جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پدیده های امسال لیگ که البته فوتبال بازی نمی کنند


پدیده های امسال لیگ که البته فوتبال بازی نمی کنند
پدیده هایی که در مسابقات لیگ برتر می توانند همه را انگشت به دهان کنند، فقط به فوتبالیست های داخل زمین چمن محدود نمی شوند. کافی است از بالا نگاهی به لیگ برتر بیندازید تا بفهمید. می توان پدیده های امسال لیگ را حتی از بین کسانی که فوتبال بازی نمی کنند هم انتخاب کرد.
کسانی که تصمیم می گیرند، کسانی که کنار زمین فریاد می کشند و البته کسانی که روی سکوها می نشینند. در اینجا چند پدیده که احتمالاً در لیگ برتر امسال سر و صدای زیادی به پا کنند، آورده شده با این توضیح که لیگ همیشه پدیده های غیرقابل پیش بینی زیادی داشته.
● توفان زرد اصفهان؛ امید ایران در آسیا
قهرمانی در لیگ برتر، دو قهرمانی در جام حذفی، صعود به جمع هشت تیم برتر آسیا، کسب عنوان بهترین تیم شهرستانی و چند عنوان دیگر تمام افتخارات تیمی است که در این چند ساله به تمام مقام هایی که باید می رسیده، دست پیدا کرده است. خیلی ها بر این باورند که فولاد مبارکه سپاهان اصفهان کم نوسان ترین تیم فوتبال پرنوسان ایران است. تیمی که به لحاظ ثبات مدیریت کمتر تیمی با آن برابری می کند و اگر قرار باشد تشکیلات باشگاه با دیگر تیم های ایرانی مقایسه شود به یک نتیجه منتهی می شود؛ سپاهان تیمی است با اجزای حرفه یی و با توان بالقوه برای بهترین ماندن.
هر فصل که شروع می شود کم نیستند کسانی که در انتظار زمین خوردن سپاهان هستند اما ابزاری که این تیم اصفهانی در اختیار دارد باعث شده که همیشه در یک مسیر قرار داشته باشد و آن مسیر، مسیر خلاقیت است. ساکت مدیرعامل باشگاه سپاهان از دسته مدیران باشگاه های فوتبال ایران است که به بهترین شکل ممکن «صبر» را در سرلوحه الگوی کاری اش قرار می دهد. ابتدای فصل قبل بود که سپاهان با لوکا بوناچیچ نتایج خوبی نگرفته بود اما مدیران باشگاه تحت تاثیر جو رسانه یی و حتی فشارهای هواداران قرار نگرفتند تا در پایان فصل با قهرمانی در جام حذفی و کسب نتایج خوب در لیگ قهرمانان آسیا نتیجه آن صبر را ببینند.
سپاهان امسال باید در چهار جبهه با دیگر حریفان رقابت کند. لیگ برتر، جام حذفی، لیگ قهرمانان در فصل ۲۰۰۷- ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸- ۲۰۰۷ مسابقاتی است که باید سپاهان آن را پشت سر بگذارد. نماینده ایران در فصل گذشته با نتایجی که در لیگ قهرمانان آسیا کسب کرد، در سال ناکامی های فوتبال ایران همه اهالی فوتبال را امیدوار کرده بود.
سپاهان در گروهی که تیم قدرتمندی مانند العین امارات حضور داشت، توانست به عنوان تنها تیم گروه به مرحله بعد صعود کند و در واقع این تیم دومین تیم ایرانی است که موفق شده تا به حال به جمع هشت تیم برتر آسیا راه یابد. آنها باید بیست و هشتم شهریور در ژاپن رودرروی کاواساکی این کشور قرار گیرند و هفته بعد در اصفهان باید بازی برگشت را انجام دهند. موفقیت سپاهان در این مرحله می تواند به معنای کسب بهترین نتیجه یک تیم ایرانی در لیگی نوپا مانند لیگ قهرمانان آسیا باشد.
به باور بسیاری از کارشناسان فوتبال، سپاهان امسال هم جزء مدعیان قهرمانی در لیگ برتر است، چه اینکه نتایج طلایی پوشان اصفهان در سه هفته ابتدایی گویای قدرت تیمی این تیم محبوب است. تیمی که خوب بازی می کند و مهم تر از همه راه شکست دادن حریفان را چه بزرگ و چه کوچک یاد گرفته و بازیکنان هم به حدی از اعتمادبه نفس رسیده اند که برابر تیم های پرطرفداری مانند استقلال و پرسپولیس همیشه یک پیش برنده هستند. امسال، سال سپاهان خواهد بود و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا مهم ترین کاری است که آنها می خواهند انجام دهند.
● بچه محل رئیس جمهور
برای نخستین بار اسم حبیب کاشانی در مطبوعات ورزشی زمانی مطرح شد که علی آبادی و دادکان در اوج اختلافات و کشمکش های رسانه یی بودند. کاشانی که آمدنش به فوتبال تنها بر اثر اتفاق بود خیلی زود در ورزش مطرح شد. در ابتدا اسم او هم ردیف با نام فدراسیون فوتبال بود و دادکان هم در روزهای ابتدایی حضور کاشانی در مراسم های ورزشی به او به چشم یک هوو نگاه می کرد.
بچه محلی با رئیس جمهور و حضور در هیاتی مشترک در خیابان نظام آباد به همراه رئیس سازمان ورزش، کاشانی را به یار غار علی آبادی تبدیل کرده بود. اما اتفاقاتی که بر سر انتخاب شهردار پس از احمدی نژاد در شورای شهر افتاده بود، پرده یی از اختلافات را میان این دو دوست قدیمی ایجاد کرده بود. با این همه از آن روزی که کاشانی در معیت احمدی نژاد به اردوی تیم ملی تکواندو رفته بود، می شد به راحتی پیش بینی کرد که کاشانی به یکی از کرسی های خالی مدیریت در ورزش می رسد.
حتی نام او برای جانشینی علی آبادی هم مطرح شد اما خیلی زود با فراهم شدن شرایط در هیات مدیره پرسپولیس به باشگاه سرخ تهران آمد و خودش با همکاری حسن بیادی دوست چندساله اش زمینه را برای رسیدنش به مدیریت باشگاه فراهم کرد. انصاری فرد رفت و کاشانی آمد. او در ابتدا با همان ژست هایی که پیشتر انصاری فرد می گرفت، قول داد که شرایط مالی باشگاه را سر و سامان دهد اما پس از چندی قراردادهایی که اسپانسرهای مالی با پرسپولیس امضا کردند، نشان داد که کاشانی با چپ پر به پرسپولیس آمده است.
آلشپورت، شرکت تعاونی اعتباری شهر، ایکات و هواپیمایی آسمان از جمله اسپانسرهایی هستند که از یک طرف به خاطر نام پرسپولیس آمده اند و از طرف دیگر به دلیل رفاقتی که مدیران این شرکت ها با کاشانی داشته اند. کاشانی که هنوز یک ریال هم از سازمان تربیت بدنی نگرفته تا به حال در مسائل مالی موفق عمل کرده و شاید این بزرگ ترین نکته مدیریت مردی باشد که به قول خودش مانند یک سرباز روزشماری می کند تا بتواند این چنین به برنامه های از پیش تعیین شده برسد.
او با پرسپولیس آرزوهای بزرگی در سر دارد و حتی وسوسه حضور در فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس هم نتوانسته مرد ساده پرسپولیس را بر سر دوراهی قرار دهد. کاشانی می خواهد با پرطرفدارترین تیم ایران به بهترین نتایج چندساله اخیر برسد و در این میان شاید موج رسانه یی که از سوی برخی رسانه ها و به ویژه از سوی خبرگزاری فارس علیه او و افشین قطبی ایجاد شده روزهای دشواری را برای پرسپولیس ایجاد کند. با این حال کاشانی تا به حال کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته و موفق شده بازیکنان پرتوقع پرسپولیس را با تزریق پول، ساکت نگاه دارد. او دشوارترین سال مدیریتش را پیش رو دارد. هرچند که می خواهد روشن ترین سال مدیریتش را نیز پشت سر بگذارد.
● رکورد دست نیافتنی شاغلام
مرد دوست داشتنی فوتبال شیراز. یکی از چهار برادر خانواده پیروانی ها که دو ماه پیش یکی از برادرانش را از دست داد. اخوی بزرگ افشین پیروانی مربی تیم ملی. کسی که می تواند با دویست، سیصد میلیون و چند ماه فرصت تیم آبرومندانه یی را تحویل مردم شیراز بدهد. کسی که هر سال در نیم فصل اول فقط شکست می خورد و در نیم فصل دوم تنها می برد تا تیم در مسابقات لیگ برتر بماند. تنها مربی لیگ برتر که سابقه حضور در تمام ۱۴۲ بازی هفت دوره لیگ را داشته.
معجزه گری که توانسته در تمام این هفت سال فجر سپاسی را در لیگ برتر نگه دارد. اگر احساس می کنید که حرف از شاغلام است باید نام کامل او را بر زبان بیاورید. غلامحسین پیروانی؛ او در شیراز یکی از بزرگ ترین خانه های شهر را دارد که هر چند ماه یک بار دزدی این مربی دوست داشتنی را آزرده خاطر می کند.
شاید باور نکنید، اما او خودش را وقف فوتبال کرده. او در تمام هفت سال مربیگری فجر در لیگ برتر هیچ وقت با لباس رسمی کنار زمین نایستاده تا گرمکن و شلوار و کتانی سفید ارژینال یک جور لباس فرم او در لیگ برتر به حساب بیاید. پیروانی از آن آدم هایی است که صبح تا شب در خانه فیلم تمرینات منچستر و بایرن و بارسلونا و رئال مادرید را تماشا می کند و نت برمی دارد. با اینکه همه محو لهجه شیرازی او در کنفرانس های مطبوعاتی می شوند، اما نکته یی که او در تمام این سال ها روی آن پافشاری کرده چیز دیگری است.
او پس از هر بازی در کنفرانس مطبوعاتی روی اینکه در سال های گذشته بازیکنان زیادی را از دست داده، اصرار می کند. بعد هم می رود سراغ اسم هایی چون محمد خرمگاه و محمود فکری و داود سیدعباسی و محمد برزگر و صمد زارع تا برسد به امیدرضا روانخواه و بهمن طهماسبی و حسین آشنا.
باورکردنی نیست ولی او بیش از بیست بازیکن فوتبال گمنام را در لیگ برتر به استانداردی رسانده که در سال های بعد با رقم های بالا به تیم های دیگر رفته اند. او امسال هم چندان خوب لیگ برتر را آغاز نکرده ولی دیگر برای هر کسی قابل پیش بینی است که در پایان لیگ برتر او و جوانان گمنام شیرازی پدیده لیگ برتر باشند. در تمام این سال ها هر قدر که برق شیراز بی روح بوده، فجر با فوتبال هیجان انگیز خود، هویت فوتبال شیراز را زنده نگه داشته است. اما حیف که مردم فوتبال نشناس شیراز هیچ وقت در سبد تفریحی خود چیزی به نام رفتن به استادیوم و تشویق فجر سپاسی نداشته اند.
● محبوبیت رشک برانگیز و لغزنده
اصلاً لازم نیست نامی از او به میان بیاید. تمام نشانه هایی که حالا در استقلال دیده می شود حاکی از حضور او در استقلال است. تیم در فصل نقل و انتقالات با خرید آرش برهانی، حمید شفیعی، محسن بیاتی نیا، مهرداد پولادی، پژمان منتظری، امیدرضا روانخواه و میثم منیعی به نوعی موفق ترین تیم در روزهای پیش فصل لقب گرفت.
حتی آغاز لیگ برتر برای استقلال هم طعم شیرینی داشت. آنها سه امتیاز بازی با استقلال اهواز را به جیب زدند، اما دست آخر باز هم او تاثیر خودش را روی تیم گذاشت. تیم در مسابقه بعدی به ملوان باخت، پس از آن نتوانست چیزی بهتر از تساوی با مس کرمان را رقم بزند و در بازی آخر هم تیم از پیش شکست خورده شیرین فراز را ببرد.
تیم در این مدت بارها به جنجال هم کشیده شد. از نیمکت نشینی محمود نوازی که کمتر می تواند جلوی دهانش را بگیرد تا بحث بازگشت امیر قلعه نویی به تیم و چند خبر ریز و درشت دیگر. البته هنوز اتفاقات اصلی نیفتاده. تجربه ثابت کرده ناصر حجازی مربی هر تیمی باشد، آن تیم از خبرسازترین تیم ها خواهد بود.
دوران مربیگری او در نساجی فراموش نشده. زمانی که او فقط جمعه به قائم شهر می رفت تا سر مسابقات این تیم روی نیمکت بنشیند یا حتی دورانی را که در استقلال رشت بود و با شکست ۲-۹ تیم به ابومسلم مجبور شد با نیمکت مربیگری این تیم هم خداحافظی کند. به هر حال چه حجازی را به عنوان یک خوش تیپ قبول داشته باشید، چه به عنوان مربی هیچ ارجی برای او قائل نشوید، او پس از گذشت پنج سال از دوره مربیگری در استقلال رشت باز هم شانس مربیگری در لیگ برتر را پیدا کرد.
این بار روی نیمکت تیمی که در تمام این پنج سال آرزویش را می کشید. هنوز کسی فراموش نکرده که هشت سال پیش او چگونه از تیم محبوبش جدا شد. هنوز از یاد کسی نرفته که او چطور در فینال جام باشگاه های آسیا با دو اشتباه محمدعلی یحیوی در دروازه به جوبیلو ایواتا باخت و یک ماه پس از آن در جام آزادگان بازی ۱-۳ برده را ۳-۴ به سایپا باخت.
تنها چند ساعت پس از آن بود که شایعه شد حجازی سکته کرده و در بیمارستان بستری است، اما یکی دو روز که گذشت این خبر تکذیب و خبر دیگری جایش تایید شد. حجازی از مربیگری استقلال کنار رفت و تا هشت سال بعد انتظار بازگشت به این تیم را می کشید. این انتظار زمانی به سر رسید که فتح الله زاده باز به تیم بازگشت.
به هر حال او همراه استقلال فعلاً چندان ایده آل نتیجه نگرفته و این برای حجازی که پیش از آغاز مسابقات این فصل با اعتماد به نفس کامل وعده قهرمانی داده بود کار را سخت می کند. به هر حال در تمام دوران ثابت شده که حجازی محبوب ترین شخصیت تاریخ استقلال است ولی هیچ وقت این محبوبیت به کار او نمی آید.
با اینکه محبوبیت او بین تماشاگران واقعاً رشک برانگیز است، اما این محبوبیت همیشه لغزنده بوده. کافی است تیم چند بازی نتیجه نگیرد تا اینکه به سرعت نام آلترناتیوهای او از روی سکوها به گوش برسد. اتفاقی که سر بازی با مس کرمان از روی سکوهای آزادی شنیده شد و دست آخر به زد و بند قلعه نویی با لیدرهای تیم رسید. نباید از قلم انداخت که قلعه نویی در ۱۰ سال گذشته همیشه ارتباط خوبی با لیدرهای استقلال داشته و این می تواند به ضرر ناصرخان حجازی تمام شود.
● مرد مرموز قرمز
آدم بی تجربه یی نیست. روزی که پرسپولیس با گل ابراهیم اسدی به فجر در دوره اول مسابقات لیگ برتر به قهرمانی رسید، او در کنار علی پروین روی نیمکت تیم نشسته بود و پس از گل به داخل زمین چمن ورزشگاه آزادی دوید. آدم کوچکی نیست. سابقه زدن یکی از مهم ترین گل های تاریخ فوتبال ایران را به تیم ملی امریکا دارد آدم ساده یی نیست.
به هر حال او از دوستان نزدیک حبیب کاشانی به حساب می آید و پیش از آغاز فصل حتی شایعه سرمربیگری او در پرسپولیس هم سر زبان ها افتاده بود. البته دوستی او با یکی از سمبل های اصولگرایی در فوتبال مانع از رابطه اش با اطلاح طلبان هم نشده. کسانی که او را در همایش اصلاح طلبان ادوار مجلس دیدند به خوبی فهمیدند که استیلی غیر از فوتبالیست، سیاستمدار خوبی هم است.
به هر حال کسی که تجربه همکاری با پروین، آری هان، دنیزلی و قطبی را در کارنامه اش داشته باشد و با رفتن هر مربی و آمدن مربی جدید باز هم جایگاهش در تیم حفظ می شود، مطمئناً سیاستمدار خوبی است، اما این اتفاق شاید دست آخر به ضرر پرسپولیس تمام شود. تمام تماشاگرانی که در سال های گذشته در جریان اتفاقات روز پرسپولیس قرار داشته اند، به خوبی می دانند که استیلی حالا پنجمین فصل حضورش روی نیمکت مربیگری پرسپولیس را می گذراند و برای کسی به باهوشی او دیگر کار به عنوان نفر اول جذابیت دارد.
نگاه بدبینانه به قضیه به اتفاقی منجر می شود که در دوران سرمربیگری مصطفی دنیزلی افتاد؛ اتفاقی که در آن حمید استیلی متهم به ایجاد دودستگی در تیم شد و پس از آن از سوی محمدحسن انصاری فرد از نیمکت پرسپولیس کنار گذاشته شد. به هر حال الان هم در بدبینانه ترین حالت پیش بینی می شود که حمید استیلی مشکل سازی در پرسپولیس را آغاز کند و حتی سرنوشت همکاری اش با افشین قطبی هم به جای خوبی نرسد.
به هر حال اولین جرقه ها هم در بازی با صنعت نفت زده شد. جایی که بین نیمه سر تعویض یکی دو بازیکن در تیم بحث قطبی و استیلی به جاهای باریک کشیده می شود. به هر حال پس از آن مسابقه که دیدار اول پرسپولیس در مسابقات لیگ برتر به حساب می آمد، حبیب کاشانی وارد قضیه شد تا این مشکل فعلاً به صورتی مقطعی حل شود، اما دیگر همه می دانند این مشکلات باز هم برای پرسپولیس به وجود می آید.
آن هم در وضعیتی که دیگر سرمربی پرسپولیس گرگ باران دیده یی مثل مصطفی دنیزلی نیست و به جای او افشین قطبی روی نیمکت تیم نشسته. کسی که حتی هنوز هم نمی تواند فارسی را به راحتی حرف بزند و هنوز با ساختارهای پنهان فوتبال ایران آشنا نشده. به هر حال پرسپولیس با وجود چهار پیروزی متوالی در مسابقات ابتدایی فصل باز هم چندان به تداوم این آرامش اطمینانی ندارد.
مهدی امیرپور
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید