پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آفریقای جنوبی؛ هزار روز قبل


آفریقای جنوبی؛ هزار روز قبل
برای اولین بار است که میزبانی جام جهانی فوتبال، پر سر و صداترین جشنواره ورزشی دنیا و چیزی که شاید از المپیک ها هم جذاب تر باشد به آفریقا سپرده شده است اما در فاصله هزار روز تا شروع این پیکارها آفریقای جنوبی میزبان جام بیش از پیش احساس می کند که با کاری بس عظیم و سخت مواجه است.
تاخیرهای مکرر در ساخت و آماده سازی استادیوم های مورد نظر، مشکلات موجود در امر حمل و نقل و مسایل مربوط به ناامنی و زیادی جرم و جنایت در آفریقای جنوبی، مسایلی است که میزبانی این کشور را تحت الشعاع قرار داده و حالت اطمینان را از آن سلب و زحمات و دردسرهای فراوانی را به وجود آورده است. این در حالی است که خوشبین ها دوست دارند از حالا به روز ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰ بیندیشند. روزی که قرار است بازی افتتاحیه جام در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شود و ۳۲ تیم برگزیده دنیا که باید در ۲ سال بعدی از غربال مسابقات انتخابی عبور نمایند و تلاش نهایی خود را از آن تاریخ در شهرهای مختلف این کشور آغاز کنند.
● نوعی تردید
دولت و مقام های ورزشی آفریقای جنوبی دائما تاکید ورزیده اند که هیچ یک از خطرات فوق جام جهانی نوزدهم را ساقط و بی ارزش نخواهد کرد. اما نوعی تردید در محافل خارجی نسبت به این موضوع حس می شود.
سپ بلاتر بیش از هر کس در این ارتباط ضد و نقیض گفته است. رییس سوییسی فیفا یک روز از تدارکات میزبان انتقاد می کند و حتی از احتمال انتقال میزبانی به یک کشور ثانوی می گوید و فردای آن روز از موفقیت محرز آفریقای جنوبی در این امر یاد می کند. او در جدیدترین موضع گیری اش با ادغامی از ۲ نوع نگرش فوق از مقام های آفریقای جنوبی به طور اکید خواسته است که در کارهای اجرایی و ساختمانی خود تسریع کنند و آماده سازی ۱۰ شهر و استادیوم محل میزبانی بازیها را هر چه سریع تر به مرحله بهره برداری برسانند.
او در ماه ژوئن در بازدید قبلی اش از آفریقای جنوبی کارهای صورت گرفته را ناکافی یافته بود، اما اخیرا در همان صحبت های دوپهلوی خود گفته است: بدیهی است که وقتی میزبانی مسابقه ای به این بزرگی برای اولین بار به یک کشور آفریقایی واگذار می شود، رقبا و حتی دوستان آن کشور نوعی حسادت را به آن نشان می دهند و ادعا می کنند که می توانسته اند میزبان بهتری برای جام باشند. با این حال نظر من بیشتر همسو با مردم و دولت آفریقای جنوبی است و معتقدم که می توانند یک جام جهانی فوق العاده را برگزار کنند.
● بودجه تمام شد
بلاتر در سفر اخیرش به آن کشور، سری هم به استادیوم تحت ساخت گرین پوینت در کیپ تاون زد و این مکانی است که گمان می رود یکی از ۲ مسابقه مرحله نیمه نهایی در آن برگزار شود. فقط چند روز پس از رفتن بلاتر از این کشور ادامه کارهای ساختمانی روی این ورزشگاه متوقف شد. زیرا بودجه قبلی تمام و تامین بودجه جدید میسر نشده و بین شرکت سازنده آن و شرکای تجاری اش اختلاف افتاده بود.
در کشوری مثل آفریقای جنوبی دادن هر قول و تضمینی تقریبا غیرممکن است و سخت تر از آن رعایت و اجرای جداول زمانی به دلیل مسایل و کاستی هایی است که بر شمردیم و البته در این کشور اعتصاب اتحادیه های کارگری و سایر نهادها و طبقات متوسط و نیروهای کار، امری کاملا مرسوم است.
آفریقای جنوبی که در سال ۱۹۹۴ از شر آپارتاید (تبعیض نژادی) رها شد و با همت نلسون ماندلا به حکومتی آزاد رسید و سیاهپوستان را به قدرت رساند و اقلیت سفیدپوست را از حکومت مطلقه باز داشت، سابقه میزبانی موفق جام های جهانی کریکت و راگبی را طی سال های اخیر دارد، ولی به خوبی می داند ورود فزون تر از یک میلیون تماشاگر و توریست و ورزشدوست به این کشور در ایام برپایی جام جهانی چیزی نیست که بتوان آن را ساده انگاشت و این میزان بسیار بیشتر از تماشاگرانی است که برای نظارت بر جام های جهانی کریکت و راگبی به آفریقای جنوبی آمدند.
‌● یک خط آهن تازه
شاید شهرهای بزرگتر ژوهانسبورگ، کیپ تاون و دوربان مشکلی در وفق دادن خود با وظایف محوله و انجام آن نداسته باشند اما این امر را نمی توان به شهرهای کوچک تر نلس پروت و پولوک وانه بسط داد و اضافه بر آن حجم کارهای لازم در این نقاط گمنام بسیار بیشتر از شهرهای مشهور است. دیفر موگاله رییس کمیته سازماندهی جام جهانی ۲۰۱۰ در شهر نلس پروت می گوید: ما در حال چک کردن و ترمیم و مدرن سازی وسایل و امکانات موجود هستیم و یکی از آنها شبکه قطار شهر است.
به واقع ما یک خط آهن تازه را تاسیس کرده ایم که از اطراف استادیوم شروع می شود و به بیرون شهر بسط می یابد. ما در حال تعریض محیط فرودگاه شهر نیز هستیم. این شاید بزرگترین و تنها موقعیت شهری کوچک همچون ما برای انجام این گونه کارها و رسیدن به این حدود و ثغور باشد و در شرایطی به جز این امکان ندارد که با مدرن سازی شهر ما موافقت و در این زمینه اقدام شود. از طرف دیگر این فرصتی عالی است تا صلاحیت و توانایی خود را به تمامی جهانیان نشان بدهیم و بگوییم که چه کارهایی از شهرها و کشورمان برمی آید و اصلا درست نیست که این فرصت را مفت و مسلم از دست بدهیم.
با این حال تا این لحظه (طلیعه پاییز ۲۰۰۷) حتی تامین برق در سطح شهر در تمام ساعات شبانه روز ممکن نشده است و اوج مشکلات در ماه های ژوئن و ژوییه است که قطع برق فزونی می گیرد. حتی وقتی مسافران می خواهند از فرودگاه ژوهانسبورگ به حرکت درآیند، مدتی قابل ملاحظه طول می کشد تا مدارکشان بررسی شود و روی پاسپورتهایشان مهر لازم بخورد.
● پایین تر از آلمان
تره ور فیلیپس مدیر اجرایی لیگ فوتبال آفریقای جنوبی خیالش را راحت کرده و با سبک کردن بار مسؤولیت های موجود در این کشور گفته است: دنیا باید بپذیرد که چه قانونا و چه براساس سنت ما نمی توانیم جام جهانی را با همان دقت و صراحت و قاطعیت برگزار کنیم که آلمان در سال ۲۰۰۶ انجام داد و نباید ما را دایما با آنها قیاس کنند.
کاری که باید از ما بطلبند و ما هدف قرار دهیم برگزاری جامی است که خوب و کامل و ویژه ما و مختص آفریقایی ها و توام با فرهنگ آنان باشد. چه ایرادی دارد که اتوبوس ۱۰ دقیقه دیر به ایستگاه برسد، منوط به اینکه به مسافران طی آن مدت خوش گذشته باشد و از شرایط موجود در آفریقای جنوبی احساس رضایت کنند.
‌● فرصتی عالی
وقتی میزبانی جام نوزدهم در ماه مه ۲۰۰۴ به آفریقای جنوبی واگذار شد، این یک فرصت عالی برای تمام آفریقایی ها جهت به نمایش گذاشتن کارآیی ها و امکاناتشان تلقی شد و آفریقای جنوبی نیز به طور اخص حس کرد که ناکامی آخرین دقایق اش در کسب میزبانی جام قبلی (۲۰۰۶) و واگذاری آن به آلمان جبران شده است.
امروز همان باور در ژوهانسبورگ وجود ندارد زیرا بار سنگین مشکلات باعث شده دست اندرکاران فقط به انجام وظایف خود و حرکت در چارچوپ آن بیندیشند و رویایی نباشند اما کشورهای اطراف و همسایه از خود آفریقای جنوبی برای بهره گیری از هجوم توریست ها و سرمایه های خارجی به آن سمت از آفریقا، آماده و مشتاق نشان داده اند.
یکی از آنها موزامبیک است که اعلام کرده حاضر است تعدادی از تیم های میهمان و شرکت کننده را که خود مایل و متقاضی باشند بپذیرد و آنها را اسکان دهد. حتی زیمبابوه نیز که مجددا دچار بحران های سیاسی شده درصدد است امکانات و تمهیداتی بچیند که پای خارجی ها و تیم های شرکت کننده را به آنجا بکشاند و پول قابل توجه حاصل از این امر را وارد شریان های اقتصادی خود کند و در این ارتباط فعالیت هایی نیز طراحی شده و قرار است در آینده نزدیک شدت گیرد. در داخل آفریقای جنوبی درگیری هایی سیاسی بر سر اینکه کدام نهادها باید پول میزبانی را تامین کنند، دایر بوده است ولی تا امروز کسانی که خودشان را از این پروسه کنار کشیده اند بیشتر از افرادی بوده اند که پای در وسط نهاده و قبول مسؤلیت کرده اند.
● بدتر از همه
«لین دیوی سیسولو» وزیر مسکن آفریقای جنوبی می گوید بیم آن را دارد که درخواست های نهاد مبتوعش برای دریافت بودجه ساخت و ساز مکان های اسکان توریست ها توسط دولت دچار کاهش کلی و یا تمام حذف شود و فرصتی هم برای تامین آن از سایر سازمان ها نماند. بدتر از همه آمار جنایات و مرگ و میر در آفریقای جنوبی است که هر توریستی را فراری می دهد. به واقع هر روز چیزی حدود ۵۰ نفر در سطح آفریقای جنوبی به انحای مختلف کشته می شوند و به رغم تمام ابراز اطمینان های دولت این کشور این بیم ریشه دوانده که بسیاری از توریست ها در زمان برگزاری جام از امنیت لازم برخوردار نباشند و مورد تهاجم گروه های خلافکار و گنگسترهای جزء قرار گیرند.
این ترسی است که در فاصله هزار روز تا شروع جام نوزدهم به طرز فزاینده و خطیری بر پیکارها سایه می اندازد و مسایل ورزشی را در درجه دوم اهمیت قرار می دهد.
وصال روحانی
منبع: AFP
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید