پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


ساعت شلوغی ٣


ساعت شلوغی ٣
▪ کارگردان: برت راتنر.
▪ فیلمنامه: جف ناتانسون بر اساس شخصیت های خلق شده توسط راس لامانا.
▪ موسیقی: لالو شیفرین.
▪ مدیر فیلمبرداری: جی. مایکل مورو.
▪ تدوین: مارک هلفریش، بیلی وبر، دان زیمرمن.
▪ طراح صحنه: اد ورو.
▪ بازیگران: جکی چان[سر بازرس لی]، کریس تاکر[کارآگاه جیمز کارتر]، هیرویوکی سانادا[کنجی]، یوکی کودودراگون لیدی]، مکس فون سیدو[واردن رینارد]، ایوان آتال[جورج]، نئومی لنوآر[ژنویو]، جینگچو ژانگ[سو یانگ]، تسای ما[سفیر هان]، رومن پولانسکی[کارآگاه روی].
▪ ٩٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ نامزد جایزه بهترین فیلم تابستانی که باید ببینید از مراسم MTV، نامزد جایزه بهترین فیلم تابستانی-کمدی/اکشن از مراسم انتخاب نوجوانان.
▪ ژانر: کمدی، اکشن، جنایی، مهیج.
سر بازرس لی که برای محافظت از سفیر هان در کنفرانس مبارزه با جنایت سازمان یافته حضور پیدا کرده، شاهد ترور نافرجام وی می شود. لی در تعقیب ضارب هان وی را در کوچه ای به دام می اندازد، اما سر رسیدن کارآگاه جیمز کارتر و دو دلی خود وی سبب فرار وی می شود. کارتر و لی در بیمارستان به دختر سفیر هان قول می دهند تا ضارب را که یقیناً از سوی سندیکای جنایتکاران مامور قتل سفیر بوده، دستگیر کنند.
آن دو در تعقیب سر نخ هایی که پیدا کرده اند، به پاریس می روند. اما به محض ورود از سوی کارآگاه فرانسوی به نام روی مورد اذیت و توهین قرار می گیرند. ولی بعد با جورج/ژرژ-راننده تاکسی- آشنا می شوند که کمک زیادی به آن دو در تعقیب جنایتکاران می کند. لی و کارتر پس از درگیری های فراوان موفق می شوند تا کنجی-ضارب هان- را به دام بیندازند. کسی که در واقع برادر طرد شده لی است و سرانجام نیز کشته می شود. اما سر نخ همه این حوادث در دست کس دیگری است. فردی که با سفیر هان نیز ارتباط نزدیکی دارد و حال اختیاز زندگی دختر هان را نیز به دست گرفته است....
● چرا باید دید؟
٩ سال قبل بود که زوج کارآگاه جیمز کارتر و سر بازرس لی در ساعت شلوغی به تماشاگران معرفی شد. زوجی که خیلی زود مورد پسند و استقبال قرار گرفت و سه سال بعد دومین قسمت ماجراهای این دو نفر به نمایش در آمد. اما موفیت مادی آن باعث نشد تا قسمت سوم بلافاصله تولید شود و میان دو فیلم آخر ٦ سال وقفه افتاد.
وقفه ای که به نظر من واقعه ای نیکو بود. چون باعث شد تا فیلمنامه نویسان قسمت اول و دوم که ترفند اصلی شان قرار دادن دو کارآگاه خارجی در کشوری غریب بود، به سراغ ابداع راه های تازه ای بروند. به عنوان یک ستایش کننده جکی چان و فرمول یک سان-اما موفق فیلم های وی- که آن را به شدت اخلاقی و سالم می دانم، اعلام می کنم قسمت سوم با وجود پا به سن گذاشتن جکی چان عزیز از دو قسمت قبلی بهتر است! و خوشحالم که تهیه کنندگان مجموعه تصمیم خود مبنی بر ساخت همزمان قسمت های سوم و چهارم راعملی نکردند.
برت راتنر کارگردان فیلم سهمی عمده در توفیق این مجموعه دارد و این بار نیز کوشید تا از استیون سیگال، ژان کلود وندام، گونگ لی و آیشاواریا رای استفاده کند. اما بی اغراق باید گفت بدون این آدم ها نیز فیلمش بسیار دیدنی است. البته حضور کسانی چون مکس فون سیدو و رومن پولانسکی[دومین فیلم امریکایی اش در طول ٣٣ سال گذشته-محله چینی ها] نیز برای دوستدارن شان غنیمت است. اما کسی که توانسته در خوش بدرخشد ایوان آتال بازیگر و کارگردان اسرائیلی تبار فرانسوی[که برای فیلم Un monde sans pitié اریک روشان جایزه سزار را گرفت] است.
برت راتنر متولد ١٩٦٩ ساحل میامی و از تجاری سازان خوش قریحه تلویزیون و سینمای آمریکاست. او برای ساخت ساعت شلوغی ٣ مبلغی معادل هفت و نیم میلیون دلار از بودجه ١٤٠ میلیونی فیلم را دریافت کرده است. بدون شک جدا از توانایی های جکی چان و کمی تا قسمتی کریس تاکر سهم مهمی از موفقیت ساعت شلوغی مدیون جف ناتانسون-فیلمنامه نویس- است که شوخی های کلامی دلچسبی[به غیر از مورد شوخی با اسامی چینی مثل Yuو Mi] را در دل حوادث فیلم جا داده است. مثل:
ژنویو: من دختر بدی هستم!
کارتر: هاله لویا(خدایا شکرت)!
یا
کارتر: یالا، ببر کمین کرده! اژدها را مخفی نکن!
جورج-یا همان ژرژ-: حقیقت اینه که من یک شوفر تاکسی هستم. نه بیشتر. این سرنوشت منه. من هیچ وقت نمی تونم بفهمم آمریکایی بودن یعنی چی، هیچ وقت نمی توانم بفهمم آدم کشی بدون دلیل چه مزه ای دارد!
فکر می کنم این دلایلی که شمردم برای دیدن ساعت شلوغی ٣ کافی است. البته اگر به نظر شما این طور نیست می توانید با رفتن و دیدن آن دلایل بیشتری برای تماشای دوباره آن برای من فراهم کنید!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید