جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لیگ برتر در تسخیر خارجی ها


لیگ برتر در تسخیر خارجی ها
دیوید گولد معتقد است شمار فوتبالیست های خارجی شاغل در انگلیس به حد نگران کننده ای رسیده و همچنان رو به تزاید می رود.به گفته رییس باشگاه بیرمنگام سیتی، از آنجا که لیگ برتر انگلیس در ۱۰ سال اخیر پیوسته مطرح تر و جذاب تر شده به بازار مساعدی برای فعالیت و تجارت بازیکنان خارجی بدل شده و پول و سرمایه موجود در این لیگ نیز به حدی می رسد که می توان بهترین های دنیا را به این کشور جذب کرد.
گولد اظهار می دارد: چاره ای نیست و باید با شرایط موجود سرکرد زیرا لیگ برتر انگلیس به واقع کل فوتبال ما را به پیش می برد اما حقیقت آن است که شمار خارجی های شاغل در لیگ به طرز بی رویه ای در حال افزایش است و راهکار قانونی و منصفانه ای نیز برای متوقف کردن این روند وجود ندارد. چطور می توان قانونی گذاشت که راه ورود کارگران ، کارجویان خارجی و مهاجران را به انگلیس بست که خودش یک نوع بی قانونی نباشد؟ به هر حال فوتبالیست ها هم جزو همین کارجویان هستند؟
در فصل نقل و انتقال های تابستانی که جمعه گذشته پایان گرفت باشگاه های انگلیس برای تقویت خود و جذب بازیکنان جدید خارجی مخارجی کلان داشتند که پیشتر بی سابقه بود. در هفته اول از فصل جدید لیگ برتر انگلیس از بازیکنان فیکس ۲۰ تیم حاضر در لیگ فقط ۳۷ درصد انگلیسی بودند و بقیه از سایر کشورها می آمدند. به علاوه طی ۱۵ سال اخیر تعداد بازیکنان بومی ثابت در ترکیب تیم های حاضر در این لیگ از چیزی حدود ۱۵۰ به ۸۰ کاهش یافته است.
● متضرر اصلی
حتی تره ور بروکینگ مدیر بخش توسعه اتحادیه فوتبال انگلیس معترف است که این روند باعث توقف و کندی در روند پرورش و اوجگیری فوتبالیست های نوجوان و تازه کار در انگلیس شده و راه های پیشرفت را تا حد زیادی به روی آنها بسته است.
بروکینگ که خود در ایام جوانی هافبکی برجسته و بازیساز در وستهام و تیم ملی انگلیس بود، می گوید ضررهای پروسه فوق بیشتر به خط حمله تیم ملی انگلیس و به واقع به کل مهاجمان فوتبال این کشور وارد شده و سطح کار آنها را پایین آورده و آنها را از طی کردن طبیعی مراحل رشد بازداشته است.
با اینکه لمپارد و بکام ۲ تن از مصدومان اصلی فعلی تیم ملی انگلیس هافبک هستند اما چون تخصص شان ابتدا در کارهای تهاجمی و گلسازی است، اینک برنامه های این تیم برای بازیهای هفته بعد خود در دور مقدماتی جام ملت های اروپا به مشکل جدی برخورد کرده است. مصدومیت وین رونی و محرومیت پیتر کراوچ مهاجمان تیم ملی انگلیس و غیبت آنان نیز به گونه ای است که استیو مک لارن مربی این تیم راه حلی را برای جبران غیبت آنها نیافته و با اینکه تعدادی بازیکن دیگر را به اردوی ملی دعوت کرده اما خود نیک می داند آنها در سطح مصدومان و غایبان نامدار فوق نیستند.
● کمتر از یک سوم
ضعف مهاجمان انگلیسی به قدری است که از کل گل های به ثمر رسیده در فصل جاری لیگ برتر این کشور کمتر از یک سوم آن توسط بومی ها به دست آمده و بقیه کار خارجی ها بوده است. با این حال نباید جای تعجب داشته باشد که انگلیس برای کسب پیروزی در مسابقات ملی و گلزنی در آنها طی سال های اخیر مشکل داشته است.
مایکل اوون مهاجم نامدار و ۲۹ ساله نیوکاسل در ۵/۱ سال اخیر اغلب مصدوم و نیمکت نشین بوده اما سایرین به قدری ضعیف و در سطح ملی کم اثرند که وی به محض بازگشت به میدان توسط مک لارن به اردوی ملی رجعت داده شده است تا شاید هفته بعد برای انگلیس گلزنی کند. حریفان هفته بعد ایران اوون تیم های رژیم صهیونیستی و روسیه هستند و این بازیها در راه کسب مجوز حضور در دور پایانی پیکارهای یورو ۲۰۰۸ برگزار می شود و اگر انگلیس در این پیکارها به مشکل برخورد کرده و فقط در رده چهارم جدول گروه مربوطه جای دارد، یکی از دلایل اصلی آن ضعف حمله وران این کشور و گل های کمی است که در دیدارهای قبلی تیم ملی انگلیس به ثمر رسانده اند.
● بدون هویت
گولد که مطلب را با اظهارات وی شروع کردیم، نیز متعقد است که ظهور بیش از حد خارجی ها در لیگ های فوتبال انگلیس باعث شده فوتبال این کشور هویت ثابت و مشخص قبلی اش را از دست بدهد و «چند هوایی» شود و به علاوه تیم ملی انگلیس به سبب بروز خدشه و تاخیر در روند کشف استعدادهای تازه و جوان دچار ضعف در میادین خارجی گردد که نمونه آشکار و فعلی آن در نتایج تیم ملی این کشور در پیکارهای انتخابی «یورو» مشاهده می شود.
● چه می شود کرد؟
او می افزاید: «می گویند این بهترین و غنی ترین لیگ فوتبال دنیا است اما ما برای داشتن و تماشای چنین لیگی در حال پرداخت بهای گزافی هستیم. به باشگاه ها نمی توان ایراد گرفت. آنها می خواهند نتیجه بگیرند و بنابراین ترکیب خود را سرشار از مهره های خارجی ساخته اند ولی تیم ملی را چه می شود کرد؟ آیا از باشگاه های کشور می توان خواست که برای جلوگیری از این روند و پایان دادن به ضررهای وارده خارجی ها را برانند؟
بنابراین هر کس فقط از دیدگاه و از دریچه منافع خود به موضوع نگاه و براساس آن اقدام می کند. ما وسط هفته بازیهای ملی داریم و بلافاصله در پایان هفته باشگاه های بزرگ ما باید به میدان آیند و معمولا هیچ یک از دو سو ملاحظه طرف مقابل را به طور کامل نمی کند. باشگاه ها تا جایی که توانسته اند خارجی های معروف را جذب کرده اند و خواسته یا ناخواسته تیم ملی را به مرحله و درجه ای رسانده اند که فاقد توان و نیرو و پرسنل کافی و مستعد برای تامین نیازهای فنی خود است.»
از نظر گولد راه حل عاجلی برای موضوع وجود ندارد و این فوتبالدوستان انگلیسی هستند که باید توقعات خود را پایین بیاورند و انتظار درخشش های مفرط را از تیم ملی نداشته باشند: «شاید دوره ای برسد که ما باز بتوانیم به یک جام بزرگ دست یابیم اما بسیاری از مسائل باید دست به دست هم بدهند تا ما به این درجه برسیم که من هرچه نگاه می کنم رسیدن چنین تاریخی را نزدیک نمی بینم. واقعا کار سختی است زیرا وقتی حداکثر ۴۰ درصد از بازیگران شاغل در لیگ انگلیس بومی هستند، بدیهی است که ما نیروی کافی در سطح ملی برای دفاع از اعتبار خود نداشته باشیم.
اگر به کشورهایی مثل سوییس، سوئد، بلژیک و دانمارک نگاه کنیم، می بینیم که اکثر قریب به اتفاق بازیگران شاغل در لیگ شان بومی و از همان کشورها هستند و در نتیجه تیم ملی آنان هم رشد کرده اند. حتی در ایتالیا نیز حدود ۷۰ درصد از بازیکنان لیگ شان ایتالیایی و بومی هستند ولی ما در آن سوی خط چنان در جذب خارجی ها زیاده روی کرده ایم که تیم ملی مجال نفس کشیدن هم ندارد، این کاری است که نه غریبه ها بلکه خودمان انجام داده ایم.»

وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید