شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


می توان شاد هم زندگی کرد


می توان شاد هم زندگی کرد
متخصصان برای ایجاد پل میان همسران برای رفع تفاوت های موجود و داشتن ازدواجی شاد و سالم پیشنهادهایی دارند:
▪ هر روز با هم صحبت کنید. نقطه نظر همسرتان را در مورد همه چیز بدانید و یاد بگیرید که چگونه با او صحبت کنید، چه موقع عصبانی است، یا چه زمانی برای صحبت مناسب است. به شرایط و وضع یکدیگر توجه داشته باشید. به این ترتیب صحبت شما نیز شیرین و سودمند می شود.
▪ در صحبت با یکدیگر از جملاتی زیبا و دلنشین استفاده کنید. علاوه بر آن، به همدیگر عباراتی خوب و زیبا بگویید و این کار را چندین بار تکرار کنید.
▪ سعی کنید یکدیگر را از هم دور نکنید. نسبت به لحظاتی که فرصت با هم بودن پیدا می کنید، حساس و آگاه باشید و نگویید که سرتان شلوغ است و یا کار دارید. از کوچک ترین فرصت برای با هم بودن استفاده کنید و آن را از دست ندهید.
▪ در مورد عادات، عبارات و گفته های یکدیگر بیشتر بدانید. رموز برقراری ارتباط با همدیگر را بلد باشید و از همین خصوصیات فردی ویژه استفاده کنید تا بتوانید روی هم تأثیر بگذارید.
▪ به جای نقطه ضعف ها، نکات منفی و آن خصوصیاتی که در همسر خود دوست ندارید بر نقاط مثبت و دوست داشتن او تمرکز کنید. در حقیقت هر آنچه که در فکر و دل آدمی می گذرد نتیجه آن چیزی است که کانون توجه اوست.
▪ برای پرهیز از هرگونه سردی روابط و حتی شکست و طلاق در زندگی زناشویی، کانون توجه تان را به نکات مثبت در اخلاق و رفتار همسرتان معطوف کنید.
▪ دست از انتقاد از همسرتان در حضور او یا حتی در ذهن خود بردارید. فکرتان را به سوی نکات مثبت هدایت کنید و سعی کنید به دنبال چیزهایی باشید که موجب بهبود زندگی مشترک تان خواهد شد.
▪ سعی کنید بیشتر از آن که در انتظار دریافت چیزی از همسرتان باشید چیزی به او ببخشید. اگر هدف شما ایجاد حس رضایت و خوشبختی در همسرتان باشد مطمئن باشید فرصت های بی شماری برای رسیدن به این هدف پیدا خواهید کرد. در این صورت شما نیز از لطف و محبت همسرتان برخوردار خواهید شد. زیرا انسان ها همواره سعی می کنند خوبی های دیگران را جبران کنند.
▪ از همسرتان انتظارات غیرواقعی نداشته باشید. اجتناب از انتظارات غیرواقعی می تواند از بروز بسیاری درگیری ها، عصبانیت ها و سرخوردگی ها جلوگیری کند. انتظار نداشته باشید همسرتان کامل و بی نقص باشد. در ضمن هیچ گاه او را با دیگران مقایسه نکنید.
▪ مهربان باشید و بهانه گیری نکنید. قبول کنید هیچ دو نفری شبیه هم نیستند. بنابراین این قدر از هم خرده نگیرید و عیب و ایراد همدیگر را آشکار نکنید.
▪ بیشتر متخصصانی که در امر ازدواج مشاوره می دهند ، روی خوب گوش کردن تکیه دارند. گوش کردن خوب و فعال شامل تفسیر کردن، تأیید کردن و معتبر دانستن بازخوردی است که از همسرتان به شما می رسد. ضمناً از همسرتان در حد توان او توقع داشته باشید.
▪ باید با همسرتان مهربان باشید. در آموزش های اسلامی به مردان و زنان توصیه شده است که با همسران خود به نیکویی رفتار کنند.
۱۳- به کار بستن یک نظام ارزشی مقتدر در ازدواج در تحقق ارتباط موفق و داشتن زندگی خوب بسیار مؤثر است.
▪ ریسک کنید، قلب خود را بگشایید و اجازه دهید همسرتان به آن وارد شود.
▪ از مراجعه به مشاور خجالت نکشید. زوج های موفق قبل از مراجعه به مشاور، سند طلاق را امضا نمی کنند. آنان می کوشند که مشکلات را در نخستین فرصت حل کنند.
▪ اغلب زنان روزگار ما دیگر نیاز چندانی به این ندارند که همسران شان در زمینه های مالی و فیزیکی از آنها حمایت کنند. به جای آن، یکی از خواسته های مهم آنها این است که در زمینه های احساسی و عاطفی مورد حمایت قرار گیرند.
▪ مردان این روزگار از زنان خود چیزی بیش از یک کدبانوی خانه دار و مراقبت فرزندان شان انتظار ندارند. مردها نیز از زنان می خواهند تا در زمینه های عاطفی و احساسی از آنان حمایت کنند.
▪ آنچه را که می خواهید تقاضا کنید.
▪ قدردان همسرتان باشید و به او ارزش دهید.
▪ بدون این که قضاوت کنید یا در دیوار دفاعی خود پناه بگیرید گوش کنید.
منابع:
۱- راهنمایی همسران جوان، تألیف محمدعلی سادات، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ،۱۳۷۸ ص۱۰۹
۲- اینترنت
صابر محمدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید