جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ابولؤلؤ تعطیل شد؛ mbc را چه کسی برمی چیند؟


ابولؤلؤ تعطیل شد؛ mbc را چه کسی برمی چیند؟
مرقد منسوب به «فیروز ابولؤلؤ» قاتل خلیفه دوم، همواره به عنوان پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران در بحث وحدت اسلامی مطرح بوده است. این که مقبره‌ای موهوم در شهر کاشان، ابزار ایجاد تفرقه بین برادران یک امت گردد، ابدا پدیده ای مورد تأیید نیست و موارد مشابهی از آن که سرانجام از دیگ پلوی سفارت انگلستان سر در آورده است مکررا در تاریخ غم انگیز معاصر دیده شده است.
ازاینرو، برداشتن این مانع از سر راه وحدت اسلامی ـ که آرزوی دیرین بزرگان دین و پیشوایان آیین از جمله پرچمدار بزرگ یکپارچگی مسلمانان حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیهما السلام بود ـ امری لازم به نظر می رسید که سر انجام با افت وخیزهای فراوان حاصل شد ؛ اما ...
گفتار ما اکنون بر سر همین «اما» است:
اهل سنت را اینک می‌توان به دو گروه عمده تقسیم کرد؛ اکثریتی که دل در گرو محبت اهل‌بیت (ع) دارند و حتی در صورت امکان، به زیارت اماکن متعلق به آنان می‌شتابند و از تندروی‌ها و بدعت‌های وهابیون نیز سخت متنفراند ؛ و اقلیتی که مدام بر طبل تفرقه می‌کوبند وبا بافته‌هایی غرض‌ورزانه، سعی در جدا کردن یک چهارم مسلمانان از پیکره عظیم امت دارند.
این دو گروه، در برخورد با حقایق تاریخی و مفاهیم مذهبی نیز دو نوع عکس‌العمل از خود نشان می‌دهند:
گروه اول، از باب «الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» به سخنان و دفاعیه های برادران شیعه خویش گوش فرا می دهند و پس از آن که فهمیدند خزعبلاتی همچون "تحریف قران" ، "خان الامین" ، "تکفیر صحابه صدیق" و... تهمت هایی بیش نیست، با روی گشاده خواستار اطلاعات بیشتری درمذهب اهل بیت (ع) می شوند و چه بسیار از آنان که در دل و باطن، شیعه هستند اما به لحاظ آموزشی که از کودکی، همچون نقشی بر حجر، در ذهن آنان حک شده است برایشان قابل باور نیست که مثلا جمعی از نزدیکترین یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن تعامل معهود را با جگرگوشه وی (سلام الله علیها) کرده باشند.
اما گروه دوم ، از باب «و ما یزیدهم الا نفورا» نه تنها به حرف حق گوش فرا نمی دهند و اگر هم بدهند در آنان تأثیری ندارد ، بلکه صراحتا نیز ما را مخاطب قرار داده‌اند که: «شما اول مسلمان شوید سپس با ما گفتگو کنید» و البته مسلمان شدن از دیدگاه آنان، اعتقاد به مفاهیم خشکی است که یک سر آن از افراط طالبان در می آید و سوی دیگرش به اندیشه های سکولار و لائیک عرب‌های متغرب کشیده می‌شود.
تأسف بارتر اینکه این گروه دوم، هم اکنون بر بخش عظیمی از منابع ثروت و قدرت منطقه چنبره زده‌اند و با استفاده از انواع فتنه‌ها و دسایس و ابزار تلاش می‌کنند که پیام پیروان مکتب اهل‌بیت به گوش کسی نرسد. اینان بویژه پس از پیروزی الهی حزب الله شیعه در جنگ ۳۳ روزه، شمشیر را از رو برای جهان تشیع بسته است و سراسیمه به هر دری می‌زند تا مانع از گرویدن روزافزون فطرت‌های‌ پاک به مذهب اهل‌بیت (ع) گردند.
صدور فتواهای عجیب و غریب (نظیر آنچه سال گذشته علیه حزب الله لبنان و در واقع در حمایت از رژیم صهیونیستی صادر شد)، مسلح کردن گروه های تکفیری، اعزام نیروهای دولتی همراه با سلاح های سازمانی ارتش ان کشور به عراق برای کشتار شیعیان، چاپ و توزیع کتب ضالّه، ایجاد سایت های منحرف کننده و سرانجام اقدام جدید در سوء استفاده از هنر بصری و ابزار سینما و درام برای لکه دار کردن شیعیان، نمونه هایی از آن تلاش است.
در خبرها آمده است که شبکه mbc– متعلق به افراد منسوب به خاندان آل سعود – دست اندرکار پخش سریال موهنی در ماه مبارک رمضان امسال است که در واقع کتاب مصوری از افترائات وهابی است و وقیحانه‌تر اینکه از یکی از القاب قرآنی حضرت صدیقه طاهره (س) برای نام‌گذاری شخصیت زن فاسد فیلم استفاده کرده‌اند. پخش این سریال می تواند علاوه بر ایجاد موجی از نارضایتی در بین پیروان اهل بیت و مسلمانان منصف، زمینه ای برای درگیری های خونین بعدی شیعه و سنی نیز گردد.
هم اکنون سؤال افکار عمومی این است: در مقابل قدم های مثبتی که جمهوری اسلامی ایران در جهت تقریب مذاهب و رفع تفرقه در بین امت اسلامی برداشته است دیگران چه کرده اند؟ آیا اخیرا یکی از زعمای اهل سنت یا رهبران حکومت های عربی، روز، هفته، ماه یا سالی را به عنوان «وحدت اسلامی» یا «انسجام اسلامی» مزین کرده است؟
آیا تا کنون، سران کشورهای عرب یا مفتیان سنی از فرصت شگرفی همچون کنگره عظیم حج، برای ایجاد محبت و الفت بین برادران دینی بهره برده است؟ آیا هیچ حزب یا رهبر سنی مذهب سیاسی در کشورهای دنیا برای برگزاری مراسم هفته وحدت و یا برگزاری همایشها و کنفرانس های وحدت اسلامی پیش قدم شده است؟ آیا در دیگر کشورهای منطقه، آزادانه کرسی های مجلس و پارلمان به اقلیت شیعی اختصاص داده شده است؟ و ...
وجدان های آگاه و چشمان تیز بین هواداران اندیشه اندیشه تقریب و دلسوزان امت اسلام، ا کنون بی‌صبرانه منتظراند ببینند در مقابل اقدام ایران برای امحاء مقبره‌ای که به نظر نخبگان اهل تسنن تخریب کننده وحدت بود، چه اقدام مثبتی از سوی کشورها و مجامع اسلامی سنی برای تقویت این وحدت صورت خواهد پذیرفت؟ آیا آنها مثلا با ایجاد فشار برروی جناح افراطی علمای سعودی، حکم بازسازی مراقد مطهر ائمه اطهار در بقیع را خواهند گرفت؟ آیا آنان با هدف جلوگیری از احساسات پاک میلیون‌ها پیرو اهل‌بیت، از پخش سریال موهن مذکور و فیلم هایی از این دست ممانعت خواهند کرد؟ و ...
سخن آخر نیز با دولتمردان عزیز جمهوری اسلامی است ؛ مخصوصا با رییس جدید مجلس خبرگان رهبری که بحمدالله هم سوابق علمی، سیاسی و انقلابی درخشانی دارد، هم بر مسند مدیریت رسمی‌ترین نهاد فقاهتی شیعه تکیه زده است و هم در بین برخی از صاحب منصبان عربی منطقه دارای نفوذ و اعتبار است: انتظار تمامی اتباع خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام در سراسر جهان از شما این است که در کنار تلاش ضروری خویش برای زدودن بهانه های تفرقه در داخل، رایزنی‌ها و چانه‌زنی‌های خود با دولت‌های منطقه را برای مهار آن «زنگیان مست تیغ به دست» و قطع حمایت های مادی و معنوی از آنان، شدت بخشید.
س. ع. حسینی عارف
س. ع. حسینی عارف سردبیر اخبار شیعیان است.
منبع : سایت تحلیلی خبری عصر ایران


همچنین مشاهده کنید