پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مروری بر رقابت های فوتبال مقدماتی جام ملت های اروپا


مروری بر رقابت های فوتبال مقدماتی جام ملت های اروپا
رقابت های فوتبال مقدماتی جام ملت های اروپا که قرار است سال آینده به طور مشترک در کشورهای سوئیس و اتریش برگزار شود، به روزهای حساس و سرنوشت ساز رسیده است و به زودی چهره تیم های صعود کننده به این رقابت ها مشخص خواهد شد. در همین چارچوب، شنبه شب مسابقاتی در کشورهای مختلف اروپایی انجام شد و امشب نیز مسابقاتی دیگر برگزار می شود تا چهره تیم های مدعی صعود به جام ملت های اروپا آشکارتر شود.
حساس ترین مسابقه امشب بین انگلیس و روسیه است که به نوعی تقابل غرب و شرق قاره سبز محسوب می شود. این مسابقه امشب در ورزشگاه ویمبلی لندن برگزار خواهد شد. مسابقاتی که شنبه شب در این چارچوب برگزار شد، همراه با مسابقاتی که امشب برگزار می شود را به تفکیک گروه های مختلف مرور می کنیم.
● گروه A
شنبه شب در گروه A، فنلا ند در خانه خود با نتیجه مساوی بدون گل در مقابل صربستان متوقف شد ودیدار حساس تیم های پرتغال و لهستان هم که در زمین پرتغال برگزار می شد با تساوی دو بر دو به پایان رسید. پرتغال در این مسابقه ابتدا با یک گل عقب افتاد اما سپس دو بر یک از حریف پیش افتاد و سرانجام به تساوی رضایت داد. رقابت اصلی برای صعود به جام ملت های اروپا در گروه A بین همین چهار تیمی است که شنبه شب در مقابل یکدیگر به میدان رفتند.
هم اکنون لهستان با ۲۰ امتیاز از ۱۰ بازی صدرنشین است، فنلا ند با ۱۸ امتیاز از ۱۰ مسابقه در رده دوم گروه قرار دارد، پرتغال و صربستان هم به ترتیب با ۱۶ و ۱۵ امتیاز، اما یک بازی کمتر از لهستان و فنلا ند، سوم و چهارم هستند. در این گروه بلژیک با ۱۰ امتیاز از ۹ بازی، ارمنستان با ۸ امتیاز از ۸ بازی، قزاقستان با ۶ امتیاز از ۹ بازی و آذربایجان با ۵ امتیاز از ۸ بازی تیم های ناامید از صعود هستند.
امشب در این گروه پرتغال و صربستان مسابقه حساسی خواهند داشت. شکست برای هر یک از این دو تیم به معنای عقب افتادن از قافله مدعیان و کم رنگ شدن شانس صعود به جام ملت های اروپا است و تساوی این دو تیم، لهستان و فنلا ند را خوشحال خواهد کرد.
جالب این جاست که لهستان و فنلا ند هم امشب در مقابل یکدیگر قرار می گیرند تا گروه A شب حساسی را تجربه کند نتایج امشب می تواند باعث کاهش ابهامات یا کورتر شدن گره صعود شود.
امشب در این گروه ارمنستان با آذربایجان و قزاقستان هم با بلژیک دیدار خواهند کرد که البته نتایج این مسابقات تاثیرچندانی در سرنوشت آنها نخواهد داشت.
● گروه B
حساس ترین مسابقه شنبه شب در گروه B در ایتالیا بین تیم های ملی فوتبال فرانسه و ایتالیا برگزار شد که به نوعی تکرار فینال جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود. در این مسابقه ایتالیا به نتیجه ای بهتر از تساوی بدون گل در مقابل فرانسه نرسید تا راه صعود ایتالیا به مرحله نهایی جام ملت های اروپا دشوارتر شود.
اوکراین، یکی دیگر از تیم های مدعی صعود از این گروه هم شنبه شب در گرجستان به یک نتیجه مساوی یک بر یک رسید تا اسکاتلند خوشحال ترین تیم گروه B باشد.
چرا که این تیم همان شب با نتیجه ۳ بر یک لیتوانی را شکست داد تا شانس صعود خود به مرحله دوم را افزایش دهد. هم اکنون در گروه B، فرانسه، اسکاتلند و ایتالیا هر کدام ۸ مسابقه انجام داده اند و با امتیازات ۱۹، ۱۸ و ۱۷ به ترتیب اول تا سوم هستند. اوکراین هم که با یک بازی کمتر، ۱۳ امتیاز کسب کرده هنوز شانس صعود دارد.
اما لیتوانی با ۷ امتیاز از ۸ مسابقه و گرجستان با ۷ امتیاز از ۹ مسابقه هیچ شانسی ندارند. تکلیف جزایر فارو هم که روشن است: بدون امتیاز پس از ۸ مسابقه. امشب جزایر فارو میهمان لیتوانی است تا یکی از مسابقات تشریفاتی امشب را انجام دهند. اما دو مسابقه حساس این گروه در فرانسه و اوکراین انجام می شود.
فرانسه برای افزایش اختلا ف امتیاز خود با سایر رقیبان به دیدار دوم گروه یعنی اسکاتلند می رود و اوکراین هم برای آن که از قافله عقب نماند، در صدد کسب سه امتیاز مسابقه با ایتالیا است. هر چند که ایتالیا هم به این مسابقه امید بسته تا فاصله خود را با صدر جدول کمتر کند.
● گروه C
رقابت در گروه C بین تیم های یونان، نروژ، ترکیه و بوسنی هرزه گوین بسیار نزدیک است. هر چند که پیروزی یک بر صفر مجارستان در مقابل بوسنی هرزه گوین، مجارستان را هم به این جمع نزدیک کرده و در عوض شانس بوسنی را کاهش داده است. شنبه شب ترکیه در زمین مالت با مشکل مواجه شد و نتوانست نتیجه ای بهتر از تساوی دو بر دو کسب کند.
اما نروژ، با پیروزی یک بر صفر در زمین مولداوی، ضعیف ترین تیم گروه، خود را به یک قدمی یونان در صدر جدول رساند. حالا یونان که با ۱۸ امتیاز از ۷ مسابقه در گروه C صدرنشین است، امشب در زمین نروژ که با ۱۶ امتیاز از ۸ مسابقه دررده دوم قرار دارد به میدان می رود تا یکی از حساس ترین مسابقات امشب مقدماتی جام ملت های اروپا برگزار شود.
امشب ترکیه نیز که با ۱۴ امتیاز از ۷ مسابقه در رده سوم قرار دارد میزبان مجارستان است تا فاصله خود را با صدر جدول کاهش دهد. هر چند که اگر مجارستان بتواند پیروزی شنبه شب خود در مقابل بوسنی را در مقابل ترکیه هم تکرار کند می تواند به جمع مدعیان اضافه شود. بوسنی هرزه گوین هم که با ۱۳ امتیاز از ۸ مسابقه چهارم است امشب میزبان مولداوی خواهد بود تا از بهترین فرصت برای افزایش ۳ امتیاز به امتیازات خود استفاده کند. در این گروه مجارستان، مالت و مولداوی با ۹، ۵ و ۲ امتیاز از ۸ مسابقه به ترتیب پنجم تا هفتم هستند.
● گروه D
آلمان صدرنشین مطلق گروه D، شنبه شب در زمین ولز با ۲ گل میروسلا وکلوزه پیروز شد تا با ۲۲ امتیاز از ۸ مسابقه، بالا نشینی خود را تثبیت کند. آلمان امشب در چارچوب رقابت های مقدماتی جام ملت های آسیا به میدان نمی رود اما رقیبانش در گروه D امشب مسابقه دارند.
در این گروه جمهوری چک با ۱۷ امتیاز، جمهوری ایرلند با ۱۴ امتیاز و اسلواکی با ۱۰ امتیاز در رده های دوم تا چهارم قرار دارند و هر یک ۸ مسابقه انجام داده اند. جمهوری چک که شنبه شب در زمین تیم بدون امتیاز سان مارینو ۳ بر صفر پیروز شده بود، امشب در مسابقه ای حساس میزبان جمهوری ایرلند خواهد بود.
جمهوری ایرلند شنبه شب در خانه اسلواکی به تساوی ۲ بر ۲ رسیده بود. اسلواکی، خود امشب میزبان ولز است تا با کسب امتیاز در این مسابقه خانگی، فاصله امتیازات خود را با چک و ایرلند کاهش دهد. یکی از غیرحساس ترین مسابقات امشب، بین قبرس و سان مارینو برگزار می شود. در این گروه قبرس و ولز، ۷ امتیازی هستند و سان مارینو از ۸ مسابقه، هنوز امتیازی کسب نکرده است.
● گروه E
حساسیت در رقابت های گروه E به اوج خود رسیده است. در این گروه کرواسی، روسیه و انگلیس رقیبان اصلی برای صعود هستند که به ترتیب با ۲۰، ۱۸ و ۱۷ امتیاز در رده های اول تا سوم قرار گرفته اند. در این میان رژیم صهیونیستی هم سعی دارد خود را به جمع مدعیان اضافه کند. این تیم که همانند انگلیس ۱۷ امتیازی است، از سایر تیم های گروه یک بازی بیشتر انجام داده است.
ضمن اینکه شکست ۳ بر صفر این تیم در مقابل انگلیس در ورزشگاه ویمبلی لندن که شنبه شب رخ داد، نشان می دهد رژیم صهیونیستی هنوز فاصله زیادی با تیم های مدعی دارد.
شنبه شب روسیه هم همانند انگلیس، حریف خود را با ۳ گل بدرقه کرد. حریف روسیه، مقدونیه بود که در مقابل میزبان، حرفی برای گفتن نداشت. شنبه شب، کرواسی صدرنشین هم با ۲ گل استونی را شکست داد تا در سایه پیروزی هر سه تیم بالای جدول گروه E، حساسیت مسابقات در این گروه باز هم بیشتر شود.
حالا امشب در حساسترین مسابقه، انگلیس به مصاف روسیه خواهد رفت تا عیار دو تیم قدرتمند غرب و شرق اروپا در این دیدار آشکار شود. اگرچه انگلیس با بحران مصدومیت چند تن از بازیکنانش مواجه شده، اما گلزنی مایکل اوون در مسابقه شنبه شب پس از یک دوره مصدومیت، نشان دهنده آمادگی اوست که همین موضوع امیدواری مربیان انگلیس را برای پیروزی در مقابل روسیه افزایش داده است. از آن طرف، روسیه هم تیم دست و پا بسته ای نیست. چرا که گاس هیوینگ سرمربی هلندی این تیم، شاگردانش را برای کسب امتیاز به زمین می فرستد و به همین دلیل پیش بینی می شود که شاهد مسابقه زیبایی از هر دو تیم باشیم.
در این میان کرواسی که بالاتر از انگلیس و روسیه در صدر قرار گرفته است امیدوار است تا با تساوی این دو تیم در مسابقه امشب، فاصله خود را با آنها افزایش دهد. چرا که کرواسی امشب میهمان آندورا است که از ۸ مسابقه قبلی خود حتی یک امتیاز هم نگرفته است. مقدونیه و استونی، تیم هایی که با ۷ و ۳ امتیاز در رده های پنجم و ششم گروه E قرار دارند نیز امشب به مصاف یکدیگر خواهند رفت.
● گروه F
رقابت اصلی برای صعود به جام ملت های اروپا در گروه F بین تیم های سوئد، ایرلند شمالی و اسپانیا است که به ترتیب با ۱۹، ۱۶ و ۱۶ امتیاز در رده های اول تا سوم گروه خود قرار دارند. سوئد شنبه شب در مقابل میهمان خود دانمارک به نتیجه مساوی بدون گل رسید. با این تساوی اگرچه سوئد در صدر جدول باقی ماند اما امیدهای دانمارک برای صعود کمتر شد.
دانمارک که هر چند یک بازی کمتر از سایر تیم ها انجام داده، اما فقط ۱۱ امتیاز کسب کرده که نمی تواند تضمینی برای صعود باشد. سوئد امشب استراحت دارد، اما دانمارک میزبان لیختن اشتاین است تا شاید با کسب پیروزی در مقابل این تیم ضعیف، خود را به جمع مدعیان نزدیک کند.
شنبه شب فقط شب ناکامی سوئد نبود. تیم های ایرلند و اسپانیا، دیگر تیم های بالا ی جدول گروه F هم در مقابل حریفان خود متوقف شدند تا بدانند که راه ناهمواری برای صعود پیش رو دارند.
اسپانیا که در زمین ایسلند به میدان رفته بود با نتیجه یک بر یک متوقف شد. این نتیجه به هیچ وجه برای اسپانیا مطلوب نیست چرا که ایسلند از ۷ مسابقه قبلی خود تنها ۴ امتیاز کسب کرده بود. ایرلند شمالی تیم دوم گروه نیز در زمین لا تویا با نتیجه غیرمنتظره یک بر صفر شکست خورد. لا تویا در حالی تیم مدعی ایرلند شمالی را شکست داد که از ۶ مسابقه قبلی خود تنها ۳ امتیاز کسب کرده بود.
حالا امشب اسپانیا میزبان لا تویا است. پیروزی لا تویا در مقابل ایرلند شمالی نشان داد که اسپانیا نباید خود را از پیش برنده بداند. هر چند که معقول آن است که ۳ امتیاز مسابقه امشب را برای اسپانیا کنار بگذاریم. ایرلند شمالی هم امشب در زمین ایسلند، همان تیمی که اسپانیا را متوقف کرده بود. به میدان می رود تا شاید گره از کار فروبسته این گروه اندکی باز شود.
در گروه F پس از سوئد، ایرلند، اسپانیا و دانمارک که اول تا چهارم هستند، لا تویا با ۶ امتیاز از ۷ مسابقه و ایسلند و لیختن اشتاین با ۵ و ۴ امتیاز از ۸ مسابقه در رده های بعدی قرار دارند.
● گروه C
در گروه C، امشب رومانی صدرنشین استراحت دارد تا سایر مدعیان، فاصله خود را با رومانی کاهش دهند. رومانی که شنبه شب در زمین بلا روس با نتیجه ۳ بر یک پیروز شده بود،با ۲۰ امتیاز از ۸ مسابقه صدرنشین گروه C است. هلند با ۳ امتیاز کمتر از رومانی و البته یک بازی کمتر در رده دوم قرار دارد. لا له های نارنجی شنبه موفق شده بودند بلغارستان را با ۲ گل شکست دهند و امشب در زمین آلبانی به میدان خواهند رفت.
بلغارستان که با وجود شکست از هلند، با ۱۵ امتیاز از ۸ مسابقه در رده سوم گروه قرار دارد، امشب به دیدار تیم ضعیف لوکزامبورگ می رود.
لوکزامبورگ از ۸ مسابقه قبلی خود حتی یک امتیاز هم نگرفته است و به همین دلیل فرصت خوبی نصیب بلغارستان شده تا امتیازات خود را افزایش دهد. بلغارستان هم اکنون با ۱۵ امتیاز از ۸مسابقه سوم است. پس از بلغارستان، آلبانی قرار دارد که از ۷ مسابقه، ۶ امتیاز کسب کرده و پس از آن، بلا روس و اسلوونی قرار دارند که هر کدام با ۷ امتیاز از ۸ مسابقه در رده های بعدی قرار گرفته اند و البته لوکزامبورگ هم آخر است. لوکزامبورگ شنبه شب در خانه خود در مقابل اسلوونی با ۳ گل شکست خورده بود که نشاندهنده عمق فاصله تیم های ششم و هفتم در این گروه است.امشب اسلوونی و بلا روس هم دیدار خواهند داشت که البته تاثیری در سرنوشت تیم های صعود کننده نخواهد داشت.
● چهار ایستگاه تا جام ملت ها
با انجام مسابقات امشب، می توان گفت تقریبا چهار ایستگاه به پایان رقابت های مرحله مقدماتی جام ملت های اروپا باقی مانده و پس از آن چهره تیم های صعود کننده به جام ملت های اروپا که سال آینده به طور مشترک در اتریش و سوئیس برگزار می شود مشخص خواهد شد. البته از هم اکنون نیز می توان تا حدودی تیم های صعود کننده را پیش بینی کرد.
در گروه A لهستان، فنلا ند، پرتغال و صربستان از شانس تقریبا یکسانی برای صعود برخوردارند. در گروه B چنین وضعیتی در مورد فرانسه، اسکاتلند و ایتالیا صدق می کند ضمن اینکه نمی توان اوکراین را هم نادیده گرفت. در گروه C یونان، نروژ، ترکیه و بوسنی هرزه گوین از چنین وضعیتی برخوردارند. اما در گروه D شاید بتوان از هم اکنون آلمان را تیم اول صعود کننده از گروه دانست و چک و ایرلند تیم های دیگری هستند که شانس صعود دارند.
در گروه E، کرواسی، روسیه و انگلیس شانس یکسانی برای صعود دارند و همین وضعیت در گروه F بین سوئد، ایرلند و اسپانیا صدق می کند. در گروه C هم رومانی، هلند و بلغارستان شانس صعود دارند. این نشان می دهد که در تمامی گروه ها رقابت بسیار نزدیکی برای صعود برقرار است و به جز تیم آلمان که تا حد زیادی صعود خود را مسجل کرده هیچ یک از تیم های دیگر از حاشیه اطمینان برای صعود برخوردار نیستند.
نکته جالب هم این است که تیم های سرشناسی همچون بلژیک، مجارستان، و تا حدی هم دانمارک شانسی برای صعود ندارند و همه این مسایل نشان دهنده کاهش فاصله تیم های قاره سبز هستند.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید