پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


آخرین میمزی/جعبه سحرآمیز The Last Mimzy


آخرین میمزی/جعبه سحرآمیز  The Last Mimzy
▪ کارگردان: رابرت شای.
▪ فیلمنامه: بروس جوئل روبین، توبی امریش بر اساس فیلمداستان جیمز وی. هارت، کارول اسکایکن.
▪ موسیقی: هاوارد شور.
▪ مدیر فیلمبرداری: جی. مایکل مورو.
▪ تدوین: آلن هیم.
▪ طراح صحنه: بری چوسید.
▪ بازیگران: کریس اونیل[نوآ وایلدر]، ریانون لی راین[اما وایلدر]، جولی ریچاردسون[جو وایلدر]، تیموتی هاتن[دیوید وایلدر]، رین ویلسون[لری وایت]، مایکل کلارک دانکن[ناتانیل برودمن]، کاترین هاهن[نایومی شوارتز]، کریستین ویلیامسون[شیلا برودمن].
▪ ٩٤ و ٩٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ ژانر: ماجرا، درام، خانوادگی، تخیلی، علمی خیالی.
نوآ و خواهر کوچکش اما درسفری تفریحی به کنار دریا همراه دیوید-پدر معتاد به کار- و مادرشان جو، قوطی اسرار آمیزی پیدا می کنند. اما و نوآ یافتن این قوطی را از پدر و مادرشان پنهان کرده و پس از باز کردن آن چیزهای کنجکاوی برانگیز زیادی درونش می یابند. از جمله قطعه کریستالی که به یک کارت اعتباری عظیم شباهت دارد، یک قطعه شهاب سنگ، یک صدف دریایی و یک خرگوش اسباب بازی کهنه-میمزی- که چیزهایی در گوش اما زمزمه می کند. به زودی با ایجاد ارتباط ذهنی میان میمزی و اما، دختر کوچک صاحب توانایی های شگفتی شده و نوآ نیز پس از بازی با اشیای داخل جعبه کم کم صاحب قدرت های غیر عادی می شود. ولی این توانایی ها به زودی باعث می شود که سر و کله مامورین FBI نیز در زندگی خانواده وایلدر پیدا شود....
● چرا باید دید؟
برای خواننده ایرانی که در سه دهه اخیر با کارهای بزرگان گونه ادبی داستان علمی تخیلی مانند آیزاک آسیموف و آرتور سی کلارک دمخور بوده[یعنی مطابق معمول دیر کشف شان کرده] قصه Mimsy Were the Borogoves نوشته هنری کوتنر و سی. ال. مور که آن را با نام مستعار لوئیس پاچت منتشر کرده اند، آشنا نیست. قصه ای که اولین بار در ١٩٤٣ منتشر شده و حدود یک دهه قبل اولین قدم ها برای تبدیل آن به فیلم برداشته شده است. قصه این زن و شوهر پنج دست گشته و سرانجام پس از نوشته شدن ١٨ فیلمنامه متفاوت به چنگ نویسنده نردبان جیکوب و شبح افتاده است.
اما آن چه جلب توجه می کند حضور رابرت شای-یکی از مدیران شرکت نیو لاین- روی صندلی کارگردانی است. متولد ١٩٣٩ دیترویت، نویسنده، بازیگر و تهیه کننده ای که پس از ساخت دو فیلم کوتاه در دهه ١٩٦٠ و اولین فیلم بلند سینمایی اش به نام کتاب عشق[١٩٩٠] ترجیح داده تا خود را وقف مدیریت کمپانی نیو لاین و تهیه کنندگی نماید. باید در این قصه چیزی خاص نهفته باشد که فردی چون او را ١٧ سال بعد از اولین تجربه به پشت دوربین بکشاند و سبب شود تا مجموعه ای از بهترین عوامل دم دست را وارد پروژه کند.
مانند آهنگسازی اسکاری چون هوارد شور و کسی مثل راجر واترز افسانه ای که ترانه Hello-I Love You را برای فیلم سروده است. اما با وجود صرف هزینه ای که با وجود اعلام نشدنش هنگفت به نظر می رسد، برخورد تماشاچیان در هیاهوی هری پاتریسم با آن چندان مناسب نبوده است. فروش ٢١ میلیون دلاری آخرین میمزی نشان می دهد که رنگ و بوی قصه اصلی که با تم جستجوی انسان برای یافتن خویشتن نوشته شده، به فیلم منتقل نشده است. چون در چنین صورتی لااقل منتقدین با انصاف!!! از آن حمایت می کردند. فراموش نکنید که سازنده فیلم یکی از تهیه کنندگان اصلی سه گانه ارباب حلقه نیز هست و توقع تماشاگر عام و خاص به یک اندازه در ان مورد اهمیت دارد. به گمان من مشکل فیلم و کارگردان آن از فقدان نگاه درست به ژانر سرچشمه گرفته است. تکلیف هیچ کس روشن نیست؛ آیا آخرین میمزی فیلمی برای کودکان است یا بزرگ سالان؟
اسپیلبرگ موفق شد در ئی تی به ترکیبی متعادل دست یابد. اما شای صاحب تجربه ای کافی در این دنیا نیست و فقط تاثیری ظاهری از اسپیلبرگ را به نمایش می گذارد. حیف! سوژه قابل اعتنایی مثل جستجوی معصومیت در میان کودکان، پس از نبردها و نفرت ها از سوی بزرگ سالان لوث شد!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید