پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

لذت فوتبال


لذت فوتبال
نتایج یک تحقیق ورزشی نشان می دهد که بازی فوتبال تفریحی ۳ روز در هفته و به مدت یک ساعت، می تواند فواید قابل توجهی برای سلامتی جسم داشته باشد. این تحقیق علمی که در دانمارک انجام شده است، اثبات می کند که فوتبال تفریحی تاثیرات مثبت قابل توجهی روی عملکرد و سلامت افراد دارد و بر بسیاری از اعتقادات خانواده ها درباره اثرات مفید فوتبال، صحه می گذارد.
این مطالعه همچنین نشان می دهد که انجام مرتب فوتبال تفریحی یکی از بهترین راه های تضمین طولانی مدت سلامت است.دکتر «پیتر کراستراپ» از دانشگاه کپنهاگ دانمارک در این مطالعه از گروه های غیر ورزشکار سنین ۲۰تا ۴۳سال که ۳ بار در هفته فوتبال بازی می کردند یا می دویدند استفاده کرد و سپس به مقایسه تاثیرات این برنامه جسمانی با یک گروه کنترل شده از بین افراد غیر فعال پرداخت.
فواید ورزش بر روی سیستم قلبی عروقی و روند سوخت و ساز بدن مدت هاست مشخص شده است اما نتایج مربوط به یک رشته ورزشی خاص، بسیار اندک است.نتایج تحقیقات دکتر کراستراپ نشان داد که بازی فوتبال فشارخون و چربی بدن را کاهش داده و همزمان حجم ماهیچه ها را افزایش می دهد.
این تحقیقات نشان می دهد که تاثیرات مثبت حرکات آهسته و سریع خاص این ورزش با دویدن های مکرر نه تنها برای سیستم قلبی عروقی مفید است بلکه حجم ماهیچه ها و کاهش چربی را نیز به دنبال دارد.«در واقع فوتبال موثرتر از دویدن های مرتب است.»
برای مثال افرادی که می دوند وزن کمتری دارند و نشانه ای از افزایش حجم ماهیچه ها در آن ها دیده نمی شود.یکی دیگر از یافته های مهم این بود که دوندگان از یک برنامه سخت و ثابت رنج می برند درحالی که فوتبالیست ها از این که کمتر مجبورند به تقلاهای جسمانی توجه کنند، لذت می برند.دکتر کراستراپ در این باره گفت: فوتبال فراتر از یک ورزش تیمی محبوب است. این ورزش در کمک به حفظ سلامتی ما بسیار ارزشمند است.
فیفا و مرکز تحقیقات و ارزیابی پزشکی این فدراسیون نیز چندی پیش خواستار توسعه این ورزش به عنوان یک فعالیت خوب در اوقات فراغت که باعث سلامتی می شود، شده بود.حفظ یک برنامه ۳ روزه در هفته برای دویدن یا رفتن به باشگاه های ورزشی بخصوص وقتی لذت زیادی را به همراه نداشته باشد،نیازمند یک برنامه منظم شخصی است.
برای اینکه برنامه ای کاملاً سودمند باشد باید از آن لذت برد.به اعتقاد پروفسور «جیری ووراک» همین موضوع است فوتبال را بسیار سودمند می کند.وی می گوید: اگر شما از انجام کاری لذت ببرید، به آن ادامه خواهید داد. رئیس کمیته پزشکی فیفا در حرکت اخیر خود برای ارائه مفهوم جدید «فوتبال برای سلامتی» در اقیانوسیه و آفریقای جنوبی، برای اولین بار در کنگره دوپینگ یونسکو در فوریه سال جاری راهکار تازه ای را برای گسترش این ورزش ارائه کرد، که توجه بسیاری را به خود جلب نموده است.
موانع اندکی مانند زمین، توپ و دروازه برای بازی فوتبال وجود دارد که به سادگی می توان آنها را بر طرف کرد. این ورزش بخصوص در کشورهای در حال توسعه پاسخ مناسبی برای رشد روز افزون چاقی، فشار خون، دیابت و دیگر مرض های به اصطلاح شهری است.
ارتقای فوتبال خیابانی در چنین مناطقی می تواند ابزار محافظ خوبی برای سلامت جامعه باشد و به عنوان یک قانون کلی خطراتی که مربوط به فعالیت های جسمانی فوتبالیست های تفریحی است بسیار کمتر از خطرات ناشی از ورزش نکردن است.
پروفسور ووراک معتقد است: اگرچه افراد کمی از راه فوتبال ثروتمند و مشهور می شود. اما همه می توانند از این طریق از نظر روحی و جسمی سالم باشند و باعشق و علاقه آن راانجام دهند. فوتبال نه تنها می تواند جهان را به مکان بهتری تبدیل کند بلکه می تواند آن را به مکانی سالمتر نیز تبدیل نماید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید