۰۰۴ به کمک شعبه «دیزنی لند» در پاریس آمد و با تزریق ۳۰ میلیون دلار بار دیگر لبخند را بر لبان مسوولان آن شعبه نشاند. سهامدار بزرگ شرکت خودروسازی فورد سومین خودروسازی بزرگ دنیا و صاحب هتل های ساووی (Savoy) لندن و موناکو مونته کارلو گراند هر ساله ۵۰ میلیون دلار را جهت آشنایی هرچه بیشتر غربی ها با فرهنگ عربی صرف می کند. پس از واقعه ۱۱ سپتامبر در امریکا، شاهزاده ولید که می خواست همه عرب ها با یک چوب رانده نشوند و جملگی در مظان اتهام سنگین تروریست بودن قرار نگیرند، مبلغ ۱۰ میلیون دلار به شهردار نیویورک اهدا کرد اما «رودی جولیانی» شهردار یهودی وقت این شهر از پذیرش آن مبلغ امتناع ورزید. شاهزاده ولیدبن طلال که در عربستان سکونت دارد در وسط شهر ریاض، خانه یی ۳۱۷ اتاقه دارد که قیمت آن ۱۳۰ میلیون دلار است. این خانه باشکوه و رویایی ۸ آسانسور و ۵۰۰ دستگاه تلویزیون ۵۰ اینچ دارد. کمی پایین تر از منزل او مسجدی ۱۳ طبقه قرار دارد که با حمایت مالی او ساخته شده و عنوان مجلل ترین مسجد دنیا را از آن خود کرده است. ولیدبن طلال نام این مسجد مدرن را به یاد عمویش ملک فهد و با لقب او به نام مسجد خادم الحرمین الشریفین گذاشته است.
● عروسی در روز عاشقان
ولیدبن طلال متاهل و دارای دو فرزند، یکی دختر و دیگری پسر است. یک هفته پیش از برگزاری مراسم عروسی ریم دختر بزرگ وی در روز عاشقان یا همان ولنتاین غربی ها که در فرهنگ عربی به «عیدالحب» مشهور است، پدر عروس خانم مراسمی را در هتل ژرژسانک پاریس برگزار کرد تا از آن دسته از دوستان اروپایی وی که نمی توانستند برای ضیافت اصلی در عربستان حاضر شوند، پذیرایی کند. مراسم اصلی عروسی به مدت ۷ شبانه روز و با حضور خوانندگان سرشناس جهان عرب از جمله نانسی عجرم، نجوی کرم و مروان الخوریی در مجلل ترین هتل شهر ریاض برپا شد. خاطره این مراسم افسانه یی برای همیشه در اذهان مهمانان باقی خواهد ماند.
● ولیدبن طلال؛ لیبرال محافظه کار
ولیدبن طلال که همواره در دفتر کارش نماز جماعت برپا می کند، اولین کسی است که در کشورش به فیلمسازی با شرکت یک هنرپیشه زن عربستانی روی آورده و مراحل تولید و فیلمبرداری این فیلم در دوبی رو به اتمام است. خودش در این خصوص می گوید؛ «شما می توانید از نظر اجتماعی، لیبرال باشید و در عین حال یک مسلمان محافظه کار که تفریحات تان نیز کاملاً قرن بیست ویکمی باشد.» او به عنوان ثروتمندترین مسلمان جهان احساس نمی کند که فرق زیادی با مردم دارد چرا که مثل همه به موفقیت هرچه بیشتر می اندیشد و برای نیل به اهدافش تلاش می کند. به گفته خودش با خانواده اش غذا می خورد، از ناکامی ها احساس دلتنگی می کند و هر وقت که دلش بدجوری بگیرد، مثل ابر بهار اشک می ریزد.
● فکر ارتقای جایگاه ابداً
هنگامی که از ولیدبن طلال پرسیده می شود آیا می خواهد از جایگاه چهارمین مرد ثروتمند جهان به جایگاه اول صعود کند؟ چنین پاسخ می دهد؛ «فکر می کنم که من می توانم با دو گزینه روبه رو باشم. به پشت سرم که هفت میلیارد انسانی که ثروت شان کمتر از من است، نگاه کنم یا به سه نفری که از من ثروتمندتر هستند، فکر کنم، گزینه یی که من برمی گزینم این است که به پشت سرم نگاه کنم و خدا را شکر کنم. آرزو دارم خدا به سه نفری که جلوتر از من هستند، بیشتر عطا کند. برای من مهم این است که بسیاری از مردم جهان از شدت فقر می میرند و بعضی ها فقط ماهی یک دلار درآمد دارند، من به این مساله می اندیشم.»
آزاده بابایی نژاد
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید