پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تقویت توانایی ذهنی دانش آموزان


تقویت توانایی ذهنی دانش آموزان
● روش تجربی:
اساس این روش در مباحث علمی بر اصول یادگیری اکتشافی استوار است. به این معنی که در این روش مستقیماً چیزی آموزش داده نمی شود، بلکه موقعیت و شرایطی فراهم می شود تا فراگیران خود از طریق تجربی، به پژوهش بپردازند و راه مناسب را انتخاب کنند. از ویژگی های این روش افزایش درک و شناخت افراد از اطلاعات کاربردی یا مهارت های عملی از طریق نمایش عملی یا فرآیند در شرایطی که بسیار شبیه شرایط واقعی زندگی است. در این روش نشان دادن مهارت ها و فرآیند واقعی مد نظر است. این روش به آن دسته از موقعیت ها اشاره می کند که در آنها فراگیران با راهنمایی دبیران به هدف مورد نظر نایل می آیند، در این روش دبیران می توانند اصولی را که در یادگیری و انتخاب آنها مهم است را برای فراگیران توضیح دهند، اما راه اصل کار را دراختیار آنان نمی گذارند.
ویژگی های مهم این روش عبارت اند از:
۱) تقویت توانایی ذهنی فراگیر.
۲) افزایش انگیزه درونی مخاطبین.
۳) تقویت خلاقیت.
۴) تثبیت آموخته ها.
● روش بارش مغزی:
بارش مغزی بحث جامع و گسترده در مورد همه ابعاد مربوط به یک موضوع است، به منظور یافتن راه حل یا انباشتن ایده ها، بدون این که هیچ یک از آنها طرد شود.
در این روش دبیر با فراهم کردن زمینه مساعد یک موضوع را مطرح می کند و از دانش آموزان می خواهد که نظرها و پیشنهادهای خود را به طور گسترده و مفصل در مورد کلیه ابعاد مربوط به آن موضوع بیان کنند یا بنویسند. با استفاده از این روش می توان استعداد عقلی و ذهنی افراد را رشد داد تا آن جا که بتوان بیشترین بهره را از توانایی های فکری خویش بگیرند، زیرا وقتی که یکی از اعضا ایده ای را طرح می کند، برای سایر افراد ایده هایی را تداعی می کند و زنجیره ای ازافکار و ایده های خلاق شکل می گیرد. این نوع آموزش توام با تنوع و کشف سریع افکار و رویدادهاست.
در موقع ابراز عقیده و بیان ایده از جانب هر کسی باید از قضاوت و انتقاد خودداری کرده تا مانعی در جهت ارائه اندیشه های نو و خلاق نباشد و افراد بدون نگرانی از تمسخر یا تحقیر بتوانند ایده های خویش را بیان کنند.
هرچه افکار، ایده ها و راه حل های بیشتری طرح شود، دامنه انتخاب وسیع تر می شود. از ترکیب افکار، ایده های جدیدی به وجود می آید.
در جلسات بارش مغزی رهبر گروه نقش مهمی دارد. او باید با تاکید بر اجرای قوانین جلسه بدون این که ایده ای را تکذیب یا تایید کند به جمع آوری عقاید بپردازد. پس از پایان وقت جلسه می توان به ارزیابی ایده ها پرداخت و ایده های خوب را جدا کرد. موضوعات بارش مغزی باید مشخص و خاص بوده و جنبه کلی نداشته باشند.
خود دبیر باید قبل از جلسه درباره مسایل فکر کند و راه حل هایی بیابد که در صورت بروز رکود در جلسه برای تشویق و تحریک مدد فراگیران پیشنهادهایی را ارائه دهد.
● روش خیال پردازی هدایت شده:
در این روش قدرت تفکر و تخیل دانش آموزان را در مورد موضوعی خاص پرورش می دهیم و فراگیران را تشویق می کنیم که عقاید خود را در مورد آن موضوع به طور منطقی و روشن ابراز کنند. سپس افکار شرکت کنندگان را در مدتی کوتاه فهرست می کنیم.
رقیه سلیقه دار
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید