شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دکتر گوگل


دکتر گوگل
شرکت گوگل مدت‌هاست که به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تجاری در جهان نام خود را مطرح کرده. همه روزه میلیون‌ها نفر برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود، به گوگل مراجعه می‌کنند. رمز موفقیت این شرکت را هم می‌توان در ارائه خدمات جدید و استفاده از فناوری‌های نوین یافت، هم در فرهنگ سازمانی این شرکت و نوع برخورد این شرکت با کارمندان خود. در مورد متفاوت و عجیب بودن محیط کاری دفتر اصلی این شرکت در کالیفرنیا حرف و داستان‌های زیادی است. به‌طور مثال یکی از نکات جالب، وجود یک پزشک عمومی در این شرکت است که پاسخ‌گوی سئوالات پزشکی کارمندان این شرکت بوده و برای آنها از طریق ایمیل توصیه‌های پزشکی می‌فرستد و حتی برای اونها وبلاگ هم می‌نویسد. این دکتر یک خانم ایرانی به اسم ترانه رضوی است. دکتر رضوی در مورد آغاز به کار خود در گوگل می‌گوید:
سه سال پیش، زمانی‌که گوگل هنوز شرکت نام‌دار و بزرگی نبود، بنیان‌گذارش، ”لری“ و ”سرگی“ تصمیم گرفتند که برای کارکنانشان به غیر از کارهای شرکتی، خدمات دیگه‌ای آماده کنند. این دو شخص واقعاً ایده‌های جالبی دارند. به‌طور مثال این فکر رو داشتند که یک پزشک به‌طور مداوم در شرکت باشه و سلامت کارکنان رو زیر نظر بگیره. من خیلی جذب ایده‌های این دو شخص شدم و تصمیم گرفتم به‌صورت موقتی در این شرکت کار کنم. وقتی کارم رو در این شرکت شروع کردم، به‌خاطر فضای کوچک شرکت، مطب من در یک کمد بود! اما از ابتدا دیدم که کارم می‌تونه خیلی مفید باشه. کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند، معمولاً ناراحتی‌هائی مثل دست، شانه و مچ پیدا می‌کنند و خیلی مهمه که از لحاظ فیزیولوژی کامپیوتر درست روی میز قرار بگیره و فاصله مناسبی هم با شخص داشته باشه. مخصوصاً برای کسانی که در روز ۱۲ تا ۱۳ ساعت با کامپیوتر کار می‌کنند. البته ما بعد از یک مدت تونستیم این مشکل رو در شرکت گوگل حل کنیم. جوانان حدود ۲۰ ساله معمولاً دکتر نمی‌رن. اما چون من اون‌جا بودم و دیدن من هم براشون راحت بود، پیش من می‌اومدند و من اونها رو معاینه می‌کردم. حتی بعضی از اونها یک‌سری ناراحتی داشتند، ناراحتی که شاید با نرفتن دکتر تا چندین سال تشخیص داده نمی‌شد.
● این کار رو چه‌طور شروع کردین؟
▪ در ابتدا دو نیمه روز در هفته به گوگل می‌رفتم و بعد از زیاد شدن کارکنان، شد سه روز در هفته. البته در حقیقت بیشتر از سه روزه چون روزهای دیگه هم باید جواب ایمیل‌هام رو بدم و جدیداً هم یک وبلاگ، به پیشنهاد سرگی درست کردم. چون در شرکت هر مدت یک‌سری ایمیل به کارکنان می‌دادم و سرگی بعد از دیدن این پیغام‌ها، پیشنهاد داد که اونها رو به‌صورت یک وبلاگ در دسترس عموم مردم قرار بدم.
● موضوع‌های این وبلاگ رو چه‌طور انتخاب می‌کنید؟
▪ معمولاً از سئوال‌هائی که از من می‌کنند به‌طور مثال از من سئوال‌های مختلفی درباره مسافرت کارمندان به کشور دیگه‌ای می‌پرسند. یا مثلاً این ماه، ماه دیابت هست و سازمان بهداشت جهانی به من ایمیل دادن و خواسته بودند که در این رابطه یک مطلب بنویسم. چون اسم گوگل مردم رو جذب می‌کنه!
● چه‌چیزی دربره سئوال‌ها برای شما جالبه؟
▪ این‌که کارکنان گوگل خیلی دقیق هستند و در زمان شنیدن بیماری و یا علت اونها، باید باهاشون چونه زد! از این نظر که سئوالی می‌پرسند، جواب ساده‌ای رو قبول نمی‌کنند و اکثراً دلیل، سند و حتی انتشارهای تحقیقی می‌خواهند!
● روی هم رفته آیا کارکنان گوگل سالم و سلامتند؟
▪ بله. البته سن‌های کامندان گوگل اکثراً بین ۲۰ تا ۳۰ سال هست. ولی باید همیشه به این‌ها یادآوری کنم. چون اکثراً غرق در کار می‌شن و چیزهای دیگه رو فراموش می‌کنند.
● توصیه شما به‌عنوان یک دکتر، به این نوع افراد که ساعت‌ها پشت کامپیوتر می‌نشینند چیه؟
▪ این روزها مردم خیلی بیشتر از اون چیزی که باید بر روی خوشون فشار میارن و من باید بگم که نگران همه هستم. آموزش بهداشتی باید از اول کار شروع بشه. چیزهای ساده مثل تغذیه و ورزش. اما برای کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند، توصیه من اینه که هر یک ساعت، از پشت کامپیوتر بلند بشوند و دست و پاهاشون رو دراز بکنند و دو دقیقه نفس عمیق بکشند. توصیه دیگه از لحاظ ورزشی اینه که حداقل در روز شش هزار قدم و در حالت ایده‌آل ده هزار قدم راه بروند! و در آخر این‌که در روز حداقل بین پنج تا شش برش میوه یا سبزیجات بخورند. چون میوه و سبزیجات معمولاً جزو تغذیه این افراد نیست.
نازنین جاوید
منبع : مجله بازیهای رایانه ای


همچنین مشاهده کنید