پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


سیاره سفید/سیاره برف پوش La Planète blanche


سیاره سفید/سیاره برف پوش La Planète blanche
▪ کارگردان: تیه ری پیانتنید، ژان لمیره، تیه ری راگوبر.
▪ فیلمنامه: تیه ری پیانتنید، استفان می یه.
▪ موسیقی: برونو کولای.
▪ مدیر فیلمبرداری: ژروم بوویه، فرانسواز د ریبه رول، مارتن لکلرک، تیه ری ماچادو، دیوید ریشر. ▪تدوین: کاترین مابلا، تیه ری راگوبر، نادین وردیه.
▪ راوی: ژان لویی اتین.
▪ ٨٦ دقیقه. محصول ٢٠٠٦ فرانسه، کانادا. نام دیگر: The White Planet. نامزد جایزه بهترین فیلم مستند از مراسم Genie.
▪ ژانر: مستند.
قطب شمال: سرزمینی که سرما حکمرانی می کند، جایی که یخ و باد سرد آن را به گونه دنیایی دیگر شکل می دهد. دنیایی متشکل از دریای منجمد، کوه های یخی غول آسا، توندرا و دشت های پوشیده از برف با حیواناتی مختلف و متفاوت از دیگر جاهای کره خاکی...خرس ها، شفق قطبی، پلانکتون های رقاص، شیرهای قطبی، بالن ها و پرندگان...
جایی که پیش از نابودی بر اثر گرمایش تدریجی زمین انتظار کشف خود را از سوی آدمیان می کشد....
● چرا باید دید؟
هنوز تصاویر انیمیشن فیلم ال گور[حقیقت دردسرساز] درباره خرس های قطبی که به خاطر نیافتن قطعه ای یخ در حال تلف شدن بودند، از ذهن بسیاری زدوده نشده است. فیلم سیاره سفید که به تازگی پخش جهانی آن آغاز شده، این مکان و تقریباً همین حیوان را هدف قرار گرفته است.
می گویم تقریباً، چون در قطب حیوانات بسیاری زندگی می کنند که آب شدن یخ ها بر اثر گرمایش تدریجی زمین حیات همگی شان را دچار مخاطره خواهد کرد. سیاره سفید که توسط گروهی سه نفره ساخته شده، تلاش سه انسان برای کشف زیبایی های این منطقه و نشان دادن آن به دیگر ساکنان کره زمین است تا با در پیش گرفتن اقدامات احتیاطی در آینده حداقل روند این نابودی تدریجی را کند کرده و در خوش بینانه ترین حالت متوقف کنند.
هر سه نفر در حوزه علم و تولید فیلم های مستند علمی افراد شناخته شده ای هستند[حداقل در شبکه های تلویزیونی] که سیاره سفید اولین فیلم بلند آنان محسوب می شود. جسارتی که به خرج داده شده و نبرد با مخاطرات اقامت طولانی در این منطقه خود به اندازه کافی دلیلی برای دیدار از این تجربه بدیع است. اما تلاش دائمی حیوانات این منطقه برای تنازع بقاء بدون شک دیدنی تر از نبرد کوتاه مدت سازندگان این فیلم است. تلاشی که روی نوار سلولوئید ثبت شده تا ناله امداد خواهی این حیوانات را به گوش ما برساند، که اگر آنها را از مرگ تدریجی نجات ندهیم شاید این سرنوشت گریزناپذیر ما انسان ها نیز باشد!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید